پیروز تا یک سال در پارک پردیسان ماند


ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918603

بر اساس اعلام معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، پیروز تا یک سالگی در پارک پردیسان می ماند و فروردین ماه سال آینده منطقه حفاظت شده پارک پردیسان را به مقصد پارک ملی توران ترک می کند.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ حفظ پیروز از روز اول با چالش های زیادی همراه بود. در واقع بزرگترین چالش شرایط بدنی او بود که خوشبختانه تا حد زیادی بهبود یافته است و می توان گفت اکنون وضعیت خوبی دارد. چنین دستاوردی برای اولین بار در کشور ما به دست می آید. یوزپلنگ های پرورش یافته در اسارت تنها به عنوان یک منبع ژنتیکی، اما برای جلوگیری از انقراض در نظر گرفته می شوند یوزپلنگ ایرانی زیستگاه این گونه نادر باید برای زنده ماندن سازگار و محافظت شود.

باید بگویم؛ وضعیت جسمانی و رشد او از زمانی که گوشتخوار شد بهتر شده است، همچنین از زمانی که گوشتخوار شده است رشد بهتری داشته است که کمبود وزن او را تا حد زیادی جبران کرده است. توران نیز مجموعه‌ای از سایت‌هایی است که «ایران» و «فیروز» – مادر و پدر «پیروز» – در کنار سایر ولوورین‌ها در آنجا هستند. «پیروز» نیز می تواند در این مکان زندگی کند که به شرایط زیستگاه طبیعی آن بسیار نزدیک است.

تقریباً غیرممکن است که “برنده” بیهوش شود

امکان “برنده شدن” خلق و خوی وحشی یافتن تقریباً غیرممکن است، البته سمورهایی که در شرایط پرورش در اسارت هستند، فرصت یادگیری شکار و زندگی در شرایط نیمه اسارت را دارند. در آفریقا نیز همین اقدامات انجام شد و کم کم پس از دور نگه داشتن حیوان از انسان، شکار را به او آموزش دادند تا در محیطی نیمه بسته که درگیری و طعمه کمی وجود داشت زندگی کنند.

با توجه به این شرایط قرار بر این شد که «پیروز» حداقل تا فروردین ماه و نزدیک به یک سالگی در تهران بماند. عقب ماندگی بدنی تا خودش را جبران کند و با بزرگتر شدن، وابستگی او به انسان کاهش پیدا کند تا بتواند در توران زنده بماند.

انتقال «پیروز» در توران به فرودین سال آینده


حسن اکبری، معاون منابع طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: “پیروزی” او در آستانه 8 ماهگی قرار دارد و به لطف شرایط خوبی که داشته، اکنون شرایط خوبی دارد و روند رشد خوبی را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: باید کمیته های تشخیصی تشکیل شود انتقال پیروزی به منطقه حفاظت شده توران وی برای تصمیم گیری گفت: تا این زمان برنده فروردین سال آینده مشخص شده است قلمرو حفاظت شده پارک پردیسان را به مقصد پارک ملی توران ترک کنید.

به گزارش معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست؛ همانطور که در اصل 50 قانون اساسی آمده است، باید به حقوق حیوانات و طبیعت توجه ویژه شود.

امضای قرارداد برای بازداشت پیروز در تهران

غلامرضا ابدالی رئیس سازمان حفاظت و مدیریت حیات وحش در گفتگو درباره ماجرای حرکت پیروز از تهران به توران نشان داد: چند لحظه پیش پیمانی بین خدمات حیات وحش و پژوهشکده سازمان حفاظت محیط زیست برای حمایت از پیروز در پردیسان تهران منعقد شد. تاریخ اتمام این قرارداد تا فروردین 1402 است و پس از آن تاریخ یا قرارداد تمدید می شود و یا تصمیم دیگری اتخاذ می شود.

ابدالی در ادامه با بیان اینکه مشکلی نیست تامین بودجه و اعتبار به به برنده شدن ادامه بده انتقال پیروز وجود ندارد و تصمیمی در تهران گرفته نشده است، گفت: انتخاب تصفیه خانه و پیمانکار بر عهده پژوهشگاه سازمان حفاظت محیط زیست است. خوب و این مجموعه وظیفه حفظ سلامتی برنده را بر عهده دارد.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، قرارداد نگهداری پیروز در پارک ملی پردیسان تا پایان سال بسته شده است. حال با وجود وضعیت خوب یوزپلنگ باید دید مسئولان چه تصمیمی خواهند گرفت و آیا فروردین سال آینده به پارک ملی توران منتقل می شود؟


بیشتر بخوانید:

پیروز ماه آینده به پارک ملی توران منتقل می شود؟!

دیدگاهتان را بنویسید