پیش نویس سند جامع صنعت کشور تهیه شده و در مرحله نهایی شدن است


ساعت: 13:59
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880226

رئیس جمهور از تهیه پیش نویس سند جامع صنعت کشور توسط دولت پس از تاکید مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: پیش نویس خوبی در این زمینه با نظر کارشناسان تهیه شده و در مرحله نهایی شدن است. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در مراسم روز ملی صنعت و معدن با قدردانی از تمامی فعالان صنعتی و معدنی کشور، اظهار داشت: 12 سال از نامگذاری رهبر معظم انقلاب اقتصادی به عنوان کانون توجهات می گذرد. سال هاست و در 6 سال اخیر توجه به تولید مورد تاکید قرار گرفته است

رئیس جمهور، تولید را یکی از محورهای اصلی ایجاد نیرو برای کشور عنوان کرد و افزود: دولت مردمی با پیروی از تاکیدات مقام معظم رهبری و نیازهای توسعه اقتصادی کشور باید با حمایت از تولید، سعی در رفع موانع تولید داشته باشد. و بر توسعه صادرات تاکید می کند

رائیزی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را «مسئولان عرصه تولید و ایجاد قدرت ملی» می داند و بیان می کند: دشمن برای حفظ کشور و تضعیف مولفه های ایجاد قدرت تلاش می کند روند تولید را مختل و تضعیف کند. که تولید یکی از مهمترین آنهاست. وظیفه ما در مقابل این تلاش ها حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به عنوان شاغل در این عرصه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: کسب و کار در هر زمینه ای طبیعتا مشکلات و سختی های خود را دارد و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان باید بدانند که موفقیت در تولید نیازمند عزم پولادین، برنامه ریزی دقیق و تلاش مستمر است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به گسترش فعالیت های دانش بنیان در جهت ایجاد مشاغل و محصولات دانش بنیان، خاطرنشان کرد: محصولات دانش بنیان توانایی و ظرفیت رقابت پذیری بیشتر در بازارهای جهانی و محلی را دارند.

رئیس جمهور روز ملی صنعت و معدن را فرصت مناسبی برای قدردانی از زحمات و تلاش های تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، بررسی و بررسی فعالیت ها و دستاوردهای این حوزه عنوان کرد و گفت: این گردهمایی بهترین مکان برای تشریح و تبیین است. آسیب ها و مشکلات و ارائه راه حل هایی برای غلبه بر مشکلات و غلبه بر موانع.

رئیسی خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در این مراسم با تاکید بر اینکه برای تبیین مشکلات و ارائه راهکار در این جلسه توقف نکنید و تا حل واقعی و نهایی مشکل پیگیری کنید، افزود: پس از مقام معظم رهبری در نشست با فعالان عرصه بازرگانی و تولیدکنندگان تاکید کرد: در راستای تهیه سند جامع صنعت کشور، دولت کارگروهی را برای تهیه این سند تعیین کرد که با مشورت کارشناسان تهیه شده و در مرحله نهایی شدن است.

رئیس جمهور در ادامه بازنگری در قوانین و پرهیز از تصمیمات خودسرانه را از اقداماتی برای هموارسازی مسیر تولید برشمرد و تصریح کرد: آینده باید قابل پیش بینی باشد تا فعالان اقتصادی و صنعتی برای آن برنامه ریزی کنند و نیاز به آن پیش بینی پذیری است. اجتناب از تصمیم گیری خلق زمان است.

آیت الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه ایشان از مدافعان و حامیان جدی نظریه حکمرانی انعطاف پذیر هستند، تصریح کرد: دولت باید مدیریت خود را به اقتصاد بسپارد و در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت باشد. البته آقای فاطمی امین ذکر کردند که اولویت بندی یکی از وظایف دولت است که درست است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حوزه فعالیت باید به بخش خصوصی واگذار شود و دولت باید از وظایف خود بکاهد و بار نظارت و حمایت را افزایش دهد. انعطاف پذیری دولت و جلوگیری از پرکردن دولت و افزایش هزینه ها باید مورد توجه همه نهادها و ارگان ها به ویژه دولت و شورای اسلامی باشد.

آیت الله رئیسی تلاش برای دستیابی به فعالیت های تولیدی برای استفاده هر چه بیشتر از دانش و دستاوردهای نوین علمی را از دیگر نیازهای رونق تولید می داند و بیان می کند: اگر دانش به تولید و صنعت چسبیده نشود، در قالب پایان نامه باقی می ماند. دانشگاه دانشگاه باید با بازار و صنعت و معدن متحد شود و در این زمینه صنایع بزرگ و سنگین بیش از سایر صنایع و فعالیت های تولیدی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر افزایش کیفیت و بهره وری تولید داخلی افزود: هر تولیدکننده باید موضوع افزایش بهره وری را بازتعریف کند و در عین حال راهکارهایی برای کاهش هزینه تولید بیابد.

رئیسی موضوع خام فروشی را از دیگر موانع صنعت و تجارت کشور برشمرد و گفت: باید روی موضوع خام فروشی حساسیت فوق العاده ای داشته باشیم چرا که ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در سایه این امر امکان پذیر خواهد بود. جلوگیری از فروش نفت خام

رئیس جمهور در ادامه بر صیانت از حقوق مصرف کننده به شدت تاکید کرد و تصریح کرد: تولیدکننده نباید متضرر شود، اما نباید از حقوق مصرف کننده تضییع شود و مصرف کننده در عرصه تولید مورد حمایت قرار گیرد.

آیت الله رئیسی مبارزه با فساد را یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در رشد و توسعه اقتصادی دانست و گفت: پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو مبارزه با مفاسد اقتصادی و رانت خواری است. ساختارهای فاسد باید طوری اصلاح شود که حتی اگر فردی قصد فساد داشته باشد، زمینه برای آن فراهم نشود.

رئیس جمهور به عنوان مصادیق دیگر مبارزه با فساد به نظارت جدی بر تمامی مراحل اخذ مجوز و تسهیل سرمایه گذاری و تولید اشاره کرد و تصریح کرد: مدیریت هوشمندانه یکی از جهت گیری های مهم مبارزه با فساد است و این موضوع باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، زیرا سیستم ها نقش بسیار مهمی در شفافیت و افشای فساد دارند.

رایضی در ادامه بر رعایت مسائل زیست محیطی در فعالیت های اقتصادی تاکید کرد و گفت: فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران مراقب باشند تا آلاینده ها به محیط زیست و مردم آسیب نرسانند.

رئیس جمهور رشد تولید و رونق اقتصاد و تجارت را از مصادیق این امر دانست و گفت: شما تولیدکنندگان و صنعت گران شک ندارید که تلاش شما برای تولید انرژی در کشور افتخار بزرگی است و هر حرکتی در جهت گیری استقلال و تولید کشور هجمه ای به آن است. دل دشمن است که انسان را امیدوار و دشمن را ناامید می کند.

آیت الله رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود به سیاست تعامل با همسایگان در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در سفرهای خارج از کشور و دیدار با سران کشورهای همسایه اشتیاق به تولیدات و محصولات ایرانی را دیدم. بسیار انجام شده است و امیدواریم بتوانیم با دست هوشمندانه شما و حمایت دولت بخشی از مشکل اقتصاد و اشتغال کشور را حل کنیم.

رئیس جمهور، مدیریت را موثرترین نقش را در حرکت و رشد مجموعه بر عهده دارد و افزود: مدیران باید با تلاش مضاعف تاریخ مدیریتی ماندگار را رقم بزنند. ما حق نداریم به عقب برگردیم، توقف کنیم، تنها راه پیشرفت، پیشرفت است.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از سخنان رئیس جمهور با بیان اینکه در هر صنعتی که وارد شده ایم پس از چند سال توانسته ایم در آن صنعت به بلوغ برسیم، اظهار داشت: در این صنعت به بلوغ رسیده ایم.

وی با بیان اینکه باید به قدرت اول اقتصادی منطقه تبدیل شویم، تصریح کرد: به جرات می توان گفت در صورت همدلی و انسجام فعالان اقتصادی با سایر نهادها، دستیابی به افق 1404 محقق خواهد شد.

در این مراسم 8 طرح به ارزش 18 هزار و 334 میلیارد تومان در حوزه صنعت، معدن و تجارت افتتاح و به بهره برداری رسید که 6 هزار و 802 فرصت شغلی پایدار ایجاد می کند.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید