دهتل؛ قدیمی‌ترین سکونت‌گاه شناسایی شده در سواحل و پس‌کرانه‌های شمال خلیج فارس


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: در تازه‌ترین نتایج پژوهشی، دهتل به عنوان قدیمی سکونت‌گاه شناسایی شده در سواحل و پس‌کرانه‌های شمال خلیج فارس به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، محمد محسنی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اظهار داشت: دهتل که تا پیش‌از این، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محوطه‌های سنگ‌نگاره‌ای ایران شناخته می‌شد، اینک قدیمی‌ترین سکونت‌گاه شناسایی شده‌ی بشری در سواحل و پس‌کرانه‌های شمال خلیج فارس به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به اینکه به تازگی آخرین نتایج پژوهشی درخصوص یافته‌های باستان‌شناختی در دهتل بستک در مجله‌ی مطالعات باستان‌شناسی پارسه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده، افزود: این پژوهش با همکاری کارشناسان موزه ملی ایران و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان انجام شده است.

وی در ادامه گفت: این پژوهش بیانگر این است که دهتل، قدیمی‌ترین سکونت‌گاه شناسایی شده در سواحل و پس‌کرانه‌های شمالی خلیج فارس با فرهنگ تراشه‌های بزرگ آشولی پارینه‌سنگی قدیم است.

محسنی اظهار کرد: یافته‌های جدید از دهتل و دیگر مکان‌های منطقه در شمال خلیج فارس نشان می‌د هد که این منطقه قابلیت پاسخگویی به ابهامات موجود درباره چگونگی پراکنش آشولی در جنوب ایران و همچنین ویژگی‌های فنی ـ گونه شناختی آن را دارد.

پژوهش دهتل شواهدی از تولید تراشه‌های بزرگ آشولی در شمال خلیج فارس توسط فریدون بیگلری، عبدالرضا دشتی‌زاده، سپهر زارعی، صارم‌امینی، طاهر قسیمی انجام شده است.




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


دیدگاهتان را بنویسید