فساد منحصر به فرد با ایجاد 4200 جلد

ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794034

برخلاف تصور مسئولان، با اجرای سیاست تخصیص 4200 جلدی، نه تنها مدیریت بازار ارز به حاشیه رفت، بلکه درهای جدیدی به روی سودآوری بازار ارز و تجارت کشور گشوده شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از فروردین 97 و پس از گرانی دلار به 5 هزار تومان، بازار ارز وارد شوک شد که طنین آن به ستاد اقتصادی دولت رسید و در نهایت مسئولان ارشد تصمیم گرفتند برای تمامی مسائل ارزی مدیریت شده، دلار را در قیمت 4200 تومان تثبیت کنند. بازار تک سرعته دولت با تصمیم درست خود برای تثبیت نرخ ارز آنقدر مصمم بود که حتی قاچاق را در بازار آزاد اعلام کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول نخست وزیر در این خصوص گفت: «دولت مصمم است به مردم این اطمینان را بدهد که می تواند اقتصاد کشور را با ثبات، قابل اعتماد و قابل پیش بینی اداره کند، بنابراین تصمیم گرفتیم نرخ دلار از فردا سه شنبه) ) برای تمامی فعالان اقتصادی و برای رفع کلیه نیازهای قانونی و اداری آنها، نیاز خدمات مسافری، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خود به ارز نیاز دارند 4200 تن و در نتیجه تعداد ارز برای تمامی نیازها خواهد بود. . از طریق بانک مرکزی و صرافی ها و بانک های تحت کنترل بانک مرکزی پاسخگوی کشور خواهد بود. ما نرخ ارز را با قیمت های دیگر به رسمیت نمی شناسیم و برای ما هر قیمت غیررسمی ارز در بازار از فردا قاچاق محسوب می شود، مانند قاچاق که می گوییم دارو قاچاق است و هیچکس حق خرید و فروش ندارد و با کسی که خرید و فروش می‌کند، معامله می‌کند و اگر قیمت دیگری در بازار شکل بگیرد، قوه قضائیه و نیروی انتظامی با آن مقابله می‌کنند و ما آن را نمی‌شناسیم.

فهرست اقلام مشمول ارز ترجیحی را محدود کنید تا درهای فساد بسته شود

برخلاف تصور مسئولان، این سیاست نه تنها مدیریت بازار ارز را به حاشیه برد، بلکه باب سود در بازار ارز و تجارت را به حدی باز کرد که دولت بخشی از تصمیم خود را پس گرفت و در مرداد 97 اعلام کرد. آیتم می تواند 4200 جلد دریافت کند.

این محصولات شامل برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت قرمز گرم، مرغ، تخم مرغ، آرد سویا، ذرت، جو، داروهای اساسی دام، کودهای شیمیایی، سموم شیمیایی فنی، بذر، شکر خام، روغن، نیمه جامد. و مواد غذایی مایع، روغن خام، حبوبات شامل عدس، نخود، نخود و لوبیا، سویا، لاستیک سنگین، کاغذ چاپ، کاغذ روزنامه، تفاله، چای خشک خارجی، داروها و مواد مصرفی پزشکی و ماشین آلات و تجهیزات اساسی و کالاهای اساسی تولید می شد.

ماجرا به همین جا ختم نمی شود و با توجه به باز شدن سودهای مختلف و محدودیت ها بر پول ملی، در زیر فهرستی از اقلام مشمول ارز ترجیحی کمتر و در نهایت محدود به 7 گروه کالایی از جمله جو، ذرت،، آمده است. گندم، «روغن خام»، «دارو»، «تجهیزات پزشکی» و «دانه‌های روغنی».

دولت معتقد بود با محدود کردن فهرست اقلام به 4200 جلد، تقاضای رانت و سوء استفاده از شرایط ارزی کشور کاهش یافته و کنترل بیشتری بر عرضه ارز اعمال خواهد شد. این امر هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد.

سودهایی که به بهانه واردات یا صادرات معامله می شد و علاوه بر فرار مالیاتی و تورم گسترده، ارزهای دولتی را نیز به طرق مختلف خرج می کردند.

کارتون رویاهای تاجر

یکی از منحصربفردترین اتفاقات در این زمینه تبدیل کارتن خواب ها به صادرکنندگان و بازرگانان بود. روند کار به این صورت است که برخی از بازرگانان یا حداقل افراد متمول با پرداخت مبلغی ناچیز به افراد کم درآمد یا بی سواد که تمکن مالی ندارند، مدارک لازم برای دریافت کارت بازرگانی را از آنها دریافت می کنند و بدون اطلاع آنها اقدام به واردات میلیاردی می کنند. یا صادرات، چون نام واردکننده یا صادرکننده اصلی مشخص نیست، تا زمانی که پرونده به دادگاه نرود و رسیدگی نشود، تعهداتی از قبیل پرداخت مالیات و عوارض، استرداد ارز برای صادرات و سایر تعهدات انجام نمی شود.

در همین رابطه عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی در مهرماه ۹۹ اعلام کرد که «در پایان سال ۹۷ و ۹۸ ۲۵۰ نفر را به قوه قضائیه معرفی کردیم». این افراد حتی یک دلار هم به کشور پس ندادند و از طرفی هیچ کدام تولیدکننده نبودند. در واقع حدود 7 میلیارد دلار ارز به کشور بازگشته است. این در حالی است که صادرات این افراد بین 100، 200 تا 50 میلیون دلار بوده است. «باید بگویم 70 نفر از بازداشت شدگان به خاطر ارز در صندوقچه ها می خوابند یا در حاشیه روستاها زندگی می کنند.

همتی گفت: این افراد کارت بازرگانی را به دیگران داده اند و صادرکننده ارز وارد کشور نکرده است.

البته اعضای اتاق بازرگانی به سخنان همتی اعتراض داشتند و حتی گلام حسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در بیانیه ای اعلام کرد که «دو ماه پس از درخواست رسمی ما، بانک مرکزی به ما پیشنهادی نداد. کارت خواب تک.”

کلاهبرداری حتی از آستان رضوی!

اما بررسی پرونده ها نشان می دهد که ادعای همتی تا حدودی صحت دارد و موج راه اندازی شرکت های رسمی برای دریافت ارز ترجیحی محدود به سال های 97 و 98 نبوده و این جست و جو برای رانت در سال 99 و حتی امسال ادامه داشته است. در همین راستا، سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، اوایل شهریورماه امسال از دستگیری 200 نفر از اعضای 70 شرکت صوری که سال گذشته 900 میلیون دلار ارز از 4200 تن دریافت کرده بودند، خبر داد.

وی گفت: پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ در یک سال گذشته توانسته است 70 شرکت را شناسایی و آن شرکت ها را منهدم کند. اعضای این شرکت‌ها شرکت‌هایی راه‌اندازی کردند و ۴۲۰۰ تن اسناد دیگر مانند اسناد افراد خوابیده، کارگران یا نیازمندان دریافت کردند. اعضای این شرکت ها در سال گذشته 900 میلیون دلار ارز دولتی دریافت کردند و از این ارزها برای واردات کالاهای اساسی مانند کاغذ و چوب استفاده کردند اما در واقع کالایی وارد نکردند.

چندی پیش جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس از نمونه ای از این تخلفات و سوء استفاده از ارز ترجیحی خبر داد که به نوبه خود یکی از عجیب ترین کلاهبرداری ها با ارز ترجیحی محسوب می شود.

به گفته نیک بین، یکی از ابربدهکاران در سال 1377 با زنجیره تامین رضوی قراردادی منعقد کرد که طی آن در ازای 80 میلیون دلار 4200 تن، قول واردات لاستیک به کشور را داده بود، اما این ابربدهکار به تعهدات خود عمل نکرد. تعهدات

به گزارش مهر، گستردگی فساد در ارز ۴۲۰۰ تومانی به حدی است که در هر گزارش تنها گوشه ای از آن مشخص می شود. البته باید در نظر داشت که این مفاسد رسانه ای هم شده است و مسلماً مفاسدی هستند که هنوز رسانه ای نشده اند و در مناصب دولتی مانده اند.

به نظر می رسد هر روز که از ارز 4200 تومانی در اقتصاد ایران می گذرد، جلوگیری از فساد و کاهش سود سخت تر می شود، بنابراین اصلاح سیاست پولی باید در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد تا یکی از پنجره های اصلی بسته شود. فساد و تقلب

انتهای پیام/

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید