چرا حمایت پزشکی برای زوج های نابارور مهم است؟

ساعت: 19:36
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789807

گام بزرگ دولت در رفع یکی از موانع رشد جمعیت؛

می توان اقداماتی انجام داد که تاثیر جدی بر افزایش نرخ زاد و ولد در کشور خواهد داشت. یکی از این اقدامات رسیدگی به وضعیت زوج های نابارور و تلاش برای رفع مشکلات آنهاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، امروز مشکل آب و بحران کم آبی چالش بزرگی در کشور است که باید به آن توجه شود. بحث جمعیت و زاد و ولد نیز چالش مهمی برای کشور است که در صورت عدم اتخاذ تدابیر جدی، مشکلات زیادی در سال های آینده به دنبال خواهد داشت.

موضوع جمعیت؛ این یک مسئله ملی است

مسئله جمعیت بیش از اینکه یک مسئله اعتقادی باشد، یک مسئله ملی است که به منافع ملی کشور مربوط می شود و هرکسی که در ایران دخیل است باید دغدغه این مهم را داشته باشد.

البته موضوع بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که در اظهارات مسئولان می‌بینیم و قطعاً این موضوع تنها با گفتار و اقناع حل نمی‌شود و البته ارائه راه‌حل‌های جدی و عملی برای این سؤال کار آسانی نیست. .

اما در این بین می توان اقداماتی را انجام داد که تاثیر جدی در افزایش نرخ زاد و ولد در کشور خواهد داشت. یکی از این اقدامات رسیدگی به وضعیت زوج های نابارور و تلاش برای رفع مشکلات آنهاست.

4 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد

اخیراً محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشکده فناوری های نوین علوم زیستی جهاد ابن سینا گفت: از جمعیت حدود 84 میلیونی کشور حدود 26 میلیون زوج داریم. نیاز به درمان دارند و حتی این درصد در برخی نقاط تا 20 درصد گزارش شده است. به طور خلاصه حدود 4 میلیون زوج نابارور در کشور داریم. البته باید اشاره کنیم که حدود 10 میلیون جوان خوش شانس در کشور داریم که متاسفانه به دلیل مشکلات فرهنگی و اقتصادی فرصت ازدواج ندارند. با توجه به این تعداد، در صورت رفع سیاست های جمعیتی و موانع، احتمال بچه دار شدن فرزندان این زوج ها حدود 10 میلیون تولد خواهد بود. اما باید برای درمان این 4 میلیون زوج نابارور چاره ای اندیشید. برخی از زوج ها نگران پوشش بیمه تخمک و اهدا هستند.

با توجه به مطالب فوق 4 میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که بی شک تعداد زیادی است و در صورت رفع مشکلات و رفع موانع پیش روی آنها می توان گام موثری برای رفع مشکل برداشت. مشکل جمعیت

در واقع یکی از دغدغه های اصلی و جدی این افراد هزینه بالای درمان است که حتی در مراکز دولتی هزینه های چند ده میلیونی و در مراکز خصوصی چندین برابر مراکز دولتی است.

متأسفانه اگرچه شعارهای بسیاری از سوی مسئولان بر سر مردم داده شده و مدعی حمایت از زوج های نابارور نیز هستند، اما عملاً حمایت قابل توجهی از این افراد صورت نگرفته است.

هزینه های ناباروری و درمان ناباروری تحت پوشش بیمه است

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم یکی از اقدامات مثبت و قابل توجه دولت تامین هزینه های درمان ناباروری با بیمه بود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این خصوص گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران که از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد، هزینه های ناباروری و درمان ناباروری مشمول خدمات بیمه پایه است. بودجه و هزینه های لازم برای این امر از طریق شرکت های بیمه در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت همچنین اعلام کرد که برای هزینه های درمان ناباروری سقفی وجود ندارد و تنها تا سه دوره در سال و در مجموع شش دوره تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

رئیس کل سازمان بیمه سلامت کشور همچنین گفت: بر اساس مصوبه بودجه 1400 همه بیمه ها و وزارت بهداشت موظفند خدمات ناباروری را تحت پوشش بیمه قرار دهند. برای این منظور برای ارتقای زوج های نابارور وام 50 میلیون تومانی برای سه دوره درمانی آنها در نظر گرفته شده است، یعنی تمامی هزینه های این خدمت تا سقف 50 میلیون برای زوجین بازپرداخت می شود.

لزوم توجه دولت به سایر گروه های تأثیرگذار بر جمعیت

بی شک اقدامات دولت جدید برای حمایت بیمه ای از زوج های نابارور بسیار مناسب است و می توان به نتایج مثبت آن در افزایش نرخ زاد و ولد در کشور امیدوار بود. البته این اقدام باید از سال ها قبل انجام می شد و می شد از این قشر از جمعیت کشور حمایت کرد که می توانست نقش تعیین کننده ای در افزایش زاد و ولد در کشور داشته باشد.

از سوی دیگر جمعیت های مشابه دیگری نیز در کشور وجود دارند که در صورت رسیدگی دولت می توانند نقش عمده ای در معضل جمعیت داشته باشند. به عنوان مثال حدود 10 میلیون جوان خوش شانس در کشور وجود دارد که یکی از گروه های سنی است که ازدواج آنها با رشد جمعیت ارتباط مستقیم دارد.

اگرچه بسیاری از مشکلات ازدواج و زایمان ریشه فرهنگی دارد، اما هیچکس نمی تواند نقش مسائل اقتصادی و حمایتی را در این زمینه نادیده بگیرد. در واقع حتی در حوزه فرهنگ زمانی می توان نتیجه گیری بهتری در این زمینه داشت که بخشی از مشکلات اقتصادی حل شده باشد. از این رو به نظر می رسد دولت جدید که به مشکلات اساسی و جدی مردم توجه نشان داده است باید همچنان برای سایر گروه ها برنامه هایی داشته باشد که در افزایش جمعیت موثر باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید