آیا تورم 90 درصدی در راه است؟ پیشنهاد واگذاری ریاست به سعید جلیلی برخی وزرا تا پایان سال برکنار می شوند!

آیا تورم 90 درصدی در راه است؟  پیشنهاد واگذاری ریاست به سعید جلیلی برخی وزرا تا پایان سال برکنار می شوند!

روز جدید طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. فکر واگذاری دولت به سعید جلیلی به جای رئیسی بالا گرفته و این روزها پیشنهاد دیگری از چند تن از اعضای سابق ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی مطرح کرده ایم!

یکی از محققین همکار برنامه ایران 2040 در دانشگاه استنفورد اخیرا مقاله ای با عنوان «رکود حاکمیت و بحران اقتصادی در ایران» منتشر کرده است. با توجه به مدل ها و جداول مختلف بررسی شده در این مقاله، در صورت لغو تحریم ها، تورم با تحمل 30 تا 50 درصد همچنان می تواند اقتصاد ایران را زیر سایه خود نگه دارد.

نویسنده این مقاله پیش بینی می کند در صورت ادامه تحریم ها و سیاست انقباضی دولت فعلی، تورم 90 درصدی غیرممکن نخواهد بود. بر اساس گزارش بانک جهانی، ایران در سال 2022 همراه با کشورهایی مانند سورینام، ونزوئلا، سودان و اتیوپی جزو 10 کشور دارای بالاترین تورم در جهان است.

محمد علیپور، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به نظر می رسد موج اخیر افزایش قیمت ها همه حتی حامیان دولت را شوکه کرده است. ظاهرا دولت بعد از حذف ارز ترجیحی و یارانه دادن به برخی کالاها مانند آرد عرضه شده برای تولید ماکارونی، قول یارانه به مردم داده است.

تخمین زده می شود که دولت در یک سال خوب فروش نفت بیش از 20 میلیارد دلار یارانه برای کالاهای مختلف پرداخت کند که با آزادسازی این منابع به دولت اجازه می دهد تا به هر یک از 70 میلیون شهروند ایران یارانه پرداخت کند. پرداخت یک میلیون تومان یارانه مستقیم. چیزی که قبلاً هرگز اتفاق نیفتاده و بعید به نظر می رسد.

فیلم صف شبانه مقابل فروشگاه های زنجیره ای آبدانان ایلام برای خواربار، ماکارونی و سهمیه روغن در برخی فروشگاه ها، درگیری در یکی دیگر از فروشگاه های تبریز از جمله مطالب رد و بدل شده در فضای مجازی است. ارتباط مستقیمی با افزایش اخیر قیمت دارد. این افزایش قیمت صدای حامیان دولت را نیز درآورد که از دولت انتقاد کردند، از میثم متیو مدا گرفته تا رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس. البته ساداتی نژاد در سازمان جهاد کشاورزی وعده داده بود که دولت سیزدهم برای افزایش قیمت آرد صنعتی پول به حساب شهروندان واریز کند.

افزایش قیمت ها به سایر حوزه ها هم سرایت کرده است که رئیس انجمن مواد شوینده از قصد این انجمن برای افزایش مجدد قیمت ها خبر داده است. رئیس اتحادیه قطعه‌سازان نیز در اظهاراتی مشابه، تصمیم اتحادیه برای افزایش قیمت‌ها در روزهای آینده را قانونی و ضروری توصیف کرد.

این در حالی است که حامیان دولت با ذکر دلایلی مانند ناکارآمدی و سرریز شدن دولت قبل به آن دولت و همچنین «شیطان افشاگری» و تأثیر «گناه و گناه» مردم، سعی در کاهش بار انتقاد دارند. فکر واگذاری دولت به سعید جلیلی به جای رئیسی بالا گرفته و این روزها پیشنهاد دیگری از چند تن از اعضای سابق ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی مطرح کرده ایم!

ایرنا در تهیه گزارشی از تاریخچه تورم در ایران پس از جنگ جهانی دوم، استدلال های مخالفان در مورد ناکارآمدی و ضعف دولت را «منفورانه» توصیف کرد.

با این حال، هیچ یک از مشکلات اخیر بازار، از علاقه تیم اقتصادی دولت برای دادن وعده های بیشتر به جامعه کم نکرده است. در همین راستا، عبدالمالکی، وزیر کار، وعده «ریشه‌کن کردن فقر در کشور تا پایان سال (1401)» را داد، وعده‌ای که جلمار شاخت نتوانست در دهه‌های 1930 و 1940 در آلمان عمل کند. کمتر از یک دهه. .

احتمال قطعی دوم برق در صنعت فولاد و متعاقب آن افزایش قیمت ها (به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فولاد)، افزایش قیمت ماهی به دلیل صادرات به روسیه در ماه های آینده، رشد سرسام آور اجاره بها، پراید. بیش از 200 میلیون تن مذاکرات برجام و بسیاری عوامل روانی و واقعی دیگر به طور همزمان بر بازار و ذهن شهروندان ایرانی متمرکز شده است.

رئیس جمهور می داند!

حسین محمد صالحی دارانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر بی اطلاعی مجلس از گرانی های اخیر و خشم مردم به آفتاب نیوز گفت: بسیاری از مسائل مربوط به گرانی های اخیر در جمع وزیران مطرح شده است. وی ادامه داد: دولت متعهد شده است در ازای حذف ارز ترجیحی، یارانه اضافی به بخش دولتی و خصوصی اختصاص دهد که متاسفانه هنوز این یارانه به مردم پرداخت نشده و اثر تورم اخیر را در جامعه نشان داده است.

وی افزود: باید اذعان داشت که افزایش قیمت آرد نه تنها کالاهایی مانند ماکارونی و نان لوکس را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه قطعا طیف وسیعی از کالاهای دیگر را نیز شامل می شود. من هم قبول دارم که متاسفانه نظارت مجلس در این زمینه ضعیف است و دولت در بازارها خوب عمل نمی کند. در صورت کاهش ارزش پول مواد اولیه، دولت مجبور به توزیع یارانه از منابع کشاورزان شد. البته در ابتدای سال هستیم و مدتی طول می کشد تا بروکراسی اداری تمام شود و بودجه ها بیاید.

صالحی دارانی در پاسخ به سوال آفتاب نیوز درباره وضعیت بسیار نامطلوب برخی وزرا مانند وزیر کار، اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و کم کاری مجلس گفت: اینکه مجلس سفید داده اصلا صحت ندارد. به دولت رسیدگی کنید.» بنده نامی نمی برم، اما طرح استیضاح در برنامه های مجلس وجود دارد، ما برای خدمت به مردم به دولت ها نگاه نمی کنیم و وزرا نباید امنیت محیط کار را تامین کنند، می دانم که رئیس جمهور نیز آگاه است که برخی از وزرا کارایی لازم را ندارند و حتماً بدانید که قبل از اینکه این وزرا یک ساله شوند، بالاخره دولت باید کاری برای آنها انجام دهد، با موفقیت تسلیم شوند، برکنار خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید