چرا روی حجاب حساس هستید نه به دروغ و فساد و فقر؟ / عدم رعایت حجاب را به موضوعی سیاسی تبدیل نکنید

چرا روی حجاب حساس هستید نه به دروغ و فساد و فقر؟  / عدم رعایت حجاب را به موضوعی سیاسی تبدیل نکنید

خیلی ها سوال درستی می پرسند که چرا شما روی حجاب حساس هستید اما در مورد دروغ و فقر و فساد و … حساس نیستید؟

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب امروز در یادداشت خود به بحث حجاب پرداخت و نوشت؛

بسیاری از افرادی که در ایران با یک زن بدون روسری ملاقات می کنند به خارج از کشور هم می روند و در آنجا زنان محجبه را می بینند که قطعا در ایران دیده نمی شود. پس چرا واکنش آنها در ایران با آن واکنش خارج از کشور کاملا متفاوت است؟

مشکل صرفاً عدم پوشش مطلوب و مذهبی نیست، زیرا این وضعیت هم در ایران و هم در کشورهای دیگر مشاهده می شود، حتی در کشورهای دیگر، برهنگی زنان بسیار آشکارتر است، اما هیچ احساس منفی در آنها ایجاد نمی کند. زیرا اگر احساس منفی ایجاد کند یا آنها نیز علیه آنها واکنش نشان داده و یا حداقل به آنها هدیه سفر برای ملاقات با چنین زنانی را داده اند. پس مشکل، تعبیر دیگری از بی حجابی مطلوب در ایران است و این معنا در کشورهای دیگر یافت نمی شود. در واقع، این موضوع سیاسی نبودن پوشش مورد نظر شماست.

به عبارت دیگر، این افراد متوجه می شوند که عدم پوشش نفی حکومت است و از آنجایی که خود را تابع یا رؤسای جمعی و جزئی دولت می دانند، این نوع پوشش را نفی و نفی خود می دانند و سلبی یا اتخاذ می کنند. حتی موضع تهاجمی و خشونت آمیز علیه او دارند، در حالی که در کشورهای دیگر چنین تعبیری از پوشش زنان ندارند.

بنابراین، مشکل فقهی نیست، اخلاق، دینداری و حتی قانون شکنی هم مشکل اصلی نیست، زیرا بسیاری از قوانین در حال شکستن هستند که چنین احساسی نسبت به آنها ندارند و شاید اگر بیش از دیگران قانون شکنی نکنند. آنها مطمئنا چیزهای کمی از تخلفات رانندگی گرفته تا دزدی و دعوا و حمله نمی خواهند. حداکثر این تخلفات را جرم می دانند نه اقدام سیاسی علیه آنها.

بنابراین تا زمانی که برخی افراد و صاحبان قدرت استفاده از این نوع پوشش را اقدامی سیاسی و مخالف موجودیت خود بدانند، این درگیری ادامه خواهد داشت. به همین دلیل است که خیلی ها سوال درستی می پرسند که چرا شما روی حجاب حساس هستید اما در مورد دروغ، فقر، فساد و … حساس نیستید؟

پاسخ واقعی آنها این است که هیچ یک از این رفتارها معنای سیاسی ندارند و به این نتیجه نمی رسند که وجود آنها خطری دارد.

تنها راه حل مشکل این است که تعبیر سیاسی از عدم رعایت حجاب به عنوان رفتار ضد اقتدار از ذهن طرفین روشن و محدود به یک موضوع سبک زندگی است. در غیر این صورت عاقبت این تقابل سیاسی مشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید