چرا زنبور عسل یکی از گران قیمت ترین موجودات خلقت است؟ معرفی موجودی عجیب در قرآن کریم


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: 14/07/1400
کد خبر: 1811351

این متخصص تغذیه گفت: از آنجایی که زنبورها عقیم ترین و خالص ترین موجودات روی زمین هستند، هیچ یک از محصولات آنها فاسد نمی شود. زنبور عسل حدود 3000 تا 4000 سال است که برای شفا استفاده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس رضایی کارشناس تغذیه در برنامه صبحگاهی فارسی جام جم گفت: در قرآن آیات 68 و 69 سوره نحر از زنبور عسل یاد شده است که می گوید ما زنبور را نازل کردیم که در بلندی ها و درختان و کوه ها زندگی کند و بنوشد. میوه های ما

وی ادامه داد: سپس در قرآن آمده است که زنبورها شیره تولید می کنند که داروی مردم است، در اینجا باید توجه داشت که چرا خداوند به زنبورها دستور داده در کوه های بلند زندگی کنند. یکی از مدل های اصلی زنبورها گرده افشانی است. با حضور زنبورهای عسل در ارتفاعات و بارندگی، پوشش گیاهی جدیدی ایجاد می شود و گیاهان دیگر حفظ می شوند.

رضایی افزود: انیشتین این فرضیه را مطرح کرد که اگر زنبورهای عسل از زمین حذف شوند، همه موجودات زنده روی زمین ظرف چهار سال ناپدید می شوند. با این حساب متوجه می شویم که نقش زنبور عسل که در قرآن نیز به آن اشاره شده است چقدر مهم است.

این متخصص تغذیه یادآور شد: در آیه دیگری از قرآن، از شکم زنبور عسل زنبورهایی به رنگ های مختلف ساخته شده است. همانطور که می دانید عسل های ما از زرد تا مشکی متفاوت است. شکم در زبان عربی به معنای غده است و در قرآن به تولید عسل در غدد داخلی زنبور عسل اشاره شده است.

وی گفت: شاید بسیاری تصور کنند که عسل تنها محصول زنبور عسل است، اما مردم باید بدانند که از زنبور عسل در بحث های زیبایی و پزشکی نیز استفاده می شود.

رضایی افزود: در اینجا منظور فرآورده های مختلف زنبور عسل است که یکی از اولین و مهمترین آنها عسل است که با آنزیم های مختلفی در غدد بدن زنبور عسل ترکیب و تشکیل می شود. محصول بعدی که توسط غدد دیگر تولید می شود ژل رویال است که پشت چشم زنبور عسل تشکیل می شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: غدد دیگری در زیر شکم زنبور عسل وجود دارد که موم تولید می کنند. غده زنبور دیگری نیز در نیش آن وجود دارد که خواص درمانی زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 3 تا 4 هزار سال است که از زنبور عسل برای درمان استفاده می شود و در گذشته از عسل برای درمان زخم ها و سایر مشکلات استفاده می شده است. ژل رویال به صورت منجمد نگهداری می شود و در کنار آن گرده داریم که در دمای معمولی نگهداری می شود.

رضایی افزود: گرده ها بافت زایشی گل ها هستند که زنبورها با جمع آوری و نشستن روی گل های ماده باعث تشکیل گیاهان جدید و رویش میوه می شوند. زنبور عسل در هنگام گرده افشانی گرده را در کلنی خود نگه می دارد. این گرده ها به عنوان یک غذای کامل به حساب می آیند، زیرا گرده حاوی تمام چیزهایی است که بدن به آن نیاز دارد.

این متخصص تغذیه گفت: یکی از محصولات دیگر بره موم است. این محصول قوی ترین آنتی بیوتیک جهان است که توسط حشرات تولید می شود. در اینجا باید به زندگی زنبورها و تأثیر بره موم در بقای آنها اشاره کرد.

رضایی گفت: زنبورها در کندوهای مکعبی با جمعیت 20 تا 30 هزار نفر با دمای 38 درجه و رطوبت 60 درصد زندگی می کنند. علاوه بر زندگی روزمره زنبورها، گرده و عسل نیز در این کندوهای پرورشی ذخیره می شود. در شرایط عادی هر محصولی را که در این حالت قرار دهیم به راحتی و در مدت زمان کوتاهی خراب و از بین می رود.

وی ادامه داد: از آنجایی که زنبورها عقیم ترین و خالص ترین موجود روی زمین هستند، هیچ یک از این محصولات فاسد شدنی نیستند. زیرا برای محافظت از خود از ادکلن استفاده می کنند. وقتی زنبورها می خواهند وارد کندو شوند ابتدا باید دست و پای خود را با آخرین لایه بره موم بشویند در غیر این صورت اجازه ورود به کندو را نخواهند داشت.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: بره موم در واقع ریشه و زهر گیاهان یا بهتر است بگوییم ریشه سیستم ایمنی آنها است که زنبور عسل آن را جمع آوری و توسعه می دهد.

رضایی افزود: در فناوری روز به روش استفاده از زنبور عسل برای درمان بیماری ها، زنبور درمانی یا زنبور درمانی می گویند. مردم باید بدانند که موم زنبور عسل چنین خاصیت درمانی ندارد. چون نقطه ذوب موم 63 درجه و دمای بدن انسان 38 درجه است، این موم ها جذب بدن نمی شوند.

وی گفت: مردم باید بدانند آنچه برای درمان های مختلف از جمله هضم استفاده می شود، بره موم در موم هایی است که به صورت عصاره به بازار عرضه می شود.

این متخصص تغذیه می گوید: بره موم یک آنتی بیوتیک طبیعی است که بر خلاف آنتی بیوتیک های شیمیایی پس از مدتی سیستم ایمنی بدن را ضعیف نمی کند و اتفاقاً آن را قوی می کند. عسل همچنین حاوی مقدار کمی بره موم است.

رضایی گفت: خواص عسل از شهد گل و گیاهان مختلف و همچنین بره موم تامین می شود. ما در مجموع سه نوع عسل داریم که شامل عسل طبیعی، عسل تغذیه شده و عسل مصنوعی و غیر طبیعی است. عسل طبیعی از فعالیت زنبورها و جمع آوری شهد گل در فصل بهار به دست می آید و زنبوردار تأثیری در تغذیه زنبورها ندارد.

وی ادامه داد: عسل تغذیه شده با تامین آب و قند زنبور عسل تولید می شود و به همین دلیل به آن عسل تغذیه شده می گویند. زنبورها نیز از شهد گل‌های مختلف برای تولید عسل نوع دوم استفاده می‌کنند، اما چون این عسل‌ها عمدتاً در دوره‌های کم گل تولید می‌شوند، زنبورها به دلیل کمبود مواد مغذی از آب و شکر تهیه شده استفاده می‌کنند.

این متخصص تغذیه گفت: نوع سوم عسل مصنوعی است که خطر بسیار بالایی دارد. این عسل ها با دست در گلدان و با ترکیب شهد قند، آنزیم ها و مواد شیمیایی ساخته می شوند. مردم بدانند که از عسل نوع سوم اصلا استفاده نکنند.

رضایی افزود: متاسفانه نوع عسل به هیچ وجه با طعم قابل تشخیص نیست و باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. زنبور عسل یکی از شگفت انگیزترین موجودات دنیاست که حتی می تواند به بیماران دیابتی کمک کند.

وی یادآور شد: اگر دیابتی از عسل طبیعی استفاده کند و به گفته کارشناس می تواند شاهد پیشرفت در روند بهبود باشد. ژل رویال نیز یک محصول با ارزش و گران قیمت زنبور عسل است. ژل رویال ماده ای شیری رنگ است که در غدد پشت چشم زنبور عسل تولید می شود. این ژل فقط به زنبورهای سه روزه داده می شود و پس از آن به زنبورها داده نمی شود.

این متخصص تغذیه گفت: جالب است بدانید که جامعه زنبور عسل بسیار زنانه و فمینیست هستند که 95 درصد آن ها زن هستند. همه چیز در کندو و انواع زنبورها اعم از سرباز و کارگر ماده هستند. این زنبورها از نظر ژنتیکی با دوقلوها یکسان هستند و دلیل تفاوت آنها ژل رویال است.

رضایی خاطرنشان کرد: ملکه تنها کندویی است که از بدو تولد تا مرگ همیشه از ژل رویال استفاده می کند و تا 7 سال عمر می کند. ملکه می تواند 2-3 بار در روز تولید مثل کند.

وی گفت: می توانید از فرآورده های زنبور عسل به عنوان مکمل های ورزشی استفاده کنید زیرا عسل، ژل رویال و گرده گل حاوی هر چیزی است که بدن انسان می خواهد.

این متخصص تغذیه افزود: بسیاری از افراد پس از رژیم دچار ریزش مو یا چین و چروک پوست می شوند زیرا ممکن است بدنشان تغذیه مناسبی نداشته باشد اما استفاده از عسل، ژل رویال و گرده گل می تواند از بروز این عوارض جلوگیری کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید