پیاز بخورید و از شر این بیماری ها خلاص شوید!

پیاز یک ماده مغذی است که حاوی پروتئین، فیبر، ویتامین C، سلنیوم، فولات و آنتی اکسیدان های مختلف است.

امروزه پیاز پرمصرف ترین ماده آشپزی است و نام آن در بسیاری از دستور العمل های خوشمزه دیده می شود.

مصرف منظم پیاز کیفیت زندگی افراد را بهبود می بخشد و تاثیر بسزایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری ها دارد. در زیر مهمترین فواید خوردن پیاز را بررسی خواهیم کرد:

کاهش خطر ابتلا به سرطان
پیاز حاوی ترکیبات سولفور آلی است که اثرات مواد سرطان زا را که ما هر روز مصرف می کنیم خنثی می کند. اگر این سبزی مخصوص را با سایر مواد مفید مانند زردچوبه ترکیب کرده و سپس استفاده کنیم، فواید بیشتری خواهد داشت.

این محصول غذایی حاوی آنتی اکسیدان است، بنابراین با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از آسیب رساندن به DNA سلولی که باعث سرطان می شود، جلوگیری می کند.

نکته مهم این است که هرچه پیاز روزانه بیشتر مصرف شود نقش محافظتی آن بیشتر خواهد بود.

مطالعات محققان نشان داده است که مصرف این سبزی جادویی در کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان کبد، سرطان تخمدان، سرطان دهان و مری، سرطان سینه، پروستات، کلیه و معده تاثیر بسزایی دارد.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهید
پیاز یک ماده بسیار مفید برای کاهش پیشرفت دیابت نوع 2 است. این نوع دیابت زمانی رخ می دهد که انسولین نتواند گلوکز را به خوبی سنتز کند.

این بیماری معمولا زمانی رخ می دهد که قند زیادی در غذا وجود داشته باشد. وقتی پیاز می خورید، میزان انسولین در بدن افزایش می یابد.

آلیل پروپیل دی سولفید موجود در پیاز بخش‌های خاصی از کبد را که انسولین غیرفعال است فعال می‌کند و بنابراین انسولین بیشتری برای سنتز گلوکز در جریان خون آزاد می‌شود. در نتیجه تاثیر زیادی در کاهش خطر ابتلا به دیابت دارد.

بهبود سلامت قلب و عروق
پیاز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان به نام “کوئرستین” است که اثر رادیکال های آزاد را که باعث آسیب سلولی می شوند خنثی می کند و نقش مهمی در سلامت انسان ایفا می کند.

کوئسترون همچنین شریان ها را نرم و انعطاف پذیر می کند و به تنظیم فشار خون و کاهش سطح کلسترول در افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی هستند کمک می کند.

علاوه بر این، خوردن پیاز باعث رقیق شدن خون می شود; در نتیجه احتمال لخته شدن خون کاهش می یابد. برای اطمینان از سلامت قلب و عروق، توصیه می شود افراد پیاز را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند.

آنها عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کنند
“کوئسترون” همراه با “سلنیا” موجود در پیاز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

لازم به ذکر است که فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند که یکی از آنها آرتروز است، اما به نظر می رسد ترکیب کوئسترون و سلنیوم این مشکل را حل کند.

علاوه بر این، سلنیوم نقش مهمی در کنترل بیماری های ویروسی، التهابی و آلرژیک دارد.

دیدگاهتان را بنویسید