پیش نویس قانون قانون آبخیزداری تهیه و تقدیم مجلس شده است


ساعت: 20:16
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886925

با دستور معاون اول رئیس جمهور و برای کاهش خسارات سیل آینده؛

با دستور معاون اول رئیس جمهور وزارت جهاد کشاورزی، وی موظف شد لایحه قانون آبخیزداری را با شرط یک فوریت تدوین و به کمیسیون تشریفات قانونی دولت ارائه و به شورای اسلامی شهر ارسال کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر محمد محبر در نشست مشترک بسیج، خاتم الانبیاء (ص) و امام حسن مجتبی (علیه السلام) با مسئولان اجرایی دولت در موضوع آبخیزداری با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) آبخیزداری و آبخیزداری وی آبیاری را یکی از نیازهای مهم کشور برای جلوگیری از تخریب و خسارات ناشی از سیل عنوان کرد و گفت: آبخیزداری و آبخوان داری علاوه بر پیشگیری از آسیب ها، منفعت اقتصادی و اشتغال را برای مردم به همراه دارد. ذخیره آب و جلوگیری از فرسایش خاک نیز بسیار مفید و موثر است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در سال های اخیر در حوزه آبخیزداری در کشور غفلت های زیادی صورت گرفته است، بر لزوم توجه جدی به این موضوع و جبران کاستی ها تاکید کرد و وزارت جهاد کشاورزی را موظف به ورود کرد. با برنامه ریزی جامع ظرف مدت دو هفته با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود به همراه مدل تامین مالی مرحله ای برای آبخیزداری کشور جمع آوری و ارائه شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه موضوع آبخیزداری و آبخیزداری باید به یک روند قانونی و مطالبه عمومی در کشور تبدیل شود، از وزارت جهاد کشاورزی خواست قانون آبخیزداری را در اسرع وقت تدوین کند تا به شورای اسلامی شهر ارائه شود. برای بررسی و تصویب از طریق یک لایحه. .

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت فعلی آبخیزداری در کشور ارائه کرد و گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 35 میلیون هکتار حوزه آبخیزداری در کشور بوده و 90 میلیون هکتار دیگر نیز در حال حاضر در سطح کشور قرار دارد. انتظار برای آبخیزداری که اولویت اصلی کشور است کاهش خسارات ناشی از سیل در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین فرسایش خاک، خسارات ناشی از سیل، فرونشست زمین، خشکسالی و تغییرات اقلیمی را از جمله آثار ناقص اجرای طرح های آبخیزداری برشمرد.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه دستور تامین اعتبار لازم برای اجرای 19 میلیون هکتار عملیات برداشت آب در مدت سه سال را صادر کرد.

همچنین پس از بحث و تبادل نظر در خصوص آثار مثبت اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان داری و همچنین آثار سوء عدم اجرای این طرح، مقرر شد پس از ارائه و تصویب طرح به وزارت جهاد و جهاد کشاورزی اقتصاد کشاورزی، روند اجرای این طرح با مشارکت گروه های جهادی، بسیج سازندگی و سایر نهادها و همکاران باید به سرعت آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید