کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی دو چالش در مسیر تحقق سند تحول بنیادین است


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908511

علت اصلی ترک تحصیل در سیستان و بلوچستان؛

آموزش و پرورش در هر منطقه ای مایه پیشرفت تلقی می شود و باید زیرساخت های لازم را برای توسعه فضاهای آموزشی و اجرای عدالت آموزشی فراهم کند چرا که دلیل اصلی کمبود آموزش در سیستان و بلوچستان کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرمون، سیستان و بلوچستان دارای استعدادهای منحصر به فردی است که با حداقل شرایط قهرمانان بسیاری را پرورش داده و باعث افتخار کشور شده است و امنیت در این استان ارتباط مستقیمی با آموزش و پرورش دارد و این نهاد نقش مهمی در توسعه امنیت ملی دارد. نمایشنامه.

کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی دو چالش اساسی برای تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان است.


برخی از شهرستان های استان به ویژه جنوب کشور با کمبود معلم مواجه هستند و همین عامل باعث می شود دانش آموزان این منطقه با این مشکل دست و پنجه نرم کنند.



تغییر وضعیت نیروی تدارکاتی یکی از خواسته های اصلی معلمان سیستان و بلوچستان است.


فاروق اعظمی نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان با اشاره به مشکلات حوزه آموزش گفت: با وجود خدمات متعدد در سیستان و بلوچستان، سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز 3.3 متر مربع است که نسبت به آن بهبود یافته است. به گذشته، اما هنوز با میانگین ملی فاصله دارد.


وی افزود: طی جلساتی با وزارت آموزش و پرورش درخواست شد تا به مناطق محروم سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان های جنوبی این استان از نظر توسعه فضاهای آموزشی و تامین نیروی انسانی بومی و پایدار برای هر یک از آنها توجه شود. منطقه


نماینده استان در شورای عالی استان ها تصریح کرد: با توجه به کمبود نیروی کار در اکثر مناطق فقیرنشین به ویژه در این استان، تغییر وضعیت نیروی کار یکی از خواسته های اصلی جامعه فرهنگیان است و ما امیدواریم دولت سازوکاری برای جذب این نیروی کار ایجاد کند. پول نقد برای انجام اقدامات.


وی با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی سرایداران و کارکنان مدارس گفت: این قشر نیز حق دارند از وضعیت بد حقوقی خود شکایت کنند چرا که در شرایط اقتصادی کنونی نمی توان با حقوق کم و در عین حال توجه به مطالبات آنها زندگی کرد. بسیاری از قوانین از جمله حقوق نیروهای خدماتی باید بازنگری شود.


اعظمی با اشاره به نقش مثبت خیرین ملی و محلی مدرسه ساز در توسعه شاخص های آموزشی، اذعان داشت: خیرین در سیستان و بلوچستان نقش پر رنگی در توسعه شاخص های آموزشی این استان ایفا کردند و نهضت مدرسه سازی را ایجاد کردند و بسیاری از این بزرگواران تمام اندوخته خود را صرف این حرکت می کنند و باید قدردان این یاوران علم و فرهنگ باشیم.



کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان است

حسنعلی عبدی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفتگو با یکی از اصحاب رسانه گفت: کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش استان است که با افزایش سهمیه استخدامی از ماده در تلاش برای رفع آن هستیم. 28 و دانشگاه فرهنگیان.


وی ادامه داد: جذب 3 هزار و 898 معلم و کمک معلم نهضت سوادآموزی در حال انجام است و امسال 3 هزار و 542 نفر از طریق آزمون استخدامی به بدنه آموزش و پرورش اضافه می شوند.


مدیرکل آموزش و پرورش استان سهمیه پذیرش دانشگاه فرهنگیان استان را نیز 2 هزار و 800 نفر دانست و خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم تا سهمیه این دانشگاه را نیز افزایش دهیم.



جذب معلم برای خرید خدمات، رفع مشکل کمبود معلم

اسماعیل حسین زهی نماینده مردم هش در این خصوص با اشاره به اینکه مشکل کمبود معلم در سیستان و بلوچستان با استخدام معلم برای خرید خدمات در استان حل می شود، گفت: تعدادی از این معلمان در حال تدریس هستند و هستند. قانونی در بدترین شرایط آب و هوایی و در مناطق دور افتاده معادل یک سوم معلمان رسمی دریافت می کنند.

نماینده مردم هش با تاکید بر اینکه راه حل کمبود معلم به کارگیری این قشر زحمتکش در آموزش و پرورش است ادامه داد: جذب معلم بومی در روستاها باید در اولویت قرار گیرد.

حسین زهی با اشاره به معضل ترک تحصیل در سیستان و بلوچستان به دلایل فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: اجبار کودکان به کار یا ازدواج زودهنگام و فاصله زیاد خانه تا مدرسه از دلایل ترک تحصیل در این استان است. منطقه .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید