چرا کارگران حقوق بازنشستگی خود را از جیب خود پرداخت می کنند؟

چرا کارگران حقوق بازنشستگی خود را از جیب خود پرداخت می کنند؟

غلامرضا کوالگر (رئیس سابق مرکز مشاوره اسلامی کار گیلان) به خبرنگار ایلنا گفت: با افزایش هزینه های بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور، برخی از کارفرمایان به جای پرداخت این هزینه ها تلویحاً اقدام می کنند. کارگران تحت پوشش را ملزم به مسئولیت پرداخت کنند

وی با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به 15 درصد از کارگران واحدهای مستقر در استان گیلان که با انجام کارهای سخت و طاقت فرسا امکان بازنشستگی را دارند، هزینه های مذکور را از جیب خود پرداخت می کنند، افزود: تاکنون هزینه های مربوط به پیش از موعد مقرر بوده است. بازنشستگی هر کارگر مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور معادل 4 درصد حق بیمه در دوران اشتغال وی به مشاغل سخت و زیان آور بوده است اما اکنون مدتی است که این هزینه به 7 درصد افزایش یافته و در نتیجه برخی از کارفرمایان دچار مشکل شده اند. تلاش برای پوشش این هزینه های از جیب کارگران متقاضی بازنشستگی.

مشاور کانون شوراهای اسلامی کار گیلان گفت: به عنوان مثال کارفرمایی هستند که برای بازنشستگی پیش از موعد وی از کارگران متقاضی چک به همراه توافق نامه کتبی می گیرند.

با توجه به او؛ این رویه در حالی رو به افزایش است که طبق قانون تامین اجتماعی، کارفرما مسئول پرداخت حق الزحمه است و کارگران مجبور به پرداخت آن از جیب خود به خصوص از درآمد مالی سنوات بازنشستگی نیستند.

این فعال کارگری با بیان اینکه علاوه بر شرایط فوق، سوابق شغلی برخی از کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور با سوابق بیمه ای آنها مطابقت ندارد و به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی با درخواست آنها برای پیش از موعد موافقت نمی کند. بازنشستگی و گفت: مغایرت ها عمدتاً مربوط می شود. مدتی است که به دلیل اجرای ضعیف قانون طبقه بندی مشاغل در کارخانه ها و کارگاه ها، استاندارد واحدی برای صدور حکم کار به کارگران وجود ندارد.

خاوالگر گفت: از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی به راحتی اجازه اصلاح و تغییر سوابق بیمه ای ثبت شده را نمی دهد، اکثر این کارگران تا رسیدن به شرایط عادی بازنشستگی مجبورند به عنوان بیمه شدگان عادی در فضای کسب و کار ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید