چرا وام و خدمات اجتماعی برای کارگران بازنشسته ناچیز است؟

چرا وام و خدمات اجتماعی برای کارگران بازنشسته ناچیز است؟

وام مورد نیاز مستمری بگیران کارگری در سال 1401 تنها 12 میلیون تومان است و قرار است در شهریور ماه به تعدادی از مشمولان پرداخت شود.

در همین رابطه محمدعلی براتی (کارگر بازنشسته ساکن کردستان) از بی اهمیت بودن وام و خدمات اجتماعی بازنشستگان از صندوق بیمه اجتماعی انتقاد می کند و می گوید: دوازده میلیون تومان برای خرید یخچال یا اثاثیه کافی نیست! باید هفته ها منتظر بمانیم و در صف بایستیم تا این مبلغ ناچیز به حسابمان واریز شود.

وی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری به بازنشستگان خود وام بسیار بیشتری می دهد. علاوه بر این، آنها برای خرید تجهیزات یا ازدواج فرزندان وام هم دارند و این در حالی است که میانگین مستمری آنها حداقل دو میلیون تومان بیشتر از ما کارگران بازنشسته است. یک فوق لیسانس بازنشسته در این صندوق بیش از سه میلیون تومان بیشتر از امثال من که سال هاست با همین مدرک کارگر بوده ام، درآمد دارد. حال سوال اینجاست که حقوق بازنشستگی ما بسیار کمتر شده است، چرا خدمات اجتماعی ما نیز ناچیز است؟

وی ادامه می دهد: دولت با طرح کارگزاری حقوق بازنشستگان کشوری را افزایش می دهد; علاوه بر این، پیش بینی شده است که در سال جاری نسبت به آنها اعمال شود. ما هنوز بیست و پنج درصد از تعدیل سال قبل را مدیون هستیم و هیچ توضیحی در مورد اینکه دقیقاً چه زمانی انجام می شود، نمی دهند. با این لایحه شکاف بین حقوق بازنشستگان در نیمه دوم سال جاری دوباره بیشتر می شود.

برادران تقاضای خاصی را مطرح می کنند: چرا از درآمد صندوق و سود شرکت های تابعه، مزایای اجتماعی کافی برای بازنشستگان فراهم نمی شود؟ چرا باید فقط دوازده میلیون تومان اصل وام داشته باشیم؟ ما انتظار داریم که مزایای بازنشستگان متناسب با افزایش تورم و هزینه زندگی افزایش یابد. این چیز زیادی برای پرسیدن نیست. ما بازنشستگان سال ها برای ساختن کشور سخت کار کرده ایم و حق ما خیلی بیشتر از این است.

دیدگاهتان را بنویسید