سکوی خانگی جبلی جلیلی در راه است

سکوی خانگی جبلی جلیلی در راه است

«در سال های اخیر انتقادات زیادی به مدیریت صدا و سیما شده است و این انتقادات از هر سو ادامه دارد و عملاً می توان گفت که افراد کمی رسانه ملی را تایید می کنند. کاهش مخاطب و کم توجهی به تمامی جریانات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… از یک سو باعث انتقادات فراوانی به این سازمان و دست اندرکاران این رسانه عریض و طویل شد. بدون توجه به انتقادات مردمی و کارشناسان، همچنان به انتقاد از فعالیت های خود در این طرح جناح های سیاسی ادامه دارد. جدای از مشکلات فنی در بحث تولید محتوا، بازی‌های سیاسی و جناح‌گرایی باعث شده است که رسانه ملی زمانی محبوب به یک سازمان ورشکسته تبدیل شود. در این شرایط تولیدی و مدیریتی، «شورای عالی انقلاب فرهنگی» در جلسه هفته گذشته خود که به ریاست «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور برگزار شد، سیاست‌ها و مقررات حوزه صدا و تصویر جهانی را مورد بررسی قرار داد. و تنها مقاله «تعیین الزامات تشکیلات حوزه» صدا و تصویر جهانی را تصویب کرد و بر اساس این مصوبه، پلتفرم های ایرانی که عملاً جایگزین آنتن پخش برای مخاطبانی می شود که نه علاقه ای به شبکه های خارجی دارند و نه تمایلی به روی آوردن به تلویزیون، تمایل شدید به برنامه های مختلف این شبکه های خصوصی برخی معتقدند اگر این مصوبه به قوه مجریه برسد و قوانین صدا و سیما در آنجا نهادینه شود، مخاطبان آن به سرعت کاهش می یابد. حال با توجه به این حواشی برخی تحلیلگران معتقدند این مسئولیت که از سوی رئیس جمهور به صدا و سیما محول شده بخشی دیگر از سهم خواهی جناح تندرو است. مهاجری از فعالان سیاسی اصولگرا در این حوزه معتقد است انتقال تلویزیون به شبکه بومی تلویزیون به معنای راه اندازی تریبون «جبلی جلیلی نت» است. در ادامه این گزارش به این موضوع خواهیم پرداخت.»

بر اساس این ماده واحده، حدود اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این حوزه و برای فعالان بخش خصوصی به ویژه در بسترهای پخش جهانی صدا و تصویر و تلویزیون خانگی تعیین شد. شبکه تعریف شده، مشخص شد که در کدام بخش ها از وزارت فرهنگ و رهبری و در کدام بخش از سازمان صدا و سیما مجوز دریافت کنند. بند دیگری از این الزامات نیز تصویب شد که اصول و سیاست های تولید و پخش صدا و تصویر فراگیر و شبکه تلویزیون خانگی را به صورت دقیق تری مشخص می کند. در زمینه سیاست ها و مقررات تولید و پخش شبکه جهانی صدا و تصویر و تلویزیون خانگی، آیین نامه لازم برای ساماندهی این حوزه بر حسب سیاست ها و اصول تعیین شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط ذیربط تهیه شد. مراجع در قالب لایحه و تصویب به عنوان لایحه به شورای اسلامی شهر ارسال شود. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت بر بسترهای جهانی صوتی و تصویری و شبکه های تلویزیونی خانگی بر اساس قانون اساسی و قوانین مربوط به آن بر عهده سازمان صدا و سیما است.

بودجه بیت المال را هدر ندهید

«محمد مهاجری» فعال سیاسی اصولگرا در یادداشتی با انتقاد از رئیس جمهور به دلیل مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستار واگذاری تلویزیون به شبکه بومی سیما و راه اندازی تریبون جبلی جلیلیت شد. وی در یادداشتی نوشت: «شما تصمیم گرفتید نظارت بر شبکه نمایش خانگی را به عهده بگیرید. شما به ملایطاق وظیفه داده اید. صداوسیما اولاً رقیب شبکه بومی سیما است و قطعاً در این عرصه هر وقت و هر کجا آن شبکه را قویتر ببیند آن را می کشد. ثانیاً، رادیو و تلویزیون بزرگی که نمی تواند خود را حفظ کند، در حال حاضر نیز مؤثر نیست، چه رسد به اینکه از عهده چنین مسئولیتی برآید. ثالثاً، نظارت معمولاً به نهادی سپرده می شود که دارای اشراف کامل، تحصیلات کافی و اختیارات لازم باشد. و در حال حاضر به گفته اهالی فرهنگ و هنر این موجود توانایی چنین نظارتی را ندارد. اگر آقایان شورای انقلاب فرهنگی می خواهند کار شایسته ای انجام دهند، همه صدا و سیما را در اختیار شبکه نمایش خانگی قرار دهند. در این صورت هزینه های خود را بر عهده می گیرد و بودجه بیت المال هدر نمی رود. همچنین اگر بخواهد بتواند با شبکه تلویزیونی خانگی رقابت کند، این سریال های آبکی فعلی تبدیل به آثار فاخر می شود و در صورت عدم موفقیت، میدان را ترک می کند و بودجه اش صرف کارهای پارسایی می شود. آقایان محترم شورای انقلاب فرهنگی نگران مدیران صداوسیما نباشید. آقای جبلی و جلیلی مجوز یک شبکه نمایش خانگی به نام Jabali_Jalili_Net را می دهند و حالا همان کارهای درخشان را در آنجا به نمایش می گذارند. آنها حتی می توانند هر چه می خواهند به خود ببالند که سریال ما 96.2 درصد بیننده دارد! یک شمارنده هست و افتخار را می گیرد و تعداد واقعی بینندگان لو می رود. زنده باد روزهای تشویق رادیو و تلویزیون!»

رادیو و تلویزیون ثبات را فتح می کنند

منصور حکیت پور، تحلیلگر مسائل داخلی و عضو سابق شورای اسلامی، درباره نفوذ احزاب ثبات در صدا و سیما می گوید: «چون جناح پایداری گوینده و رسانه دارد و بدون خونریزی صدا و سیما را تصاحب کردند. آنها برای فضای مجازی هزینه های زیادی کرده اند، برخی نهادهای قدرتمند در اختیار آنها هستند. با وجود پول، نهادهای قدرت، رسانه ها و تریبون ها، گروهی که پر از دو اتوبوس نیست، می توانند به راحتی بیایند و با بلندگو، رادیو و تلویزیون، کمی رسانه و فضای مجازی، حقایق را به گونه ای دیگر مطرح کنند. و از افراد سالم، صادق و مغرور کشور مزدور، خائن، یاغی یا یاغی آرام می سازند. این به دلیل امتیازاتی است که آنها دارند. نهادهای قدرت، ثروت و رسانه در اختیار آنهاست».

با توجه به تحرکات این روزهای جناح های سیاسی باید گفت که به اصطلاح «دولت سایه» که گفته می شود نیروهای اطراف سعید جلیلی هستند، خود را در رسانه ها سازماندهی کرده اند. اگر ابزار قدرتمندی مثل صدا و سیما که متعلق به جناح سیاسی خاصی مثل برادران جلیلی است برای اولین بار ابزار مهمی برای آنها شود تا از پله های ساختمان پارک وی به خواسته خود برسند. این تفاوت مدیریت جبلی در صدا و سیما با روسای جمهور قبلی است که تاکتیکی با رویکرد برنامه ای سعی در تحقق اهداف سیاسی جناح نزدیک به وی داشتند. در شرایطی که «وحید جلیلی» بر مدیریت مالی و تولید محتوای سازمان صداوسیما تسلط کامل دارد و «علیرضا خدابخشی» خواهرزاده جلیلی بر مدیریت اخبار سیاسی تمامی شبکه های سیما تسلط کامل دارد، می توان انتظار داشت که در وضعیت فعلی حامیان سیاسی سعید جلیلی بسیار بهتر از سایر نامزدهای مجلس آینده هستند. بنابراین می توان پیش بینی کرد که قالیباف برای ریاست مجلس آینده رقیبی جدی دارد که در شرایط فعلی چندین پله از او جلوتر است. اینکه انتصاب جبلی به عنوان رئیس صداوسیما و بازگشت وحید جلیلی به حلقه مدیران صداوسیما باعث تضعیف جریان سنتی اداره صداوسیما از جمله «صفراهرندی»، «عزت الله ضرغامی» و… شده است.

این سوال از آن جهت حائز اهمیت است که جذابیت افکار وحید جلیلی برای مسئولین به حدی است که حوزه فرهنگ عمومی در حال حاضر در دست نزدیکان جلیلی و جبلی است و ممکن است بوی حیات طیبه سعید جلیلی در بهارستان آغاز شده باشد. تبدیل به طوفانی خواهد شد که اصولگرایان را به حاشیه خواهد برد، بنابراین حامیان مرد سایه برخلاف انتخابات گذشته، اصولگرایان را غافلگیر خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید