پیوستن عشایر به اعتراضات خوزستان به چه معناست؟

پیوستن عشایر به اعتراضات خوزستان به چه معناست؟

روز جدید : اعتراضات خوزستانی‌ها که از چند هفته پیش به افزایش قیمت‌ها آغاز شده بود، با اعتراضات ضد فساد که منجر به فروپاشی کلانشهر شد، همپوشانی داشت و حاشیه‌ای هم به آن اضافه شد. قبایل عرب به صف معترضان می پیوندند. سوال این است که چقدر این مهم است؟ پاسخ به گزارش رویداد 24

در یکی از این فیلم ها صدای یکی از شهروندان آبادانی به گوش می رسد که از ورود عشایر به اعتراضات مردمی ابراز نگرانی می کند و می گوید: خدا رحمت کند. خبر ورود عشایر خوزستان به آبادان برای شرکت در مراسم عزاداری قربانیان سقوط این کلانشهر نیز مورد توجه رسانه های عربی منطقه قرار گرفت. سوال اینجاست که آیا باید نگران پیوستن عشایر عرب خوزستان به جمع عزاداران آبادان باشیم؟
ورود عشایر به آبادان نگران کننده است؟

به گزارش رویداد۲۴، پس از فروپاشی این کلان شهر، بسیاری از خانواده ها که بیشتر آنها عرب های منطقه بودند، در خیابان ها خم شده و ویران شدند.

مردم عرب خوزستان یکی از مهمترین اقوام ساکن استان خوزستان هستند و آداب و رسوم خاص خود را دارند. رویداد۲۴ در این گزارش به بررسی جزئیات اعتراضات آبادان و نحوه گلایه مردم عرب از خوزستان می پردازد که این روزها پرسش های مختلفی را به وجود آورده است.

قبایل عرب و آنچه باید در مورد آنها بدانید

کلمه عشایر کلمه ای عربی به معنای قبیله است و با استفاده از کلمه عشایر به معنای ایلات کوچ نشین متفاوت است، بنابراین تصور اینکه گروهی از مردم چادرهای خود را از بیابان جمع کرده و وارد آبادان شده اند اشتباه است. در واقع طوایف عرب خوزستان در شهرهای این منطقه زندگی می کنند. قبیله یک واحد اجتماعی و بخشی از یک قبیله است و معمولاً به افرادی گفته می شود که از نظر خونی با هم فامیل هستند. شیخ می تواند یک تاجر، یک مدیر دفتر، یک استاد دانشگاه، یک دکتر یا یک مهندس باشد.

افراد هر قبیله افراد عادی با پیشینه های اجتماعی مختلف هستند که اعضای یک قبیله عرب خاص نیز هستند. با فروریختن کلانشهر، مردم خوزستان عزادار شدند. آبادان شهری عربی است و طبیعتا مردم عرب منطقه نیز به خیل داغدیدگان پیوسته اند. هر طایفه عرب خوزستان شیخ و پرچم مخصوص به خود را دارد، بنابراین گفتن اینکه عشایر وارد آبادان شده اند بیهوده است و مهم این است که تمام نقاط استان خوزستان به وضع موجود اعتراض کنند و نه به سبک مائوئیست ها، دهقانان و یا به سبک مائوئیست ها عشایر می خواهند شهرها را تصرف کنند.

اهمیت و جایگاه شیخ طائفه در خوزستان

سلسله مراتب ساختاری اقوام در خوزستان مشخص است. قبیله زیرمجموعه ای از قبیله است و طایفه زیرمجموعه ای از قبیله است که از چند بیت یا خانواده تشکیل شده است. در خوزستان صدها طایفه و هزاران طایفه وجود دارد. مثلاً در شادگان که شهر کوچکی است عمدتاً قبیله بزرگ بنی کعب زندگی می کنند.

هر قبیله ای شیخی دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است. شیوخ ارثی هستند و معمولاً از پدر به پسر بزرگ یا یکی از مردان باهوش، قدرتمند و شجاع قبیله می رسند. در مواردی اگر پسر شیخ صلاحیت شیخ شدن را نداشته باشد، برادر شیخ عهده دار این امر می شود.

شيوخ نيز در حل مسائل جايگاه ويژه اي دارند. عملاً دو ساختار حل اختلاف در خوزستان وجود دارد. ساختاری قانونی و رسمی که قوه قضائیه و ساختار «عشیره ای عرفی» مبتنی بر ریش سفید شیوخ است. حتی در مواردی قاضی به طرفین توصیه می کرد که اختلاف خود را از طریق شیوخ حل کنند.

پرچم عرب چیست و چرا در آبادان برافراشته شد؟

هر قبیله عرب دارای پرچم خاصی است که به آن «پرچم» می گویند. رنگ و کتیبه پرچم شناسنامه هر قبیله است. پروتکل های خاصی برای برافراشتن پرچم ها وجود دارد. در دوران کشتی، قبایل برای پرچم های خود از دولت مرکزی تأییدیه و اجازه می گرفتند و اینطور نبود که کسی بتواند پرچم را بگیرد.

این پرچم معمولاً به شخصی داده می شود که ثابت کند چندین هزار نفر از آن شنیده و از آن حمایت کرده اند. هر مراسمی برای اهتزاز پرچم مناسب نیست و قبایل عرب تنها در موارد خاصی که شیخ یا افراد با نفوذ قبیله فوت می کنند پرچم را برافراشته می کنند.

به گزارش رویداد۲۴، این پرچم متعلق به شیخ طایفه است و تنها با اجازه وی برافراشته می شود. پرچم باید در مراسم نمادین و عمدتاً در روز برافراشته شود و این اعتقادی است که نباید در شب برافراشته شود.

وقتی پرچم توسط شیخ برافراشته می شود، یک آقا، یک فرد سالم و متمول می تواند پرچم را در دست بگیرد و به هیچ وجه نباید در هنگام برافراشته شدن پرچم به زمین بیفتد، زیرا این یک نوع ننگ و ننگ به حساب می آید.

برافراشته شدن پرچم در مراسم نشان از اهمیت این مراسم دارد. وقتی دو پرچم برافراشته می شود اهمیت آن دوچندان می شود و اگر همزمان چند پرچم برافراشته شود نشان دهنده اهمیت بسیار زیاد این اجتماع است.

در دو روز گذشته چندین پرچم توسط قبایل عرب در سوگ قربانیان این کلانشهر برافراشته شده است که نشان از عمق عزاداری مردم برای این حادثه دارد. لازم به ذکر است که قربانیان حادثه متروپولیتن گاهاً متعلق به یکی از این قبایل عرب بوده اند. از سوی دیگر به گفته اعراب نباید پرچم ها در شب برافراشته شود، اما در این اعتراضات شاهد بودیم که این پرچم ها در شب همراه با «یزلا» برافراشته می شود که این به معنای وحشتناک بودن حادثه برای مردم این کشور است. منطقه

آیا پیوستن عشایر خوزستان به اعتراضات به نظام منطقی است؟

ورود ایزدی ها و پرچم عشایر در صف معترضان خوزستان پیام های مهمی را در مورد نظام و نیروی انتظامی دارد. ورود این قبایل به دلیل مسلح بودن این قبایل عملا تنش ها را در منطقه کاهش داد. حمل و نگهداری سلاح در خوزستان مرسوم است و نگهداری اسلحه بخشی از فرهنگ محلی مردم و قبایل عرب است. عرب ها معمولاً در مراسم عروسی یا عزاداری تیراندازی هوایی انجام می دهند، اما هرگز از سلاح های خود به عنوان ابزاری برای تشدید تنش با رژیم استفاده نکرده اند. حتی در درگیری های بین قبیله ای از سلاح به ندرت استفاده می شود.

با توجه به مسلح بودن مردم این مناطق، نیروهای امنیتی همواره سعی می کنند تا حد امکان از تحریک آنها پرهیز کنند و در مواقع بحران سعی می کنند با سران قبایل و شیوخ وارد مذاکره شوند.

به گزارش رویداد۲۴، شواهد نشان می دهد که شیوخ قبایل ارتباط تنگاتنگی با حکومت دارند. موضع شیوخ نسبت به نامزدهای منتخب بر آرای نامزدهای منطقه تأثیر می گذارد. مثلاً در همه انتخابات ریاست جمهوری از حسن روحانی گرفته تا ابراهیم رئیسی، کلیباف، ولایتی و احمدی نژاد با شیوخ عرب دیدار و گفت وگو کردند و سعی کردند آرای آنها را به درخواست شیوخ به آنها نزدیک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید