پژوهش جدید آموزشی با اشعار سعدی همخوانی دارد/ تاکید سند تحول بنیادین در استفاده آموزشی از موضوعات گلستان


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838306

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ارائه و نمایش مزایای طرح کتابخوانی گلستان مربوط به حوزه های سند تحول بنیادین از جمله حوزه هنری و دینی است. استفاده از برنامه آموزشی گلستان سعدی موضوعات در این سند برجسته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضوان حکیم زاده روز پنجشنبه در مراسم استانداری فارس در گلستان هانی در نشست دو روزه معاونان آموزش ابتدایی، روسای ادارات آموزش ابتدایی ادارات کل، مدیران آموزش و پرورش عشایری و نمایندگان مدیران آموزش و پرورش در جوار آرامگاه سعدی شیراز: در گلستان هانی ، دانش آموزان دانش پیوند می خورند و در ارزشمندترین میراث ادبی بشریت ایفای نقش می کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: گلستان خوانی تمرین زبان و فن بیان و سرشار از پند و حکمت است. یکی از نمادهای پاسداری از هویت ایرانی ـ اسلامی، خوانش اشعار سعدی است.

وی افزود: به دنبال گسترش طرح گلستان هانی هستیم چرا که پژوهش جدید آموزشی با اشعار سعدی نیز سازگاری دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه گلستان درس های بی شماری دارد، افزود: ناپایداری اموال غیرتجاری، علم مسلم و اموال غیرسیاسی از درس های گلستان است که شرایط پایداری و ماندگاری علم را به خوبی تبیین کرد. او اگرچه انسان آسمانی است اما اشعار زمینی دارد و این به تجربه زندگی او برمی گردد که باید از او روانشناس و جامعه شناس بزرگی بسازد.

وی ادامه داد: شعر بزرگ نگیرید، عاقل، نه تنبلی که خود را به کمال نرساند، انسان را به تعادل در سبک های حکومتی دعوت می کند. سعدی نیز زهد بدون علم را رد می کند و آن را دشمن مال و دین می داند و می گوید دو نفر دشمن مال و دین هستند، پادشاه سفاک و زاهد نادان. نقد در ابیات سعدی نیز جایگاه ویژه ای دارد که می گوید گوینده نباید حرف او را بپذیرد تا کسی او را متهم نکند.

وی بیان کرد: گلستان خوانی تنها تمرین فصاحت نیست، بلکه ارتباط دانش آموزان با منابع ناب مباحث آموزشی است. طرح گلستان خوانی دانش آموزان فارس که چند سالی است در این استان اجرا می شود، ظرفیت تدوین و اجرای ملی و حتی فراملی را دارد.


ضرورت ترویج گلستان خوانی به روش های مختلف آموزشی در بین دانش آموزان

مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این مراسم گفت: امروز لازم است تا گلستان شناسی را به طرق مختلف در بین مردم ترویج دهیم تا از نصایح ناب ایشان برای زندگی بهتر که برابر با توصیه های – لازم به ذکر است که در واقع طراحی گلستان هانی نیز از همین منظر گرفته شده است.

محمد خلیل عسکری گلستان سعدی را زیباترین کتاب نثر فارسی معرفی کرد و ادامه داد: سعدی کار آموزشی و آموزنده گلستان را با استفاده از صنعت ایجاز و آهنگ نثر که همان نثر است اجرا می کند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: این استاد شیرین زبان ادبیات فارسی به قدری با آثارش شهرت دارد که بزرگان او را استاد کلام و شیخ اجل می نامند. گلستان حاصل سفرها و تجربیات سعدی است که در این سفرها به دست آمده و تجربه موقعیت اجتماعی عصر سعدی است و شیخ اجل سعی کرده جامعه را آنگونه که هست ترسیم کند.

وی با اشاره به اینکه حکایات و ابیات سعدی سبک زندگی است که خود زندگی نیست، گفت: زندگی سعدی در گلستان اقتباس، مدارا، مهربانی و عدالت و در نهایت خداشناسی است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: سعدی در گلستان به عنوان یک انسان معتقد است که رعایت موازین اخلاقی و رعایت اخلاق اسلامی بسیار مهم است و دارای 36 مجلس اخلاقی است که 16 شورای اخلاقی جمعی و 20 تای آن آموزه های فردی است. که یک سبک زندگی را در آینه تمام قد او نشان می دهد.

عسگری افزود: با توجه به فراوانی انجام و اجازه ندادن در گلستان، می توان این کتاب را به عنوان یکی از بهترین آثار ادبیات آموزشی معرفی کرد. امروزه باید علم گلستان را به طرق مختلف در بین مردم ترویج کرد تا از توصیه های ناب ایشان در زندگی به ویژه بهتر که برابر است با توصیه های مشهورترین کارشناسان تربیتی، بیشتر استفاده شود که در واقع طرح گلستان هانی.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اشعار سعدی، یکی از دستورات بزرگ سعدی به جامعه بشری را دعوت به همدلی و رفع نیازهای نیازمندان دانست.

انتهای پیام/
منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید