چالش دو جانبه اصلاح طلبان روز جدید

چالش دو جانبه اصلاح طلبان روز جدید

حامیان سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور سابق، باید فیلتر نظارتی را بررسی کنند و به انتقادات فزاینده از طیف اپوزیسیون رادیکال پاسخ دهند.

جبهه اصلاحات احتمالا تا چند هفته دیگر به طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. علی باقری، فعال سیاسی اصلاح طلب با اعلام این خبر گفت: ابتدا باید 15 نفر از اعضای اصیل جبهه شناسایی و انتخاب آنها به کمیته دیگری سپرده شود. این فعال سیاسی افزود: این 15 نفر توسط کمیته ای 9 نفره انتخاب می شوند. اعضای این کمیسیون 9 نفره در پایان سال 1401 معرفی شدند و از ابتدای سال جاری فرآیند انتخاب اعضای واقعی برای دومین دوره آغاز شد. بر اساس دستورالعمل مصوب جبهه اصلاحات، انتخاب به این صورت است که افراد پیشنهادی برای عضویت به عنوان اعضای اصیل مجمع از احزاب عضو جبهه و همچنین آقای خاتمی گرفته می شود و این کار انجام شده است. در این مرحله. اسامی افراد و احزاب به صورت محرمانه به کمیسیون 9 نفره ارسال شده و جلسه کمیسیون 9 نفره در پیش است. احتمالاً برای انتخاب 15 نفر برای دوره جدید از بین این اسامی که حدود 100 تا 170 نفر هستند، چندین جلسه همفکری لازم است. من فرض می کنم با انتخاب نهایی این 15 نفر واقعی، کار و بستر برای شروع دوره دوم جبهه آماده می شود و دوره دوم جبهه اصلاحات آغاز می شود. 9 نفر از اعضای کمیسیون که 5 نفر از آنها توسط احزاب و 4 نفر توسط آقای خاتمی انتخاب شدند.

چرا اسامی منتشر نمی شود؟

جبهه اصلاحات در این سال ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. با انحلال حزب مشارکت و شرایط سختی که فعالان این حزب پس از وقایع سال 88 در آن قرار گرفتند، فضای سیاسی کشور با روی کار آمدن حسن روحانی طلطیف شکل گرفت و احزاب مختلفی شکل گرفت که برخی از بنیانگذاران آن بودند. از اعضای دو حزب شرکت کننده و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بودند. حمایت احزاب اصلاح طلب از حسن روحانی و ناکامی هایی که پس از تحریم های ترامپ برای دولت تدبیر و امید رخ داد باعث شد بسیاری از اصلاح طلبان از رویکرد اصلاح طلبی فاصله بگیرند و گاه راهی را در پیش بگیرند که اصلاً اصلاح طلبانه نیست. نگاهی به فضای توییتر و واکنش‌ها به سیدمحمد خاتمی و اظهارنظرهای او نشان می‌دهد که هرکس برای اصلاح امور و مصالح عمومی تلاش کند، با تهاجم و نابودی این افراد که گاه به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند، مواجه خواهد شد. آنها معتقدند جریان اصلاحات همواره با اعلام مواضع خون تازه ای به رگ های نظام سیاسی می ریزد. شاید یکی از دلایل عدم انتشار اخبار از افرادی که به عنوان اعضای واقعی جبهه اصلاح طلبان قرار می گیرند، ترس از تخریب سازمان یافته این افراد در شبکه های مجازی باشد. شنیده ها حاکی از آن است که در میان اسامی اولیه، دانشگاهیان و چهره های جدید علمی و فرهنگی حضور دارند که اعلام زودهنگام اسامی آنها می تواند منجر به حملات تندروهای جدا شده از جبهه اصلاح طلبی شود.

اصلاح طلبان به فکر انتخابات هستند

صرف نظر از فضای سیاسی کشور که پس از حوادث 6 ماه اخیر ایجاد شده است. احزاب و افراد سیاسی وظیفه مشخصی دارند. آنها باید برنامه هایی برای توسعه عرصه های سیاسی داشته باشند. اطلاعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در اختیار جامعه قرار می دهند و ضمن انتقاد از دولت بر سر کار، در جریان انتخابات رای لازم را کسب می کنند و در صورت پیروزی، برنامه های وعده داده شده به مردم و رای دهندگان را اجرا می کنند، اما این روند نیست. در ایران غالب است زیرا اساساً برنامه ریزی احزاب و جریان های سیاسی با پیچیدگی به نام تأیید صلاحیت مواجه است، بنابراین اکثر احزاب نماینده واقعی در انتخابات ندارند و در نهایت از نامزدهای نزدیک به طیف سیاسی خود حمایت می کنند که این امر باعث درک افکار عمومی از حزب می شود. عملکرد احزاب عملاً مخدوش شود. با این حال اصلاح طلبان جریان اصلاحات در مورد انتخابات و جبهه ای که بهزاد نبوی از ریاست جمهوری کناره گیری کرده است، تصمیم می گیرند، اما مخالفت های جدی با استعفای وی وجود دارد و حتی احتمال ماندن وی پس از انتخابات 15 رئالی وجود دارد. اعضای جبهه اصلاحات او در مورد نحوه حضور در انتخابات پارلمانی تصمیم گیری خواهد کرد. از سوی دیگر گزینه های دیگری برای ریاست جمهوری وجود دارد که شاید محمدرضا عارف یکی از این افراد باشد. فردی که در جبهه با برخی نگرش ها و تصمیمات مخالف است. از این منظر، ذکر نام محمدرضا عارف به عنوان یکی از افرادی که می تواند جایگزین بهزاد نبوی شود، تقریباً بی معنی است. اگر عارف رهبری جبهه را بپذیرد، معلوم نیست مذاکره می شود یا نه! ساختارهای تصمیم گیری در جبهه اصلاحات نیز باید دستخوش تحول شوند. از این منظر باید گفت که اصلاح طلبان به فکر انتخابات هستند و به دلیل ناکامی های دولت فرصت حضور در قدرت را به آنها داده است، اما بیش از هر چیز باید سازمان یافته وارد فضای انتخاباتی شوند. که نیازمند تصمیمات واحد در جبهه اصلاحات و چالش دوم به نام نظارت بر انتخابات است. از این منظر صحنه انتخابات پیش رو تا این لحظه محل بازی اصلاح طلبان نیست، مگر اینکه در این مسیر تحولی رخ دهد، بنابراین باید گفت اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات با دو چالش مواجه هستند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید