پیام مهم اسد در سفر به تهران / تمرکز بر عمق روابط راهبردی با ایران


* سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران را در شرایط کنونی منطقه چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من سفر اخیر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به تهران و دیدار وی با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور ایران نشان دهنده گستردگی روابط راهبردی ایران و سوریه است.

به یک معنا، این سفر بر اتحاد مستحکم تهران و دمشق تأکید می‌کند که در دهه‌های اخیر همواره ادامه داشته و قوی‌تر شده است. اما برخی روندهای منطقه ای و بین المللی حتی رویدادهای سوریه و ایران وجود دارد که این سفر را از سفرهای قبلی متمایز می کند. این رویداد از نظر ارتباطی نیز بسیار مهم تلقی می شود.

این سفر می تواند نقطه عطف جدیدی در آغاز روندهای جدید در روابط دوجانبه بین دمشق و تهران باشد، سطحی از روابط که قبلاً دیده نشده بود. من معتقدم با توجه به تحولات اخیر در صحنه سیاسی در ایران، روابط تهران و دمشق ممکن است زمینه های جدیدی را در سطوح بالا در زمینه های مختلف به ویژه روابط نظامی و تجاری تجربه کند.


* ارزیابی شما از تلاش برای کاهش همجواری تهران و دمشق چیست؟

در شرایط کنونی، حکومتی در ایران بر سر کار است که به روابط با محیط منطقه و همچنین استراتژی تعامل با دشمنان نگاه متفاوتی دارد. ثانیاً، این سفر در شرایطی انجام شد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، به ویژه امارات، تغییرات اساسی در روابط خود با سوریه ایجاد کردند و در برقراری روابط با دمشق سخاوتمندانه عمل کردند.

این تحول به دنبال شکست سرنگونی نظامی سوریه و تسلیم دمشق با اعزام تروریست ها از تکفیری ها، جنگ اقتصادی و حتی فشارهای نظامی مستمر رژیم صهیونیستی در سوریه است، در حالی که رژیم صهیونیستی بهترین تلاش خود را از طریق حملات هوایی علیه سوریه و نیز انجام داد. فشار سیاسی برای انعقاد توافق بین روسیه و آمریکا در صحنه سوریه که در تضاد با روند مقاومت در سوریه و منطقه است.

با وجود این تلاش ها، همه برنامه های آنها بی نتیجه ماند و پس از شکست پروژه کاپیتولاسیون دمشق، طرح دیگری با کلیدواژه «همجواری با سوریه» برای کاهش همجواری تهران و دمشق که هدف اصلی آن مهار ایران بود، به اجرا درآمد. – روابط با سوریه


به نظر شما مهمترین پیام سفر رئیس جمهور سوریه به ایران چیست؟

من معتقدم که سفر بشار اسد پیامی قوی برای همه کشورهای بین المللی، منطقه ای و عربی داشت، به این معنا که همه روابط با سوریه در دوره جدید بر اساس روابط راهبردی و اتحاد ایران و سوریه تعیین می شود.

این دیدار در چارچوب بین المللی جنگ روسیه و بلوک غرب به رهبری آمریکا در اوکراین انجام شد که می تواند تحولی راهبردی در ایجاد نظم نوین جهانی به ویژه پس از جنگ در اوکراین باشد. هنوز مشخص نشده است.

این تحولات مستلزم آن است که کشورهایی مانند ایران و سوریه که دارای متحد هستند، برای تقویت جایگاه خود در معادلات منطقه ای و بین المللی، هماهنگی بین خود را تقویت کنند. به ویژه اینکه رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی پس از ناتوانی در کنترل جمهوری اسلامی ایران، آینده خود را در منطقه بسیار تاریک می بیند.

در شرایط کنونی که احساس شکست رژیم صهیونیستی را فرا گرفته است، همه طرف‌های مقاومت باید هماهنگی و همکاری مشترک را تقویت کنند، زیرا منطقه و جهان در مرحله حساسی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید