حاشیه نشینی ریشه آسیب های اجتماعی است/ سکونت گاه های غیررسمی در زاهدان قابل حل است؟


ساعت: 13:22
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1913986

حاشیه نشینی هسته سکونت آسیب اجتماعی بزرگ و مهمی است که بر روند حکمرانی شهری تاثیر منفی می گذارد و در صورت تداوم با بحران های بزرگی در کلانشهر زاهدان مواجه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، پدیده حاشیه نشینی اولین آسیب اجتماعی شهرنشینی و گسترش شهرهای صنعتی است، اما بر خلاف کشورهای صنعتی که افزایش جمعیت شهری نتیجه صنعتی شدن و افزایش مشاغل صنعتی است، در کشورهای کمتر توسعه یافته این پدیده به دلایل زیادی حاشیه ای است و به نوعی تهدید اجتماعی می شود.

شهر بزرگ زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از نظر کمی و کیفی شهری رو به رشد و در حال توسعه محسوب می شود و همزمان با این توسعه اولین شهر از نظر جمعیت و دومین شهر است. بزرگترین شهر کشور

زاهدان مانند 542 شهر دیگر ایران درگیر معضل حاشیه نشینی است که علاوه بر زاهدان، چابهار، زابل، ایرانشهر و کنارک در سیستان و بلوچستان از نظر مشکل حاشیه نشینی در رتبه های اول کشور قرار دارند. حاشیه نشینی

شهر زاهدان به دلیل نوپا بودن و همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان که ساکنان آن شباهت‌های قومی، نژادی و مذهبی زیادی با مردم زاهدان دارند و کشورهای آن از بی‌ثباتی سیاسی و حکومتی برخوردار هستند، جمعیت زیادی را به خود جذب کرده است. تعداد مهاجران افغان و پاکستانی

کریم آباد، شیر آباد، همت آباد و بلوار رسالت زاهدان از مناطق حاشیه ای این شهر هستند که به دلیل پایین بودن سطح سواد و مهارت در بخش غیررسمی اقتصاد، در مشاغل کاذب جذب و مشغول به کار می شوند.

در این مناطق، اکثر خانوارها فقط در یک یا دو اتاق زندگی می کنند و نزدیک به 80 درصد خانه ها مجوز ساخت ندارند.

وجود فاضلاب های روباز و فضاهای غیربهداشتی در سطح شهر که منجر به شیوع بیماری های مختلف شده است از دیگر آثار فضایی و کالبدی حاشیه نشینی در این منطقه شهری است.

حاشیه نشینی قارچ در زیر پوست شهر زاهدان

حسن میرشکار کارشناس مسائل اجتماعی در این خصوص گفت: معضل اعتیاد یکی از آسیب های حاشیه نشینی است که با آسیب های دیگر پیوند خورده و نیازمند توجه بیشتر است. تدوین سیاست درمان حاشیه نشینی و پیشگیری از آن مستلزم دانش عمیق علوم انسانی است.

این کارشناس اجتماعی ادامه داد: از جمله مؤثرترین این قوانین، قانون اصطلاحات ارضی سال 42 است که بر اساس آن برای گذار از فئودالیسم در ایران و عدم نفوذ حزب توده، این طرح به صورت گسترده اجرا شد. در سطح کشور بدون در نظر گرفتن شرایط خاص حاکم بر ایران. آماده. برآورده شد.

وی گفت: با مراجعه به آمارهای موجود مشخص می شود که یکی از نتایج این قانون مهاجرت دهقانان به شهرها بوده که بین سال های 43 تا 49 روندی بسیار صعودی داشته و در برخی شهرها به زاغه یا در برخی دیگر تبدیل شده است. واژه ها، حاشیه نشینی.»، کمبود نقدینگی دهقانان و نبود تخصص، در حاشیه شهر مستقر شدند و به مشاغل کاذب در شهر مشغول شدند.

میرشکار افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل دوری از مرکز و اجرای نشدن این طرح دچار این آسیب اجتماعی شد اما از ابتدای سال 1389 در شهرهای چابهار و زاهدان شاهد افزایش 600 درصدی حاشیه نشینی در استان کشور به نسبت جمعیت در نظر گرفته شد.

جشن پایان حاشیه نشینی به زودی در برخی مناطق زاهدان برگزار می شود

محمد امیر براهویی شهردار زاهدان با اشاره به اینکه جشن پایان حاشیه نشینی در برخی محلات زاهدان به زودی برگزار می شود، گفت: هدف برخی از محله های زاهدان است که با اعطای اعتبارات و اعتبارات بیشتر به سطح ساماندهی بهتری رسیده اند. افزایش سرانه خدمات و خدمات اجتماعی به سطح متوسط ​​سایر محلات در همان شهر برسد.

وی با اشاره به اینکه شهر زاهدان از نظر جمعیت رتبه اول و بعد از مشهد از نظر وسعت رتبه دوم کشور را دارد، افزود: 44.4 درصد حدود یک سوم شهر زاهدان در سکونتگاه های غیررسمی زندگی می کنند که 9 محله هدف بازآفرینی در سال جاری شناسایی شده است. زاهدان که عمدتاً در سکونتگاه های غیررسمی واقع شده اند.

شهردار زاهدان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد با وضعیت حاشیه نشینی گفت: با توجه به سیاست های جمهوری اسلامی ایران باید گام های موثری برای رفع گسترش حاشیه نشینی از محله های محل سکونت شهروندان برداشته شود. .

براهویی با اشاره به اینکه زاهدان اولین الگوی کشور برای توانمندسازی ساکنان بافت های فرسوده است، اذعان داشت: پس از ورود دولت و استفاده از کمک های بانک جهانی، محله های حاشیه زاهدان به عنوان پایلوت و حتی اجرای سند ملی توانمندسازی ناکارآمد انتخاب شدند. سازه های شهری نیز از زاهدان شروع و در سراسر کشور گسترش یافت.

وی ادامه داد: تاکنون بیشتر تلاش کرده ایم تا به ساکنان سکونتگاه های غیررسمی کمک کنیم تا شرایط زندگی بهتری پیدا کنند اما این امر منجر به افزایش زاغه نشین ها شده و اکنون با برنامه ریزی های انجام شده در آینده نزدیک شاهد کاهش سکونتگاه های غیررسمی خواهیم بود.

شهردار زاهدان یکی از دلایل رشد سکونتگاه های غیررسمی را عدم مدیریت صحیح مهاجرت روستاییان به شهرها برشمرد و گفت: در دو دهه اخیر ظهور خشکسالی در سیستان و بلوچستان باعث شده روستاییان. برای حرکت به شهرهای بزرگ، شهر زاهدان به عنوان مرکز استان جاذبه خوبی برای مهاجرت دارد، به همین دلیل از نظر رشد جمعیت پس از کرج در رتبه دوم رشد جمعیت قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید