پیام بم به سازه های ناپایدار یزد/ زلزله سازه های رسی را تهدید می کند


ساعت: 16:17
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1920046

در دی ماه 1381 روزنامه اطلاعات با تیتر «تنها نخل و ویرانه باقی مانده است…» منتشر شد و این تیتر ما را بر آن داشت تا به دنبال پیام زلزله بم به کشور و به ویژه استان همجوار باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، صبح روز 14 آذر 1381 در بام کن در مدت 12 ثانیه 90 هزار نفر جان باختند. نیم ساعت مانده به ساعت 6 صبح، بم دیگر «بم» نبود و ایران در تب و تاب این غم سیاه پوش شد، زخمی که پس از 19 سال هنوز تازه است و دردی که تلخی اش از ذهن حتی پاک نمی شود. یک ایرانی

صدایی که با مصیبت «رسم زمونه» و داستان غم انگیز «برف و باد خزون» در اولین روزهای سرد زمستان ملتی را در چهره ملتی زد و هیچ کس تا به حال نتوانسته است درد واقعی را توصیف کند. و رنج مردم شریف بم.

دوربین های رادیو و تلویزیون، عکاسان، خبرنگاران، ناجیان غریق و غیره. شبانه روز کار کردند و اجساد را یکی پس از دیگری با آرزوهای برآورده نشده زیر آوار دفن کردند و ما اشک می ریختیم و اشک می ریختیم، خدا کند در این میان معجزه ای رخ دهد.

زلزله ای که تا ابد صفت مرگبار را یدک می کشد و اهالی که شاید تنها بازماندگان یک خانواده 5 نفره بودند تا ابد دردی را در دل خواهند داشت که کلمه درد برای این غم و صبر کافی نیست.

19 سال است که با شنیدن نام هر ایرانی آهی از اعماق دل برمی خیزد، 19 سال است که نامش را با درد بخیه می زنند، 19 سال است که داغدیده ها سوگواری می کنند و 19 سال است که برخی از زلزله زدگان هنوز در آلونک زندگی می کنند و چه دردی از این بیشتر خواهد بود؟

زلزله بم درس ها و ناگفته های زیادی دارد. ناگفته هایی که سال هاست در رسانه ها منتشر می شود و برخی از آنها برای همیشه مخفی مانده است.

تاسیس سازمان مدیریت بحران کشور یکی از مهمترین درس هایی بود که زلزله بم به مسئولان داد، از این رو برای اولین بار سه روز پس از زلزله بم و در اولین سفر مقام معظم رهبری به مناطق زلزله زده بم، ایجاد آن انجام شد. مورد بحث قرار گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در توصیه‌ای به وزیر کشور وقت گفتند: اینجا (بم) باید مرکزی تشکیل شود. خیلی مهم است. کارکنان شما در اینجا نیاز به تمرکز دارند. در روزهای اولیه، جابجایی بین دستگاه‌ها ممکن است چندان قابل توجه نباشد. اما در صورت وجود تکرار و درگیری، خودنمایی می کند و مشکل ایجاد می کند. اینجا باید یک مرکز بسیار قوی، مستحکم، کارآمد، آگاه و آگاه تشکیل شود. به غیر از مرکزی که باید در تهران ایجاد و تشکیل شود، اینجا نیاز به یک مرکز قوی است متشکل از دوستان بومی و کسانی که از تهران آمده اند – چه برادران سپاه، بسیج، ارتش و غیره. ببینید چگونه می توانید آن مرکز را تشکیل دهید.”


جست و جوی علت سقوط هواپیمای بم پس از 19 سال تا کجا پیش رفته است؟

مدرس دانشگاه بم و سفیر نوسازی و بازسازی شهر بم در اولین رویداد مدیریت بحران ایران قوی 1401 در شهرستان میبد با یادآوری خاطره تلخ زلزله بم گفت: تمامی سازه های قدیمی و جدید بم تخریب شد. در 12- زلزله دوم و همه آن موارد باید اصلاح شود. دلیل دارد و بعد از 19 سال باید توسط مهندسان و کارمندان تاسیس شود.

رنجبرزاده افزود: اگر خانه های قدیمی شهر بم در سال 2082 بازسازی می شد، این زلزله 50 هزار کشته و مجموعاً 100 هزار کشته و مجروح بر جای نمی گذاشت.


26c6fe38 4b77 4c52 94d3 a73ed18965be خبر خاکستری

وی با اشاره به قدمت بم گفت: بم با بیش از 6 هزار سال قدمت در جنوب استان کرمان واقع شده و دارای بزرگترین بنای خشتی جهان است که شامل سه بخش و در مجموع 255 آبادی است.

رنجبرزاده تشکیل سازمان مدیریت بحران سراسری، اعطای تسهیلات بهسازی و نوسازی، بازنگری در ضوابط ساختمانی، تدوین برنامه های آموزشی و پیشگیری را از جمله اقدامات انجام شده در سراسر کشور پس از زلزله عنوان کرد.

حادثه بمب در کشور و به ویژه استان یزد زنگ خطری را در حوزه ساخت و ساز به صدا درآورد که پس از 19 سال به گوش رسید.

استان یزد به عنوان استانی زلزله خیز مطرح شده است که روزانه بین یک تا پنج زلزله در برخی از شهرستان های آن رخ می دهد و شهر میبد نیز ساختاری شبیه بم دارد و نیاز به استانی و شهرستانی است. مسئولین جهت بررسی ساختار و سازه های باقی مانده استان یزد در بم، اقداماتی در جهت مقاوم سازی سازه و ایمن سازی سازه های آن شهر انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید