چرا اردوغان وارد عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی شد؟


ساعت: 14:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814850

به گفته تحلیلگران ترک، اهمیت سیاست خارجی و امنیتی ترکیه در شرق مدیترانه برای دولت اردوغان اغراق آمیز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنا، یک سال پیش علاوه بر شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بسیاری از مقامات دولتی و حزب عدالت و توسعه، رژیم اسرائیل را رژیمی تروریست و ظالم توصیف کردند. اما دیدیم که پس از 14 سال، رهبر رژیم صهیونیستی بار دیگر به آنکارا سفر کرد.


ترکیه، رژیم صهیونیستی (اسرائیل)

اردوغان در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا به دوک در کاخ ریاست جمهوری به دلیل تلاش های اردوغان برای به حداکثر رساندن رضایت مهمانان و ارسال پیامی به جهان مبنی بر اینکه ترکیه متحد جدایی ناپذیر و دوست اسرائیل است تبریک گفت.

اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: هدف ما ایجاد بستری برای توسعه روابط دوستانه بین کشورها و مردمان ترکیه و اسرائیل است. متأسفانه روابط بین کشورهای ما در سال‌های اخیر دوره‌ای از اختلال و رکود را پشت سر گذاشته است. اما من معتقدم که روابط بین کشورها از طریق اقداماتی که نشان دهنده روحیه احترام متقابل است، بررسی و بازنگری می شود که به ما امکان می دهد چالش های منطقه ای و جهانی را بهتر بپردازیم.

اسرائیل و ترکیه باید در زمینه‌ای که همه ما آن را خانه می‌نامیم و تأثیر زیادی بر منطقه دارد، با یکدیگر همکاری کنند.»


ترکیه، رژیم صهیونیستی (اسرائیل)

رجب طیب اردوغان با ابراز خرسندی از میزبانی دوک گفت: این سفر تاریخی نقطه عطفی جدید در روابط ترکیه و اسرائیل خواهد بود. هدف مشترک ما احیای گفتمان سیاسی مبتنی بر منافع مشترک و احترام به حساسیت متقابل است. اهمیت زیاد توسعه و تقویت روابط ترکیه و اسرائیل برای ثبات و صلح در منطقه آشکار است و ما به احیای فرهنگ صلح، آرامش و همزیستی در منطقه کمک می کنیم. سال گذشته، تجارت ما با وجود اپیدمی تاج، 36 درصد رشد کرد و به 8.5 میلیارد دلار رسید. به نظر من با تلاش مشترک این رقم در سال 2022 به 10 میلیارد دلار خواهد رسید. در گفتگو با آقای هرتزوگ، ما به صراحت رویکرد و حساسیت خود را نسبت به فلسطین و اهمیت کاهش تنش ها در منطقه و حفظ چشم انداز راه حل دو کشوری را بیان کردیم. همچنین بر اهمیت موقعیت تاریخی قدس و حفظ هویت مذهبی و قداست مسجدالاقصی تاکید کردم. دوره پیش رو فرصت های جدیدی را در زمینه همکاری های منطقه ای در روابط دوجانبه به ارمغان خواهد آورد.


عادت به چرخش های سیاسی اردوغان

طی 20 سال گذشته، رجب طیب اردوغان همواره خود را یک رهبر و سیاستمدار عملگرا و سودگرا نشان داده است که مشکل چندانی در نشان دادن چرخش سیاسی و رویکردهای سینوسی ندارد.

یک روز او و همسرش آمنه حنوم با بشار اسد و همسرش به پیک نیک می روند و او را دوست و برادر خطاب می کنند و چند صباحی بعد او را دیکتاتور و جنایتکار می داند. او در یک نقطه معمر قذافی را با شمشیر جواهر خود به یاد می آورد و زمانی او را بازگرداند و اقدامات ایالات متحده و ناتو برای حمله به لیبی را تأیید کرد.

عبدالفتاح زمانی السیسی را قاتل و دیکتاتور می دانست و زمانی به تیم ویژه ای دستور می داد تا هر چه زودتر روابط با قاهره را کلید بزنند و همزمان در مواردی مانند. قبرس، یونان و سایر مناطق نیز همین کار را می کنند.

بنابراین در مورد اسرائیل نباید از چرخش ناگهانی اردوغان تعجب کرد. او نشان داد که در سیاست سیاسی خود می تواند دست به چنین اقداماتی بزند و همه را غافلگیر کند.

اما ظاهرا این بار مشکلات دیگری نیز وجود داشت. موضوعاتی که می توان به موارد زیر دسته بندی کرد:

1. تحلیلگران می گویند اهمیت سیاست خارجی و امنیتی ترکیه در شرق مدیترانه توسط دولت اردوغان بیش از حد برآورد شده است. تیم اردوغان به این نتیجه می رسد که حضور قدرتمند در دریای مدیترانه و شمال آفریقا مستلزم رفع تمامی موانع بر سر راه روابط ترکیه با مصر و رژیم صهیونیستی است. برای دستیابی به دو هدف حیاتی: دسترسی به منابع نفت و گاز و نفوذ در شمال آفریقا.

2. رژیم صهیونیستی طی سه سال گذشته اقدامات موذیانه قابل توجهی در یونان و قبرس انجام داده است و عملاً صنعت دفاعی این دو کشور مهم عضو اتحادیه اروپا را در اختیار گرفته و ترکیه را مرعوب کرده است.

3. سال گذشته تجارت بین ترکیه و اسرائیل به 8 میلیارد دلار رسید که یک حاشیه قابل توجه به نفع ترکیه است. زیرا توانست 6 میلیارد دلار به سرزمین های اشغالی بفرستد و 2 میلیارد دلار مواد خام وارد کند.

4. تخمین زده می شود که سالانه بین 120 تا 150 هزار نفر از سرزمین های اشغالی به عنوان گردشگر به ترکیه سفر کنند.

5. دولت اردوغان امیدوار است با کمک اسرائیل بخشی از مشکلات خود با قبرس، یونان و اتحادیه اروپا را حل کند.


ترکیه، رژیم صهیونیستی (اسرائیل)


وضعیت پیش رو

مولود واووشو وزیر امور خارجه ترکیه به زودی به همراه فاتح ماهانمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه به سرزمین های اشغالی سفر خواهد کرد. ناگفته نماند که هاکان فیدان، رئیس سرویس اطلاعاتی میت نیز نقش مهمی در روند عادی سازی خواهد داشت و در این سفر حضور خواهد داشت.

این سفر و همچنین عادی سازی روابط ترکیه با مصر نشان می دهد که ترکیه علاوه بر همکاری سیاسی و امنیتی و اطلاعاتی، حساب ویژه انرژی باز کرده و سکوی بزرگی برای ترانزیت گاز از حیفا به اروپا می خواهد.

باید دید آیا اسرائیلی ها در این روند می توانند بر روابط ترکیه با یونان و قبرس نیز تاثیر بگذارند و به تنش های کنونی پایان دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید