چرا اسرائیل مدام به بندر لاذقیه حمله می کند اما هنوز به بندر طرطوس تحت کنترل روسیه حمله نکرده است؟

چرا اسرائیل مدام به بندر لاذقیه حمله می کند اما هنوز به بندر طرطوس تحت کنترل روسیه حمله نکرده است؟

روز جدیدبندر طرطوس تنها مسیر دریایی است که روسیه می تواند به طور کاملا آزاد در خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق از آن استفاده کند، زیرا در سال 2019 رژیم اسد قراردادی را با روسیه امضا کرد که به مسکو اجازه داد برای مدتی از بندر طرطوس استفاده کند. این بندر 49 ساله است و در حال حاضر طرف روسی حق حاکمیت سیاسی و قضایی بر این بندر را دارد و می تواند هر تعداد کشتی که بخواهد در این بندر مستقر کند.

در ادامه آمده است: ایران تا حدودی از بندر دیگری به نام لاذقیه استفاده می کند و البته این کشور در بندر نیز حضور موثری دارد. در واقع پس از پایان توافق ائتلاف شرکت فرانسوی برای ساخت خطوط کشتیرانی و مدیریت ایستگاه کانتینری با شرکت سوری، ایران به طور جدی تلاش کرد تا مدیریت بندر لاذقیه را در اختیار بگیرد. اما روسیه به دلیل نزدیک بودن بندر لاذقیه به پایگاه هوایی روسیه در حمیمیم، به ویژه پس از حمله مکرر جنگنده های ناشناس به این پایگاه، مخالفت کرد، اما این اعتراض روس ها پس از دریافت سهمیه دریایی توسط روس ها صورت گرفت.او در آنجا مخفی شد. طرطوس پس از سلسله جلسات مقامات روسیه و اسرائیل و پوتین در نهایت تصمیم گرفت که اگر اسرائیل قصد حمله به اهداف ایرانی در سوریه را داشته باشد، روسیه موضع بی طرفی اتخاذ خواهد کرد.

ایران رسما مسئول بارگیری کانتینرهای اصلی در بندر لاذقیه است، اگرچه تعداد کشتی ها در منطقه از زمان شروع جنگ کاهش یافته است. اما طرف ایرانی به مسیر مستقیم به مدیترانه نزدیک است که در سیاست خود در برابر حضور رقیب روسی از آن استفاده می کند.

خاک سوریه در سال گذشته حدود 30 حمله اسرائیل به اهداف سوریه و ایران دریافت کرد که میانگین آن سه حمله در ماه بود که نشان می‌دهد فعالیت‌های ایران در خاک سوریه تحت کنترل و نظارت شدید اسرائیل است زیرا بندر لاذقیه تحت کنترل ایران در اوایل مورد حمله قرار گرفت. در ماه دسامبر، در حالی که رژیم های سوریه و ایران روسیه را به ناتوانی در ایستادگی در برابر حملات اسرائیل متهم می کنند.

واقعیت این است که ایران باید به تنهایی از منافع خود در سوریه دفاع کند، در حالی که بندر طرطوس که به روسیه واگذار شده است مورد حمله قرار نگرفته است و حتی روسیه در صدد توسعه آن و اجرای نقشه های لجستیکی و توسعه طلبانه خود است. . بندری بدون اینکه حتی در معرض حمله اسرائیل قرار بگیرد. اما بندر لاذقیه بارها به دلیل حضور ایران در منطقه مورد حمله قرار گرفته است. بنابراین این وظیفه ایران است که از منافع خود در لاذقیه دفاع کند و روسیه نباید به هیچ حمله ای به پایگاه های مرتبط با ایران پاسخ دهد.

در غیاب دولت سوریه برای مقابله با خطرات، هر قدرت خارجی که منافعی در این کشور عربی دارد، باید به تنهایی از این منافع دفاع کند. این پیام کوتاه و مستقیمی است که روسیه قصد دارد تنها با مشاهده خرابه های بندر لاذقیه ارسال کند.

دیدگاهتان را بنویسید