چرا خانواده های ایرانی تمایل به داشتن یک فرزند دارند؟ / حامیان یک کودک مبلغان فرهنگ غرب هستند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، صحبت از سیاست جمعیتی در کشورمان نیازمند نگاه درست به نقاط قوت و ضعفی است که در این زمینه قابل بررسی و ارزیابی است. چرا که کارآمدی هر سیستمی مستلزم توجه مناسب به این نکات و نکات و در واقع شناخت صحیح آنهاست. این موضوع چند سالی است که در کشور ما مطرح شده و خیلی ها درباره آن صحبت می کنند.

سال هاست که کاهش رشد جمعیت به عنوان تهدیدی برای جامعه ایران تلقی می شود و بالا رفتن سن ازدواج، کاهش فرزندان و تمایل خانواده ها به داشتن یک فرزند مقصر اصلی کاهش رشد جمعیت ایران است.

نرخ زاد و ولد در سال 90 به 1.4 درصد و در سال 93 با روند افزایشی به 4.2 درصد رسید، اما باز هم در سال 94 با تمایل 2.3 درصدی کاهش یافت و اکنون روز به روز از جمعیت کاسته می شود. و کشور ما به سمت میانسالی و سالمندی پیش می رود و این زنگ خطری است که سال ها بعد کشور ما با آن مبارزه خواهد کرد و شاید دلیل اصلی آن سیاست های تک فرزندی باشد که در دهه 70 در کشور تبدیل به یک فرهنگ شد. فرهنگی که امروزه بسیاری از خانواده ها آن را بخش عمده اجتماعی جامعه می نامند.

17 درصد زوج های سنندج نابارور هستند

رئیس کلینیک ناباروری بعثت سنندج گفت: 17 درصد از زوج های سنندجی نابارور هستند و ناباروری می تواند دلایل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، سن باروری و … داشته باشد.

1da12fa5 2748 4f5b af17 acbd7ad818de خبر خاکستری

محمدجعفر رضایی افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی در جامعه سن ازدواج به بالای 30 تا 35 سال رسیده است و این امر به ویژه برای زنانی که سن باروری آنها محدود است مشکل ساز است.

وی اذعان داشت: ناباروری نه تنها یک معضل پزشکی بلکه یک معضل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و خوشبختانه با پیشرفت های صورت گرفته در علم پزشکی امید به بچه دار شدن بسیار بالاست و حدود 35 درصد از مراجعه کنندگان به این کلینیک مراجعه کرده اند. یک نتیجه مثبت

وی گفت: این مرکز متخصصان، فنون و ابزار لازم را دارد اما متاسفانه به دلیل ناآگاهی بسیاری از مردم به مراکز درمانی شهرهای دیگر از جمله تهران مراجعه می کنند و به دلیل دوری راه شانس باروری آنها کاهش می یابد.

رضایی افزود: متاسفانه خدمات ناباروری پوشش بیمه ای ندارد و بسیاری از بیماران با وجود پیشرفت علم پزشکی به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به ادامه درمان نیستند.

مروجین یک کودک مبلغان فرهنگ غرب هستند

استاد حوزه علمیه کردستان با اشاره به اینکه مبلغان تک فرزندی یا بی فرزندی مبلغان فرهنگ غرب هستند، گفت: بگیریم.

حجت الاسلام مسعود محمدی گفت: یکی از مزیت های هر کشوری نیروی کار و جوانان است بنابراین توجه به جمعیت جوان باید از اولویت های هر دولت و دولتی باشد.

وی با انتقاد از کاهش رشد جمعیت کشور افزود: متأسفانه در سال های اخیر برخی از زوج ها تحت تأثیر تبلیغات رسانه ای و ماهواره ای دشمن قرار گرفته اند و در بحث تولد افکار غربی و بیگانه دارند که می تواند آینده کشور را نشان دهد، خطرناک باشید.

حجت الاسلام محمدی تاکید کرد: البته برخی مشکلات داخلی باعث شده خانواده ها بیشتر و مجبور به تک فرزندی شوند، بنابراین دولت به عنوان متولی دولت کشور باید بحث رفاه اجتماعی، کار فرهنگی و… را مطرح کند. در تشویق زوج ها سوال تولد فرزند

استاد حوزه علمیه گفت: بدون شک اگر این روند غلط در خانواده ها ادامه پیدا کند، در آینده نزدیک ایران به یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان تبدیل می شود و این بدان معناست که دیگر نیروی کار نداریم و تمامیت کشور خواهد بود. “او در خطر است.

وی با اشاره به اینکه مبلغان زندگی با یک فرزند یا بی فرزندی مبلغان فرهنگ غرب هستند، گفت: بی شک با پیر شدن جامعه از یک سو روند رشد نه تنها کند می شود، بلکه این روند رو به افزایش است. در جهت مخالف است.”

حجت الاسلام محمدی گفت: پیر شدن جمعیت هزینه مضاعفی را برای دولت و کشور در بحث بهداشت و سلامت به همراه دارد، بنابراین در عمل توسعه این فرهنگ در جامعه ایرانی اسلامی یک برنامه استعماری و از پیش تعیین شده است.

fdbfeec0 6438 4ca2 a132 14a02b112ffb خبر خاکستری

کاهش جمعیت و پیامدهای پیری جمعیت

عطولا شکریان، استاد و کارشناس مشاوره خانواده و ازدواج درباره کاهش جمعیت و عدم تمایل والدین به فرزندآوری گفت: به نظر می رسد ساختار ذهنی افراد با گذشته متفاوت است و بدون تحلیل و تفکر بچه دار نمی شوند. جنبه هایی از زندگی که در گذشته اهمیتی نداشتند.

وی افزود: آنچه امروز دیده می شود غلبه فردگرایی است، فردگرایی به این معناست که مردم به جای اولویت دادن به خواسته ها و علایق جمعی، سنتی و خانوادگی، ارزش ها و خواسته های فردی خود را در اولویت قرار دهند.

شکریان افزود: فردگرایی می تواند پیامدهایی مانند کاهش مسئولیت، افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق و البته کاهش تولد فرزندان را به دنبال داشته باشد.

وی به دلایل دیگر کاهش جمعیت از جمله ترس از باردار شدن در سنین بالا، ناهماهنگی در زندگی مشترک امروزی، ترس از خیانت، پدیده طلاق عاطفی، خاطرات سخت بارداری اول و ترس از تغییر آناتومی بدن اشاره می کند. ذهن گروهی از زنان امروزه کسانی هستند که از زایمان جلوگیری می کنند.

وی گفت: زوجین نسبت به گذشته علاوه بر توجه به موضوع زایمان به فکر آسایش مادی خود نیز هستند. عوامل متعددی مانند رشد رشد فکری، رفاه اقتصادی، تجمل گرایی، بی مسئولیتی، آسایش، بیکاری، مشکلات اقتصادی و آسیب های اجتماعی عمده دلایل مهمی هستند که تولد فرزند را به چالشی جدی برای نسل کنونی تبدیل کرده اند. با این حال، میل به فرزندان می تواند با اعتقادات افراد نیز مرتبط باشد.

این کارشناس به کاهش جمعیت نسل آینده به تبعات پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: کاهش سرمایه انسانی و اجتماعی و کاهش قدرت نظامی و بازدارندگی از مهمترین پیامدهای پیری جمعیت است. به گفته کارشناسان توسعه، اگر جمعیت کشور جوان، مولد، فعال و کارآمد باشد، می تواند عامل رشد و توسعه باشد و بالعکس، اگر جمعیت کشور پیر، غیرمولد، مصرف کننده و ناکارآمد باشد، مانع خواهد شد. به رشد و توسعه. اگرچه پدیده پیری جمعیت در بسیاری از جوامع رخ داده است، اما قابل توجه است که در کشور ما رشد پیری جمعیت سریعتر است.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود از هر سه ایرانی یک نفر پیر می شود. پیرمرد صلاحیت تولید ندارد و مرد دیگری باید مخارج او را تقبل کند تا این افراد در دست جوانان کشور بمانند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید