12000 سازه ناپایدار را قابل سکونت کنیم/ 44 محله تهران در خطر ریزش شیب قرار دارند.


ساعت: 09:48
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1919922

شهردار تهران گفت: باید با تامین هفت درآمد سرانه 12 هزار منطقه ناپایدار را قابل سکونت کنیم و بر این اساس با نهادهای مختلف همکاری و رایزنی کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست تخصصی منتخبان اتاق فکر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که شامگاه یکشنبه 13 دی ماه 1401 برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و سالروز زلزله بم گفت: باید با هم در مورد مشکلات صحبت کنیم، انباشت تهران که به ارث رسیده است بیایید به فکر چاره ای باشیم که همه مشکلات را با هم حل کنیم.

شهردار تهران گفت: ترافیک، آلودگی هوا، بافت ناپایدار و فرسوده، خندق‌ها، گسل‌ها و فرسودگی زیرساخت‌ها وضعیت را به سمتی رسانده است که برای کاهش مشکلات باید برنامه‌ریزی و در مسیر درست حرکت کنیم. و جامعه ای پویا و با نشاط داشته باشند.وی افزود: بر همین اساس در مجموعه خود به چهار تحول فکر می کنیم که اولین آن تبدیل شهرداری از نهاد خدماتی عادی به نهاد خدمات اجتماعی است تا این نهاد منشأ اثر می شود. در این راستا، حاکمیت خودمان را به حکمرانی مشترک تبدیل کرده ایم تا با هم و هماهنگ با مردم، نخبگان، نهادها و مکان های تاثیرگذار شهر، مسائل را پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه توسعه دوم را از نظر بدنه شهر انجام دادیم تا مشکل بافت های فرسوده و مشکل مسکن و بی مسکنی و بسیاری از این مشکلات را حل کنیم، ادامه داد: همه این مشکلات در قالب نوسازی شهری است. در محور حمل‌ونقل عمومی دنبال می‌کنیم، یعنی باید با هفت سرانه 12 هزار پارچه ناپایدار را به بافت قابل سکونت تبدیل کنیم و بر این اساس با نهادهای مختلف همکاری و رایزنی کنیم. به عنوان مثال، ما در حال رایزنی در مورد آموزش اسکان معلمان و کمک به ساخت مدارس هستیم زیرا به عنوان نمونه منطقه 22 فضای آموزشی ضعیفی دارد و باید در این زمینه اقدام شود.

زاکانی خاطرنشان کرد: تحول سوم، تحول نرم است که سبک زندگی را تغییر می دهد و فضای مشارکتی ایجاد می کند تا مدیریت شهری بر مشارکت مردم و نخبگان باشد. در این توسعه به دنبال این هستیم که امور شهرستان با مشارکت من انجام شود و سپس دولت مردم بر اساس نخبگان باشد که البته با آن نقطه فاصله داریم. در واقع، در این زمینه، آموزش و پاسخگویی قطعاً چیزهایی هستند که ما با آن فاصله داریم. برای مثال می توان گروه های استقامتی را شروعی در این زمینه دانست. ما باید در نقش دادن به مردم فعال باشیم. همچنین در ارتباط با پروژه ها اولویت محله را به نظر مردم سپرده ایم.

شهردار تهران با بیان اینکه تحول فناوری یکی دیگر از تحولات ایجاد شهر هوشمند است، گفت: در توسعه شهر خللی ایجاد شده که باید برای آن بازطراحی داشته باشیم. به عنوان مثال در این جلسه گفته شد که 44 محله در معرض ریزش قرار دارند که در یک شیب قرار دارند. بر این اساس در کمیسیون ماده 5 پیگیری می کنیم که در صورت تشکیل ساختار زنجیره ای گسل، باید قوانین رعایت شود. در صورت وجود چنین ریسکی، رعایت این قاعده عامل دیگری نیز خواهد داشت و این موضوع باید با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

زاکانی در پایان خاطرنشان کرد: دانش این آثار در اختیار شماست و ما باید از بنیان علم و دانش محافظت کرده و آن را به کار گیریم. امیدواریم دست دراز کنیم و دیگران را بگیریم تا بتوانیم با تکیه بر افراد با علم و دانش و نگاه به موضوع ایمنی در شهر تهران، کار حرفه ای در مدیریت شهری انجام دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید