پوشش نمایندگان مجلس انقلاب با ژست شفافیت و سدی به نام «فشار بر افکار عمومی»

اختفای نمایندگان مجلس انقلاب با ژست شفافیت و حائل به نام

روز جدید : بررسی بودجه مورد مناقشه از سال 1401 در مجلس شورای اسلامی در حالی با فراز و نشیب های فراوانی به پایان رسید که رفتار نمایندگان در خصوص برخی بندها پر از ابهاماتی بود که از دید افکار عمومی و رسانه ها پنهان نمانده بود; بحث ارز ترجیحی یا دلار 4200، شفافیت حقوق نمایندگان، بحث شفافیت آرا، طرح دفاع و برخی موارد دیگر همزمان با بررسی بودجه بود.

مجلس یازدهم که نمایندگانش با شعار شفافیت به مردم رای دادند امروز بیگانه ترین مردم با کلمه شفافیت هستند. از محرمانه بودن رای حمایت از مصرف کنندگان در فضای مجازی تا عدم انتشار حقوق آنها در سامانه پاکنا، مشخص است که شفاف سازی و پیگیری این امر تنها یک بهانه برای رای گیری مجلس یازدهم بوده است.

نکته اینجاست که نمایندگان در جلسه عصر روز دوشنبه 16 اسفندماه مجلس شورای اسلامی اصلاحات کمیسیون تلفیق تبصره 12 لایحه بودجه 1401 را به موجب یکی از بندهای آن مبنی بر استخدام مجلس تصویب کردند. پاکنا) یک استثنا بود! اما این پایان ماجرا نبود.

پاکنا سامانه ای است که برای جمع آوری اطلاعات کارکنان دستگاه های اجرایی کشور طراحی شده است و باید اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان تمامی دستگاه های اجرایی اعم از مسئولان، کارکنان پیمانی، قراردادهای کار دائم، قراردادهای کاری و کادر بهداشتی را ثبت کند.

این خبر ابتدا از سوی برخی از نمایندگان پارلمان اروپا تکذیب شد و حتی تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا با صدور بیانیه ای اعلام کردند که چنین مصوبه ای صحت ندارد، اما; در اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق بودجه در انتهای بند «هـ» تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱ انجام داد، حکمی اضافه شد که به موجب آن دستگاه‌های موضوع ماده ۶۶ قانون اصلاحات قانون حسابداری عمومی مستثنی هستند. این بند تشخیص مناسب بودن سیستم و هیأت امنا که نتوانستند حقوق خود را اعلام کنند.

این مصوبه مجلس از دید مردم پنهان نماند و در همان ساعات اولیه با واکنش مصرف کنندگان فضای مجازی مواجه شد. اینکه مجلس را انقلابی می نامند و مدعی شفافیت است، اما در عمل نه تنها اعتقادی به این موضوع ندارد، بلکه همیشه راه را برای پنهان کاری هموار می کند.

فشارها احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده کوم را بر آن داشت تا در جلسه عصر روز سه شنبه (17 اسفند) مجلس شورای اسلامی، شفاف سازی حقوق نمایندگان و مدیران را مطرح کند.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده کوم در تشریح این پیشنهاد گفت: مجلس امسال قوانین خوبی را تصویب کرد اما امروز بحث حقوق نمایندگان بهانه ای برای حمله به مجلس انقلاب شده است. و روسای مجلس را در سامانه حقوق و مزایای سازمان استخدامی اعلام کنیم تا به مردم عزیزمان اطلاع دهند و این عذرخواهی توسط ضدانقلاب صورت گرفت.

این پیشنهاد بدون مخالفت و با موافقت دولت و کمیته مشترک با 200 رای موافق، 14 رای مخالف و 1 ممتنع به تصویب رسید و حقوق شما در سامانه پاکنا را اعلام کرد.

احمد شیرزاد، نماینده مجلس ششم مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا از روند پنهان کاری و عدم شفافیت نمایندگان مجلس یازدهم که با شعار شفافیت وارد خانه ملت شدند، گفت: این روند در حال انجام است. ما معاونان داریم، زیرا هر نوع پرداختی مجلس به نمایندگان را به بدترین شکل ممکن در بوق و کرنا کردند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته منکر این نیستم که مبالغی با عناوین مختلف به نمایندگان پرداخت می شود که موجه نیست. اما برخورد رسانه‌های راست‌گرای آن زمان از جمله رادیو و روزنامه‌ها و برنامه‌های طنزی که با تمسخر و طنز تهیه می‌کردند، باعث ایجاد شایعات در پشت نمایندگان وقت شد. در مجلس هفتم که انتخابات زودهنگام برگزار شد، به ما اطلاع دادند که تعداد نمایندگان 2-3 برابر مجلس ششم دریافتی داشته و رفتار چیز دیگری شده است.

شیرزاد گفت: در سال های اخیر شعارهایی از سوی اعضای اصولگرا مبنی بر شفافیت و روشنگری سر داده شده است که بسیار خوب است و مشکلی با شفافیت نداریم، اما به شرط عدم استثنا در همان زمان می گوییم اگر نمایندگان دریافت کنند. افشاگری، این است که «چرا این کار را برای کارکنان دادگاه، حتی اعضای هیئت امنا انجام ندهیم؟

وی افزود: اگر در آن زمان خودرویی متعلق به نمایندگان بود، خبری که داشتیم این بود که در همان زمان متعلق به اعضای هیات امنا بود، اما برای اعضای هیات امنا افزایش نیافت و برای نمایندگان افزایش یافت.» استانداردهای دوگانه آفت حق در کشور است. اگر تخلفی از سوی دوستان خودشان انجام شود، آنها به اشکال مختلف به آن فکر می کنند زیرا می گویند او جزو گروه دوستان ماست و سعی می کنند به هر طریقی آن را توجیه کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: موضوع حقوق های نجومی و اصطلاحی که در زمان روحانی می دانستند را به یاد داریم. خیلی خوب است که این موضوع را در برابر همه نهادهای قضایی، نظامی و مانند شورای نگهبان مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه اعضای شورای مناسبت و هیات امنا با رای نمایندگان از انتشار حقوق خود محروم شدند، گفت: نمی توانم چیزی بگویم جز اینکه بگویم این کار بسیار زشت است. این بسیار غیر اخلاقی و ناپسند است و از چشم مردم پنهان نیست.

شیرزاد با توجه به اینکه نمایندگان اعلام کردند با ثبت حقوق خود در سامانه پاکنا مخالف هستند زیرا علاوه بر حقوقی که دریافت می کنند برای دفاتر و برخی پرونده های نمایندگی نیز پول دریافت می کنند، ممکن است در افکار عمومی ابهام ایجاد شود. که حقوق و دستمزد نماینده “همه چیز خوب است،” او گفت.

وی افزود: فرض کنید برای مخارج دفتر و کارمندان به نمایندگان پول داده شده است، اما پس از آن هیچکس بدهکار نبود و همیشه همه چیز را به نام نمایندگانی که از روزنامه های مدعی حق طلبی دریافت می کردند، منتشر می کردند. حتی امروز، نمایندگان مجلس هر جایزه و دستمزدی را دریافت می کنند تا صریح و شفاف صحبت کنند. اگر هزینه خدمات دریافت کنند، افراد حوزه به راحتی می توانند بروند و ببینند که آیا پارتی خدمت وجود دارد یا نه، بقیه چیزها امروز به راحتی قابل بررسی است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی نمایندگان مجلس مجبور می شوند هزینه های اضافی را متحمل شوند و حتی بیش از دریافتی خود هزینه کنند، یعنی توصیه هایی دارند و مردم از آنها می خواهند که به صورت شفاف برای شهروندان مشکلی ندارد. که از آنها می پرسند.

وی ادامه داد: این روزها در فصل بررسی بودجه نمایندگان مجلس برای این کار فیش دریافت کردند و مشکلی نداشت چرا که سه شیفت برای بررسی بودجه زحمت کشیدند و داشتن این فیش اشکالی ندارد اما بیان کنند. به وضوح.”

حال باید دید نمایندگان مجلس انقلاب که با فشار افکار عمومی مجبور به ثبت حقوق شدند، پس از دو سال حکومت در مجلس یازدهم، طرح شفافیت نمایندگان را تصویب می کنند یا ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید