پیش نویس طرح واردات خودرو فردا تقدیم هیئت دولت می شود


ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1838687

پیگیری ها نشان می دهد پیش نویس طرح نهایی واردات خودرو امروز و فردا برای تصویب به هیئت دولت ارسال می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بالاخره بعد از چانه زنی های فراوان بالاخره 3 سال دیگر واردات خودرو آزاد می شود. این خبر هفته گذشته از سوی وزیر صنعت اعلام شد و گفت: هیچ محدودیتی برای واردات نخواهیم داشت و در کنار واردات و افزایش عرضه خودروسازان داخلی پاسخگوی بسیاری از تقاضای بازار خواهد بود. اقدامات لازم انجام شده تا این واردات هر چه سریعتر انجام شود، اما دولت واردکننده نخواهد بود، اما شرایط را تسهیل می کنیم.

وی گفت: شرایط برای واردات خودرو وجود خواهد داشت، شرایط قدیمی وجود دارد و شرایط جدید در نظر گرفته می شود، به عنوان مثال خودروهای وارداتی به طور طبیعی باید خدمات پس از فروش داشته باشند یا مسیرها و صلاحیت های مختلفی که از قبل وجود دارد در نظر گرفته شود. ادامه دارد ؛ اما منابع تامین مالی متنوع است و بخش قابل توجهی از منابع خارجی برای کمک به تراز ارزی کشور تامین خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اعلام آخرین مهلت واردات خودرو و مشمولان واردات گفت: این مصوبه هفته آینده نهایی می شود. هماهنگی ها با دستگاه های مختلف در حال انجام است تا واردات در اسرع وقت انجام شود و ماه ها طول نکشد، حتی در حال حاضر که تایید نهایی تایید نشده و هفته آینده به طور رسمی تایید خواهد شد، کنترل مسیر و موانع احتمالی برای واردات. ارزیابی انجام شده و شرایط تسهیل و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

اولین نکته این است که تمرکز ما بر واردات خودروهای کم مصرف است. در سال های قبل از 1397 بیشتر خودروهای لوکس، گران قیمت و لوکس وارد می شد که بخشی از آن ها استفاده می شود، اما تمرکز ما در این دوره بر این است که خودروهای مقرون به صرفه را برای مصارف عمومی وارد کنیم و این کمبود را در کشور برطرف کنیم.

وی در پاسخ به اینکه “چند خودرو وارد می شود؟” وی گفت: تعدیل تعداد خودروهای وارداتی در راستای تعدیل بازار خواهد بود. پنج راه برای واردات وجود دارد که به زودی اعلام خواهد شد. دولت واردکننده خودرو نخواهد بود، بلکه واردکنندگان پاسخگو خواهند بود، محدودیتی برای واردات وجود ندارد و واردات بر اساس نیاز و نیاز بازار انجام خواهد شد.

پیگیری ها نشان می دهد که طرح واردات نهایی خودرو امروز و فردا برای تصویب به هیئت دولت ارسال می شود.

به گزارش تسنیم، تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز درباره واردات خودرو گفت: پس از بررسی کمیسیون های شورا مصوب شد که دولت خودروهای کم مصرف و ایمن بدون سقف را وارد کند. خلاء 500 هزار خودرو در بازار وجود دارد که در حال تبدیل شدن به یک عرصه رقابتی با واردات است.

در ادامه معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز اعلام کرد؛ وی ادامه داد: نمی‌توانیم از منابع بانک مرکزی برای واردات خودرو استفاده کامل کنیم، بنابراین پیشنهاد شد سرمایه‌گذاران در زنجیره ارزش خودرو چه به صورت قطعات و چه در شرکت‌های تابعه مشارکت داشته باشند. همچنین مشوق های صادراتی برای کسانی که در ازای صادرات تعدادی محصول صادر می کنند در نظر گرفته شده است.» ممکن است با مجوز بانک مرکزی وارد شود.

وی درباره حجم واردات و تاثیر کیفیت و قیمت بر تولید داخلی بیان کرد: به عنوان مثال بازار به 2 میلیون خودرو نیاز دارد اما خودروسازان یک و نیم میلیون خودرو تولید می کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد، تولید داخل و صادرات است. باید بتواند به نیازهای جامعه پاسخ دهد. رقم کاملاً به این بستگی دارد که چقدر تفاوت داریم و البته وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را افزایش دهند، قطعاً می‌توان گفت که واردات محدودتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/
منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید