وقتی عقیم‌سازی پروژه جدید حامیان حیوانات می‌شود/ سگ‌های تزئینی جایگزین فرزند خانواده می‌شوند!


ساعت: 13:58
تاریخ انتشار: 1301/04/28
کد خبر: 1884190

پدیده ظلم به حیوانات این روزها نام دیگری پیدا کرده است و حامیان حمایت از حیوانات با دستکاری های ژنتیکی و عقیم سازی نام حیوان خانگی را به آنها داده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر هامون ، نگهداری از حیوانات خانگی از دیرباز در کشور وجود داشته و از آن زمان تاکنون پدیده آپارتمان نشینی رواج پیدا نکرده است.

اکثر مردم دنیا به دلیل سست شدن روابط عاطفی و بی مهری ترجیح می دهند وقت خود را صرف پرورش حیوانات خانگی کنند، البته تبلیغات نامتعارف برخی از سلبریتی ها باعث شده است که این پدیده ناخوشایند بیشتر در بین جوانان ظاهر شود.

نه تنها سگ‌بازی به یکی از موضوعات مورد بحث مدیریت شهری تبدیل شده است، بلکه بسیاری از خانواده‌ها به دلیل بی‌توجهی در راه‌رفتن سگ‌ها آسیب دیده‌اند و برخی نیز آسیب‌های جدی دیده‌اند.

این روزها شاهد افزایش تعداد پت شاپ ها در مرکز سیستان و بلوچستان هستیم که نشان از علاقه جوانان این منطقه به کشور دارد.

افسردگی و دوری از جامعه عامل تمایل جوانان به داشتن حیوان خانگی است

این پایگاه خبری برای پیگیری این موضوع به سراغ مردم رفت تا علت این پدیده را جویا شود.
یکی از اهالی زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: چند روز پیش فرزندم را برای بازی به پارک بردم و متاسفانه مرد جوانی در حالی که سگی در بغل داشت و به جای لذت بردن از بازی به پارک آمد. فرزندم به بازی ادامه داد.» «به خاطر سگی که در پارک بود می ترسید و گریه می کرد.

شهروند دیگری به خبرنگار ما گفت: اکنون که وضعیت کرونا کمی بهتر شده است و می‌توانیم فرزندانمان را به پارک و تفرجگاه بیاوریم، اما متاسفانه وجود برخی سگ‌گردی‌ها که متاسفانه در زاهدان افزایش چشمگیری داشته است، مشکل بزرگی است. حساس است و در فرزندانمان ترس و اضطراب ایجاد می کند.

مادر یکی از شهروندان که سگ همراه خود داشت گفت: علاقه ای به داشتن سگ در خانه نداشتم اما این روزها جوانان به دنبال چشم و چشم هستند و از طرفی به حرف والدین خود گوش نمی دهند.


b7b98217 11d2 47f7 b5b8 75267649a164 خبر خاکستری

این مادر با بیان اینکه به دلیل شرایط اقتصادی ازدواج در بین جوانان کاهش یافته و این مشکل خود باعث افسردگی و فاصله گذاری اجتماعی می شود، افزود: فردی که افسرده می شود بی اختیار از جامعه فاصله می گیرد بنابراین برای پرکردن خلاء عاطفی خود به دنبال حیوان خانگی می رود.

وی با بیان اینکه مد در بین جوانان افزایش یافته است، ادامه داد: برخی از جوانان برای چشم خود به سراغ حیوانات خانگی می روند.

مد عامل بسیاری از تغییرات در سبک زندگی اجتماعی است

حسن میرشکار; این جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز گفت: با نگاهی اجمالی به وضعیت پوشش و سبک زندگی در جهان، شاهد تغییرات گسترده آن در سال های پس از جنگ جهانی اول و دوم بودیم که این تغییرات با توجه به تغییر اجتناب ناپذیر سبک زندگی و اخلاق به بهانه مخالفت با علم حذف شده است.

وی افزود: از آنجایی که مدرنیته را نتیجه سرمایه داری می دانند، ناگزیر شیوه زندگی این نظام به کشورهای سرمایه داری و حتی غیرسرمایه داری سرایت کرد و جامعه به عنوان ارگانیسمی زنده و پویا تحت تأثیر آن قرار گرفت و شاهد تحولات عظیمی بود.
میرشکار تصریح می کند: پیدایش همجنس گرایی، تضعیف خانواده، فردگرایی، عرفان های نوظهور نمونه هایی از تغییراتی است که به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است.

این جامعه شناس با اشاره به تمایل به تمایز و تقلید از طبقات بالای اجتماعی، تصریح کرد: به طور کلی تمایل کشورهای در حال توسعه به تقلید از کشورهای توسعه یافته، ویژگی اصلی جامعه شناسی است؛ جامعه شناسی که در حال توسعه است. طبق این نظریه، طبقات بالای سوسیالیست در جامعه کوچکتر و در سطح جهان، با کمک رسانه ها، مد و سلیقه را اختراع و آغاز می کنند تا خود را از طبقات پایین جامعه متمایز کنند و طبقات پایین جامعه به طبقات بالا شبیه شوند. آنها سعی می کنند از این مد پیروی کنند و در واقع از آن تقلید کنند تا خود را از همسالان خود متمایز کنند.

وی بیان کرد: نظام سرمایه داری با توجه به چشم انداز صنعت فرهنگ، با ابزار قدرتمند رسانه، نیازهای کاملاً بدیع و جدیدی را در بین مردم ایجاد می کند و سپس از منافع اقتصادی خود بهره می برد.

گسترش پدیده سگ های تزئینی حیوان آزاری است

وی افزود: نگهداری از حیوان خانگی یا حیوان خانگی یکی از پدیده های نوظهور در فرهنگ غرب است و با پیروی از این قانون اجتماعی در ایران و کشورهای اسلامی که نگاه متفاوتی به حیوانات خانگی به ویژه سگ دارند، در جامعه اسلامی ایرانی سلیقه ای جدید محسوب می شود. ; این امر نشان دهنده عدم بازدارندگی آموزه های دینی نسبت به این پدیده است.

میرشکار تصریح کرد: ادعای حمایت از حقوق حیوانات یکی از گفتمان های جذاب و موجه نگهداری و حمایت از حیوانات خانگی است.

وی ادامه داد: نه به کشتار گوسفندان، مخالفت با جمع آوری سگ های ولگرد یکی از مواردی است که با وجود تهدیدات بسیار جدی که سگ ها برای مردم و حتی طبیعت ایجاد می کنند همچنان مطرح است در حالی که این دسته از سگ های تزئینی حیوان آزاری هستند. . زیرا با دستکاری ژنتیکی، امکان نسل یابی از آنها سلب می شود و به جای زندگی طبیعی، در شرایطی خارج از زندگی خود نگهداری می شوند.

این جامعه شناس تصریح کرد: بررسی ریشه های روانی-اجتماعی این پدیده علاوه بر ساخت مستند و گزارش های ویژه از جمله خطر رها شدن سگ ها در طبیعت و خطر انقراض گونه های مختلف جانوری؛ خطر کاهش جمعیت به دلیل فردگرایی و پرورش حیوان خانگی به جای فرزند یکی از اقداماتی است که نهادهای فرهنگی اجتماعی باید به آن توجه کنند.

وی بیان کرد: در این میان افراد و گروه های جوان نیز با خرید موجودات خاص خود را متفاوت از دیگران نشان می دهند که متاسفانه در سال های اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید