پوشه پورتال هوشمند دولت; راهی برای حذف هزینه پیامک از بانک ها


زمان: 09:00
تاریخ انتشار: 31.06.1401
کد خبر: 1898475

یک کارشناس علوم ارتباطات با اشاره به پیامکی که در روزهای اخیر برای برخی از مشتریان بانک های مختلف ارسال شده و نحوه محاسبه 900 ریال برای هر پیامک را اعلام کرده است، گفت: با وجود رد این پیامک از سوی بانک مرکزی، منطقی نیست که چنین هزینه هایی را دریافت کنید و دولت هوشمند پانزر درگاه راهی برای حذف هزینه های پیامک از بانک ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; شاه حسینی مسئول ارتباط با رسانه های وزارت ارتباطات در خصوص تغییر تعرفه محاسبه هزینه پیامک گفت: این وزارتخانه تصمیم جدیدی در خصوص تغییر تعرفه محاسباتی نداشته است.

بیشتر بخوانید:
توجه به دولت الکترونیک یکی از اولویت های اصلی دولت سیزدهم است


پیامک های ارسال شده توسط برخی بانک ها

این در حالی است که طی چند روز گذشته پیامک هایی با موضوع تغییر نرخ پیامک از سوی برخی بانک های خصوصی با محتوای «مشتری عزیز! از ابتدای سال 1401 بر اساس بخشنامه بانک مرکزی و با تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه کارمزد واریز و برداشت پیامک تماماً به حساب های بانکی شما اطلاع رسانی می شود و هر 6 ماه یکبار برای هر پیامک 900 ریال دریافت می شود. . برای مشتریان ارسال می شود.

9e28cb8e e0c9 4477 8003 2f34c19d6965 خبر خاکستری

لازم به ذکر است که با یک محاسبه ساده به این نتیجه می رسیم که اگر مشتری بانکی به طور متوسط ​​سالانه 365 پیامک مبنی بر واریز یا برداشت دریافت کند که هر پیامک 90 تومان است، هزینه سالانه بانک 32850 است. تومان، به پرداخت; در حالی که هم اکنون حق اشتراک سالیانه اشتراک پیامک بانکی 20 هزار تومان است که با روش جدید حداقل قیمت خدمات بانکی پیامکی را 64 درصد افزایش می دهد.

بخشنامه مورخ 16 آبان 1398 در خصوص حداقل و حداکثر کارمزد خدمات بانکی تغییری نکرده و بر این اساس تعرفه ارسال پیامک اطلاع رسانی در شبکه بانکی 300 ریال اضافه می باشد. هزینه پیامک یا اشتراک سالانه است و با توجه به عملیات و کسب رضایت مشتریان بانک، آبونمان سالانه دریافت می شود.


2 راه دریافت کارمزد از بانک ها، پیامک اطلاع رسانی دریافت و واریز

بخشنامه 2019 همچنان معتبر است و از آن تاریخ تاکنون هیچ تغییری در تعرفه خدمات بانکی ایجاد یا اعلام نشده است. اما بانک ها از دو روش برای برداشت وجه از حساب مشتریان استفاده می کنند، یک راه اعلام حق اشتراک سالانه و روش دوم محاسبه عملکرد مشتریان و دریافت حداکثر مبلغ 300 ریال به ازای هر پیامک و اضافه کردن آن به کل هزینه دریافتی وزارت ارتباطات از این بانک.

سوالی که مطرح می شود این است که مبلغ 900 ریال به ازای هر پیامک بستگی به تعداد کاراکترهای استفاده شده در پیامک های ارسالی با توجه به تعرفه اپراتورهای تلفن همراه دارد و به همین دلیل ممکن است هزینه کل هر پیامک بیشتر باشد و البته ، این که بانک از مشتریان دریافت می کند بستگی به این دارد که عملکرد مشتری دارد.

کارشناس پاسخگوی بانک ارسال کننده پیامک در تماسی با خبرنگاران توضیح داد: این اقدام بر اساس بخشنامه بانک مرکزی صورت گرفته است چرا که نحوه اخذ حق اشتراک سالیانه از هر مشتری مبلغ ثابتی دریافت می شود. اما در روش جدید این بانک به جای دریافت مبلغ ثابت، حق اشتراک سالانه 900 ریال به ازای هر پیامک محاسبه و هر 6 ماه یک بار از آن کسر می شود.


بخشنامه 1398 بانک مرکزی معتبر بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است

در سال 1388 که بخشنامه بانک مرکزی به بانک ها ارسال شد، بانک های خصوصی برای اولین بار موافقت کردند که از هر مشتری با اطلاع و رضایت آنها، سالیانه 20 هزار تومان کارمزد برای اطلاع رسانی پیامکی سپرده و برداشت دریافت شود. که بانک های دولتی با آن موافقت کردند. نبودند اما بعداً ملحق شدند.

آذرماه سال گذشته محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک های خصوصی از افزایش قیمت پیامک بانک ها به 20 هزار تومان خبر داد و اعلام کرد که قیمت سرویس پیامکی بانک های خصوصی برای شرکت ها 100 هزار تومان تعیین شده است. در سال. در عین حال، یکی از مهمترین موارد اختلاف بین بانکداران این بود که آیا منصفانه است که از هر مشتری مبلغ ثابتی برای پیامک دریافت شود؟ به عنوان یک مشتری عادی ممکن است چندین پیامک در سال دریافت کند. اما اگر مشتری دیگری به اندازه یک مشتری معمولی پیامک دریافت کند، واریز یا برداشت کند که در این راه منصفانه نیست؟

البته در بخشنامه 1398 بانک مرکزی تاکید شده است که بانک ها برای رقابت با یکدیگر می توانند تا 30 درصد تخفیف و تا 100 درصد برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، مستمری بگیران و متقاضیان کمیته مزایا و در هر صورت در نظر بگیرند. دریافت هرگونه وجه تحت عنوان شارژ خدمات بانکی خارج از محدوده است. بخشنامه بانک مرکزی بدون مجوز آن بانک ممنوع است.


اپراتورها بر چه اساسی و چقدر برای پیامک هزینه می گیرند؟

ایرانسل قیمت ارسال پیامک به زبان فارسی به سیم کارت های ثابت را 11.9 تومان، به سیم کارت های اعتباری 13.3 تومان، به سیم کارت های پیام رسان ثابت را 14 تومان و به سیم کارت های پیام رسان را 13.9 تومان اعلام کرد.

شرکت همراه اول همچنین قیمت ارسال پیامک به زبان فارسی به سیم کارت های دائمی را 89 ریال و سیم کارت های اعتباری را 106 ریال اعلام کرد. از سوی دیگر، قانون بودجه 1401 اپراتورهای تلفن همراه را مکلف کرده است برای حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و ساماندهی کودکان کار و بی سرپرست علاوه بر هزینه هر پیامک، 30 ریال از کاربران دریافت و به خزانه واریز کنند. به عنوان شبکه ملی اطلاعات

سوال مهم اینجاست که اگر میانگین هزینه هر پیامک 200 ریال باشد و بانک بخواهد از هر پیامک 300 ریال دریافت کند پس مبنای محاسبه مبلغ 900 ریال برای هر پیامک چیست و آیا این به معنای بی انصافی است. به مشتریان بانک

بانک مرکزی اعلام کرد بسته به عملکرد هر مشتری، بانک ها مجاز به دریافت بیش از 30 تومان به عنوان کارمزد برای پیامک ارسالی هستند به جز هزینه پیامک مورد قبول اپراتورها نیست و در صورت تخلف با بانک ها برخورد می شود.

موضوع مهم این است که اپراتورهای تلفن همراه باید در سال جدید قیمت پیامک اطلاع رسانی را به بانک ها اعلام کنند و در نهایت حق مشتری است که رضایت خود را به بانک اعلام کند و در صورت عدم رضایت از بانک مرکزی شکایت کند. .


بانک مرکزی هیچ بخشنامه ای در خصوص تغییر تعرفه محاسبه پیامک صادر نکرده است

همه اینها تا دیروز مصطفی کمری وفا، سخنگوی بانک مرکزی با تکذیب این پیامک در توییتر نوشت: پس از انتشار برخی گزارش ها در خصوص بخشنامه بانک مرکزی به بانک ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان. این بانک به اطلاع می رساند که هیچ بخشنامه ای در این خصوص وجود ندارد.

8d9b3918 d331 41d8 a591 d787cf1b2eae خبر خاکستری


تعرفه محاسبه هزینه پیامک در ابتدای هر سال محاسبه و ابلاغ می شود

مهدی سالم کارشناس ارتباطات در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا : بانک ها از پیامک های انبوه برای اطلاع رسانی استفاده می کنند که نرخ محاسبه آن بسیار ارزانتر از پیامک های کم حجم است و این نرخ در ابتدای هر سال تعیین و اجرا می شود.

وی با اشاره به حجم بالای انتقال این پیامک ها در روز و بزرگی تعداد انتقال داده شده در نتیجه چنین محاسبه ای، گفت: اینکه پیامک مربوط به ابتدای سال 1401 است در حالی که نیمی از سال پیش است. گذشت، قطعا محاسبه پیامک به این شکل تخلف است.

وی گفت: بانک ها موظف به دریافت خدمات از شرکت های خاص زیر نظر وزارت ارتباطات هستند و امکان دریافت پیامک استعلام انبوه از اپراتورها به مبلغ زیر 20 تومان نیز وجود دارد که با اضافه شدن کارمزد فیش بانکی بر اساس بخشنامه 2019، همه آن هنوز مقدار بسیار کمتری است. از مبلغ اعلام شده خواهد بود.


پوشه پورتال هوشمند دولت; راهی برای حذف هزینه پیامک از بانک ها

وی با اشاره به پروژه my.gov.ir وزارت ارتباطات که تمامی سازمان ها تا پایان ماه جاری فرصت اتصال به آن را داشتند، گفت: در این پروژه دولت هوشمند برای هر فرد یک پوشه کار در نظر گرفته شده است و آن امکان ارائه کلیه خدمات بانکی و غیر بانکی در این پروژه وجود دارد پوشه کار تعریف شده است که این اطلاعات توسط شناسه 4040 انجام می شود.

وی توضیح داد: این یک شناسه حالت است و همه بانک ها در صورت اتصال به این سیستم می توانند از آن استفاده کنند و دسترسی به این اطلاعات در پوشه کاری امکان پذیر است و این نیز سبکی است که امکان کاهش را فراهم می کند. انتقال رقم بالایی که مردم بابت این خدمات در سیستم بانکی دریافت می کنند.

سالم تصریح کرد: روزانه نزدیک به یک میلیارد تراکنش مالی در کشور انجام می شود با احتساب هزینه این پیامک هااگر در نظر بگیریم که هر فرد با احتساب این مبلغ روزانه 3 تراکنش داشته باشد، کسر از حساب عددی نجومی خارج می شود که این خود مشکلاتی را در اقتصاد ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید