پیشروی سریع انصارالله در مارب و گزینه های واشنگتن و ریاض

پیشروی سریع انصارالله در مارب و گزینه های واشنگتن و ریاض

گزارش های میدانی نشان می دهد که نیروهای مقاومت یمن بیش از هر زمان دیگری به کنترل ارتفاعات استراتژیک ملا نزدیک شده اند. در حال حاضر درگیری های شدیدی در این جبهه جریان دارد. نیروهای مقاومت یمن تاکنون پیشروی قابل توجهی در ارتفاعات داشته اند. برخی رسانه ها گزارش دادند که شمارش معکوس برای آزادسازی ارتفاعات آغاز شده است.

فتح مأرب با حمایت عبدالملک الحوطی

علاوه بر نبرد و آمادگی ارتش و کمیته های مردمی یمن برای فتح مأرب، دولت نجات ملی صنعا با حمایت انصارالله عبدالملک الحوطی رهبر یمن شاهد فتح بدون آن است. خونریزی و جنگ

این روزها سران قبایل مارب دسته دسته به صنعا می روند. همزمان شبه‌نظامیان وابسته به عربستان در مارب نبرد را در کنار نیروهای ائتلاف متوقف کردند و منصور هادی رهبر دست نشانده ریاض به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیوست.

در همین راستا 1500 جنگجوی مرتبط با ائتلاف سعودی در مأرب وارد صنعا پایتخت یمن شدند و با استعفا از دولت منصور هادی جدا شدند. حسین العزی، معاون نجات ملی یمن در توییتر نوشت: نزدیک به 1500 سرباز از فرزندان عزیز مارب به صنعا بازگشته اند. ورود این عزیزان را با عزت گرامی می داریم و به آنها می گوییم که در پایتخت و خانواده و منطقه تان خوش آمدید.

از سوی دیگر، سرهنگ یحیی محسن دردک، افسر امنیتی اهل مأرب به همراه چند تن از افرادش وارد صنعا شده و اعلام کردند که با استعفا از دولت منصور هادی خارج شده اند.

ده ها تن از نیروهای دولتی و افسران مرتبط با استعفا نیز هفته گذشته پس از جدایی از ائتلاف سعودی وارد صنعا شدند و با ارتش و کمیته های مردمی اعلام وفاداری کردند.

تبدیل سران قبایل، شبه نظامیان و افسران وابسته به دولت منصور هادی به ارتش و کمیته های مردمی یمن پس از آن شتاب گرفت که یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن هفته گذشته از عناصر ائتلاف سعودی در مأرب خواست سلاح های خود را زمین بگذارند و از مزیت استفاده کنند. عفو کرد و وارد صنعا شد.

دستور آزادی اسرا از شهر العبدیه توسط رهبر انصارالله

همزمان هیئتی از قبایل العبدیه، مارب و شبوه که به تازگی از اشغال مزدوران ائتلاف سعودی – اماراتی آزاد شده بودند، با عبدالملک الحوطی رهبر انصارالله یمن دیدار کردند. در این دیدار رهبر انصارالله دستور آزادی زندانیان در العبدیه را صادر کرد. وی همچنین از مقامات محلی در استان های مارب و شبوه خواست تا به شهروندان در مناطق آزاد شده توجه کنند. الحوثی همچنین از مردم العبدیه و تمامی مناطق آزاد شده خواست تا صلح مشترک را بپذیرند و با دولت مرکزی برای برقراری امنیت و ثبات در کشور همکاری کنند.

اما همانطور که تحولات میدانی نشان می دهد، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن دست بالا را دارند و به دروازه های شهر مارب رسیده اند. همانطور که گفته شد، آژانس امنیت ملی به دنبال آزمایش گزینه های دیگری برای ورود به شهر است، از جمله محاصره شهر و جلوگیری از رسیدن هرگونه کمک نظامی به مزدوران مرتبط با عربستان و زمینه سازی برای تسلیم شدن نیروهای عبد ربه. منصور رهبر و شبه نظامی اصلاح طلب است.

تاکتیک نیروهای ارتش و کمیته های مردمی شکست نقشه مزدوران سعودی و نیروهای داخل شهر مارب است، به ویژه اینکه این مزدوران به دنبال استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و آغاز جنگ خیابانی هستند. دولت نجات ملی تمایل زیادی به حفظ جان غیرنظامیان دارد.

ارتش و کمیته های مردمی یمن آماده اند تا در صورت تسلیم نشدن نیروهای عبد ربه منصور هادی به همه ابزارها متوسل شوند. دولت نجات ملی یمن از مزدوران مرتبط با ریاض در شهر مارب می خواهد که جنگ را متوقف کنند، سلاح های خود را تسلیم کنند و در مارب خودکشی نکنند.

اهمیت آزادی مارب

مسلم است که با آزادسازی مأرب، یکی از مهم ترین کارت های متجاوزان گم خواهد شد و در برابر قدرت چانه زنی سیاسی دولت برای نجات ملی در هر گونه مذاکره و راه حل سیاسی بحران یمن، رشد خواهد کرد. . با آزادی مأرب محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی یکی از مهم ترین کارت های خود را از دست داد. با آزادسازی مارب بخشی از دیوار محاصره ظالمانه مردم یمن برداشته می شود.

از نظر نظامی، تا زمانی که پایگاه نیروهای وابسته به عربستان و همچنین عناصر القاعده، داعش، تکفیری ها، بقایای دولت اصلاحات مرتبط با دولت مستعفی و دیگر مزدوران ریاض باشد، تهدید می کند. غرب و البیضاء به سمت جنوب. مارب نباید منبع تهدید و پناهگاه القاعده و داعش باشد.

علاوه بر این، در دست گرفتن کنترل مارب به دولت نجات ملی صنعا کمک می کند تا منبع درآمد پایداری را فراهم کند. همچنین به تثبیت کمک های نفت و گاز کمک خواهد کرد که محاصره بین ایالات متحده و عربستان سعودی را کاهش می دهد. همچنین وضعیت اقتصادی در مناطق تحت کنترل صنعا را بهبود می بخشد. پس از آزادسازی مأرب، استقلال سیاسی یمن که در راستای خروج یمن از کنترل عربستان است، تقویت خواهد شد.

فتح مارب همچنین آزادسازی استان شبوه را که مشرف به دریای عرب و سرشار از منابع نفت و گاز است، تسهیل خواهد کرد. شبوه زیرساختی برای حمل و نقل و صادرات نفت و گاز دارد و بزرگترین منبع صادرات گاز طبیعی مایع در یمن است. آزادسازی شبوه به دولت صنعا کنترل استراتژیک بر دریای عرب و اقیانوس هند می دهد که محل تجارت بین المللی و ناوبری نظامی است.

آزادسازی مارب گروه های جدایی طلب در عدن را در مقطع حساسی قرار می دهد، زیرا ارتش و کمیته های مردمی مناطق شبوه را تحت کنترل خواهند گرفت و به آنها اجازه حمله و کنترل منابع نفت و گاز استان را می دهد. این امر گروه های حاکم در عدن را از درآمدهای پایدار که اقتصاد شهر را تقویت می کند، محروم می کند.

علاوه بر این، فتح مأرب، آزادسازی کامل شرق یمن را تسهیل می کند و منطقه جغرافیایی تحت کنترل دولت عبد ربه منصور هادی را کاهش می دهد.

تقویت تحرکات آمریکا در آستانه فتح مرم توسط نیروهای امداد و نجات ملی دولت یمن

این در حالی است که بسیج آمریکا پس از پیشروی ارتش و کمیته های مردمی یمن تشدید شد و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فتح مرم توسط نیروهای انصارالله یمنی انجام دادند. با تسلط انصارالله بر هر شش منطقه در جنوب مارب، ترس برای عربستان سعودی و متحدان آمریکایی و انگلیسی آن به دلیل سقوط مارب افزایش یافت.

در مقابل، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نیز به دنبال جنگ فرسایشی است و تمایلی به پذیرش شکست ندارد. عربستان سعودی آماده مداخله مستقیم با ایالات متحده در این نبرد است تا زمان را به عقب برگرداند.

انتخاب آمریکا و عربستان در برابر پیشرفت انصارالله یمن

در مواجهه با این پیشرفت، ایالات متحده و الجزایر ممکن است به گزینه هایی از جمله مداخله مستقیم با تسلیحات هوایی ایالات متحده برای جلوگیری از پیشروی ارتش و کمیته های مردمی یمن به سمت میدان مارب و یاقوت کبود متوسل شوند. البته باید توجه داشت که این اقدام پایگاه های نظامی آمریکا در عربستان را در معرض خطر موشک های یمنی قرار خواهد داد.

نیروهای نظامی و کمیته‌های رزمی مردمی در داخل مارب را از طریق خطوط ارتباطی نظامی و غیرنظامی، با استفاده از عناصر القاعده و سایر گروه‌های افراطی درگیر کنید. البته آمریکا و عربستان در مناطق قبلی از این روش استفاده کرده اند و نتیجه آن فرار و عقب نشینی تکفیری ها بوده است.

با این حال، به نظر می رسد توافق برای توقف حمله به مارب در ازای رفع محاصره، یک ابتکار بسیار ضعیف عربستان و ترفندی است که ائتلاف متجاوز تلاش می کند تا توافق نظامی خود را در مارب تغییر دهد. ثنا نیز از این طرح آگاه است و آن را نمی پذیرد و خواستار رفع کامل محاصره مارب است.

ناگفته نماند که جنگ علیه یمن از سوی واشنگتن اعلام شده و آمریکا در سال های اخیر حمایت لجستیکی گسترده و روشنی از ارتش متجاوز سعودی انجام داده است. حملات هوایی که توسط هواپیماهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی انجام شد، تحت نظارت افسران آمریکایی انجام شد و ایالات متحده برای تجاوزات و حملات عربستان هماهنگی انجام داد و مأموریت های شناسایی و شناسایی را بر عهده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید