چرا سن زانو درد در کشور کاهش یافته است؟


ساعت: 12:53
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891430

حدیث محمدی گفت: از نظر طب سنتی پا درد دو علت سرد و گرم دارد و سردرد پا در خانم ها شایع است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حدیث محمدی مشاور و کارشناس طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: درد در پا علت خاصی ندارد، درد در هر قسمت از پا نشان دهنده مشکلات مختلف است.

وی ادامه داد: علت شایع درد استخوان ساق پا، ضربه و شکستگی است که می تواند در اثر زمین خوردن یا تصادف ایجاد شود.

محمدی افزود: درد لگن در زنان باردار کاملا طبیعی است و این درد معمولا تا زمان زایمان ادامه دارد اما با انجام تمرینات فیزیوتراپی تا حدودی می توان این مشکل را برطرف کرد.

این متخصص با بیان اینکه کمبود برخی مواد معدنی نیز باعث درد استخوان ساق پا می شود، تصریح کرد: افرادی که فاقد کلسیم و ویتامین D هستند، دچار پوکی استخوان هستند و در مرحله شدید هستند، دچار درد استخوان می شوند.

وی با اشاره به اینکه کشش عضلانی یکی از علل شایع درد در عضلات کمر است، گفت: زمانی که تارهای عضلانی بیش از حد کشیده یا پاره شوند، درد در آن ناحیه احساس می شود.

محمدی ادامه داد: افرادی که قبل از ورزش یا هر فعالیتی بدن خود را به درستی گرم نمی کنند و یا به عضلات خود فشار زیادی وارد می کنند، دچار درد عضلانی ساق پا می شوند.

این متخصص با تاکید بر اینکه انقباض عضلانی یکی از علل دردهای عضلانی کمر است، افزود: معمولا کم آبی، خستگی ماهیچه ها و کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، سدیم و منیزیم باعث انقباض غیرارادی عضلات می شود.

وی بیان کرد: راه رفتن یا ایستادن زیاد یکی از مهم ترین علل درد پا است که در این حالت پا ملتهب می شود و استخوان ها، رباط ها یا تاندون های پا ملتهب می شوند.

محمدی با بیان اینکه آرتروز یکی از علل شایع پا درد است، ادامه داد: زمانی که اعصاب پا آسیب می بیند، کف پا احساسی مانند سوزش شدید، گزگز یا بی حسی را تجربه می کند.

این متخصص با تاکید بر اینکه التهاب کف پا باعث درد پاشنه پا می شود، گفت: بند محکمی استخوان پاشنه را به انگشتان پا متصل می کند که باعث تحریک یا ملتهب می شود. این وضعیت معمولاً صبح ها پس از بیدار شدن از خواب بدتر می شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از علل ذکر شده در پا درد در صورت عدم درمان در درازمدت باعث ایجاد درد شدید می شود. اما یکی از چیزهایی که باعث درد زیاد می شود، شکستگی است. اگر در اثر تصادف یا افتادن دچار درد شدید، کبودی شدید و تورم شدید، احتمالاً علت آن شکستگی است.

محمدی افزود: گاهی ضربه حاد باعث رگ به رگ شدن و کشیدگی می شود. در این شرایط به عضلات و تاندون ها فشار وارد می شود و منجر به درد شدید در عضله ران می شود.

این متخصص با بیان اینکه حمام آب گرم یکی از درمان های خانگی برای دردهای عضلانی و کمر است، گفت: حمام آب گرم به شل شدن عضلات کمک می کند. همچنین با تکرار حرکات کششی می توان به مرور زمان درد را از بین برد.

وی ادامه داد: اگر درد مربوط به ساق پا باشد می توانید پاهای خود را به گونه ای دراز کنید که انگشتان پا کاملا کشیده شوند. اگر درد عضلانی در ران خود دارید، خم شوید و انگشتان پا را لمس کنید. 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید.

محمدی تصریح کرد: درد پاشنه پا معمولا با استراحت درمان می شود. اگر درد شدید است، روزی دو بار به مدت 10-15 دقیقه یخ روی پاشنه قرار دهید و سعی کنید کفش مناسبی انتخاب کنید که به پاشنه پا فشار نیاورد. مسکن ها نیز در تسکین درد موثر هستند. اگر درمان های خانگی جواب نداد، باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. پزشک با انجام آزمایشات مختلف مانند تصویربرداری با اشعه ایکس مشکل را شناسایی می کند.

این متخصص درمان های خانگی پا درد را ذکر کرد و گفت: استراحت، حمام آب گرم، حرکات کششی، ورزش های تقویتی، ماساژ پا، کفش مناسب، کمپرس یخ، مسکن های موضعی، حرکات اصلاحی برای درمان پا درد توصیه می شود.

وی ادامه داد: کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می تواند در هر قسمتی از بدن به خصوص پا درد ایجاد کند. به عنوان مثال، کمبود کلسیم و ویتامین D باعث پوکی استخوان می شود. اگر پتاسیم بدن کاهش یابد، اعصاب و ماهیچه ها به درستی کار نمی کنند و پاها ضعیف می شوند.

محمدی افزود: ویتامین B12 را می توان از دیگر ویتامین های ضروری بدن نام برد. کمبود ویتامین B12 نیز باعث بی حسی و خستگی می شود. افرادی که از رژیم های غذایی بسیار سخت پیروی می کنند یا گیاهخواری را انتخاب کرده اند بیشتر در معرض این مشکل هستند.

این متخصص با بیان اینکه بین عفونت رحم و پا درد ارتباط مستقیمی وجود دارد، گفت: عفونت رحم باعث آلودگی محیط اطراف رحم می شود. خانم ها به خصوص بعد از زایمان دچار این مشکل می شوند. در این شرایط معمولاً زیر شکم درد می کند و این درد به لگن منتقل می شود. اگر رنگ پریدگی، لرز و سردرد همراه با درد لگن و شکم دارید، ممکن است عفونت رحم داشته باشید.

وی در خاتمه به درمان پا درد در طب سنتی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از دیدگاه طب سنتی پا درد دو علت سرد و گرم دارد که سردرد در خانم ها بیشتر است که با تورم زانو همراه است. و پاها و در سنین 35 و 36 سالگی بروز می کند. می توان آن را با غذای گرم مخصوصاً گردو، عسل، روغن بادام تلخ محلی و زانوبندهای گرم درمان کرد. درد پاهای گرم در آقایان نیز شایع است و از زانو صدای جیرجیر می دهد و ورم ندارد و برای درمان باید از روغن بادام تلخ و 40 روز حجامت داخل زانو (حجامت زانو مرطوب) استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید