پیمان جبلی در راه محمد سرافراز / پشت هک در تلویزیون ایران چیست؟

پیمان جبلی در راه محمد سرافراز / پشت هک در تلویزیون ایران چیست؟

روز جدید : پخش عکس های رهبران مجاهدین یک مشکل قدیمی را زنده کرده است: اختلاف بین اصولگرایان که نقش های کلیدی در رادیو دارند. در حالی که گفته می شود پخش تصاویر مسعود و مریم رجوی در صدا و سیمای ایران هک شده است، برخی اصولگرایان می گویند هک نشده و حکایت از حضور نفوذی هاست. شاید اولین نتیجه ای که از این تحلیل گرفته می شود این باشد که تیم مخالف حضور سرافراز سعی در حذف پیمان جبلی داشت.

روز پنجشنبه برخی از شبکه های تلویزیونی صداوسیما تصاویری از رهبران مجاهدین مسعود رجوی و مریم رجوی را پخش کردند. تصاویر پخش شده بلافاصله در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و بلافاصله گزارش شد که رادیو و تلویزیون ایران هک شده است. حالا بعد از گذشت دو روز از این ماجرا، عده ای می گویند این اتفاق لزوماً ربطی به گروه های خارجی ندارد و افراد داخل این پروژه را شروع کرده اند. یکی از رسانه‌ها نوشت: همه شواهد نشان می‌دهد که حادثه بی‌سابقه رادیویی دیروز ربطی به منافقین و سیا و موساد نداشته و می‌توان آن را در چارچوب جنگ قدرت بین دو نیروی اصلی انقلاب تحلیل کرد. در مورد اختلاف پیمان جبلی ریاست سازمان صداوسیما را برعهده گرفت که در بدنه و سطوح مختلف مدیریتی این سازمان حامیان زیادی نداشت و پیش بینی ها حکایت از سرنوشتی مشابه محمد سرافراز داشت. سرافراز یک سال مقاومت کرد و می گفتند کار جبلی شش ماه بیشتر طول نمی کشد. نوع برخوردهای کوهستانی نیز این ذهنیت را پرورش می دهد».

اخیراً با هک شدن دوربین‌های نظارت تصویری زندان اوین، محمد سرافراز، رئیس اسبق صدا و سیما، نسبت به «نفوذ» در زندان هشدار داد. وی سپس در صفحه توئیتر خود گفت که این یک نوع نفوذ در کنار هک است. بهتر است مسئولین قبل از انتشار اقدام کنند و مانند سرقت اسناد محرمانه هسته ای، تکذیب یا سکوت نکنند. “اونا زودتر متوجه میشن!”

کانال تلگرامی سپاه سایبری حتی ترور سپهبد صیاد شیرازی را بر دوش مجاهدین انداخت و گفت به آنها ربطی ندارد! این کانال در مطلبی می نویسد: «خرابکاری صداوسیما توسط سازمان رجوی انجام نشده است! «به نظر می‌رسد که سازمان رجوی پوششی برای فعالیت نفوذی‌هاست… چرا که قتل شهید صیاد شیرازی را به منافقین نسبت می‌دهند.

چند رسانه دیگر نیز از خطرات نفوذ صدا و سیما نوشتند. از سوی دیگر برخی از کاربران می گویند این خرابکاری می تواند پوست موز زیر پای جبلی باشد: تور هک بود یا پوست موز داخلش برای خداحافظی با جبلی؟

موضوع هک رادیو ایران و محاکمه عاملان آن اکنون در رسانه های مختلف در حال بررسی است و اکنون سوال جدید این است که چه کسانی در خود سازمان نفوذ کرده اند و به دنبال جاسوسان و عوامل نفوذی هستند و هیچ کس با سازمان های خارجی کاری ندارد.

جبلی و سرافراز شباهت های زیادی دارند. هر دو دستی در عرصه خبر، به ویژه در اخبار خارج از کشور دارند. هر دو معاون رئیس جمهور در امور خارجه بودند. هر دو فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) هستند و هر دو از همان ابتدا با سازمان صدا و سیما و ارگان این سازمان بوده اند. محمد سرافراز در جریان یک سری حوادثی که توسط گروهی ناشناس در کانال تلگرامی شهرزاد آن زمان (کنایه از شهرزاد میر گلی خان) تحریک شد، اخراج شد. اتفاقا زمانی که علی عسکری جایگزین پیمان جبلی شد، سرافراز به طرز فجیعی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.فضای مجازی، ساماندهی ساختار، افزایش بهره وری، پوشش رسانه ای به گفته وی، خلاصه هر دستاوردی حاصل عملکرد دو نهاد تصمیم گیری در مدیریت. “

بعد از روی کار آمدن جبلی عده ای خواستند او را برکنار کنند. حتی در مقطعی نوشتند که شورای امنیت ملی به جبلی تذکر داده است. «یک منبع نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفت: برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی در روزهای اخیر مبنی بر توبیخ رئیس سازمان صدا و سیما در جلسه شورای عالی امنیت ملی درباره پوشش دهقانان. نورنیوز می نویسد: تجمع در اصفهان صحت ندارد. جلسات شورای عالی امنیت ملی کاملاً محرمانه است و قطعاً رسانه‌هایی که مدعی دسترسی به گزارش‌های جلسات شورا هستند، تنها توهمات عمدی خود را به عنوان اخباری درباره این نهاد منتشر می‌کنند.»

آشنایان به فضای شورای عالی امنیت ملی می دانند که به ندرت این خبر را تکذیب می کند و به ندرت در این شورا بحث جدی در این خصوص صورت گرفته است. در صورتی که جبلی در چنین اعتراضاتی (به ویژه اعتراضات فرهنگیان) دیگر اصرار بر پوشش گسترده اعتراضات نداشت.

البته جبلی در بین اصولگرایان تنها فرد نیست. وی پس از تقویت سعید جلیلی، جایگاه خود را در جبهه پایداری تقویت کرد و از دیگر اصولگرایان در سازمان صدا و سیما بهره برد. روزنامه جوان نیز یکی از رسانه هایی بود که به شدت از جبلی حمایت کرد. «پخش عکس های رجوی از شبکه یک نشان می دهد که جبلی و تیم جدیدش کار خود را به درستی انجام داده اند. منافقین می دانند که اگر مدیران جدید صداوسیما بر اساس وعده ها و خواسته های خود تغییرات ساختاری ایجاد کنند، طبیعتا این مرکز از رسانه ای بی طرف و خوددار به رسانه ای برای ایران و جمهوری اسلامی تبدیل می شود. یک هدف، از این پس باید در کار تیم مدیریتی جدید و با انگیزه اختلال ایجاد کرد و به حاشیه راند. ایجاد حساسیت در بین مقامات ارشد نسبت به عملکرد مدیران جدید شاید یکی از مهمترین اهداف ماجراجویی اخیر باشد.

در شرایطی که صدا و سیما از بحران مخاطب رنج می برد، به نظر می رسد بسیاری از اصولگرایان به جای یافتن نقص در روش های گذشته، همچنان برای این میراث ضعیف مبارزه می کنند. در این میان، بسیاری از سوالات بی پاسخ مانده است. اگر عسگری به دلیل ضعف از صدا و سیما اخراج شد، چرا با مسئولیت های نامناسب و بسیار حساس دوباره منصوب شد؟ و مهمتر اینکه دلیل پخش تصاویر یک گروه اپوزیسیون جمهوری اسلامی چه بود؟

دیدگاهتان را بنویسید