چشم بازنشستگان توسط قانون محافظت می شود

چشم بازنشستگان توسط قانون محافظت می شود

تعیین حداقل مستمری تامین اجتماعی و تامین اجتماعی در سال 1401 واکنش های مختلفی را در پی داشت به گونه ای که اختلاف بین مستمری بگیران تامین اجتماعی و دولت بر سر نحوه افزایش دستمزد بازنشستگان از سال جاری آغاز شد و این اختلاف با واکنش دولت به پایان رسید. رئیس مجلس.
رئیس مجلس در نامه ای به رئیس جمهور دو مصوبه دولت مبنی بر تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و وراث در سال 1401 و مسکن کارگران را غیرقانونی اعلام کرد.
در بخشی از نامه محمدباقر قالی‌بوف به رئیس‌جمهور آمده است: «با عنایت به ماده (96) قانون تأمین اجتماعی – مصوب 1354 – که مقرر می‌دارد: سازمان موظف است مبلغ کلیه مستمری‌های مستمری‌های بلندمدت را پرداخت کند. مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری وراثت کل در فواصل زمانی کمتر از یک بار در سال بسته به افزایش هزینه زندگی، با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش می یابد، لذا متن مصوبه 42329/ ت 59825 هجری قمری مورخ 8/03/1401 در خصوص عدم رعایت شرایط مندرج در این ماده خلاف قانون است. با توجه به ماده (2) اصلاحی قانون طبقه بندی مشاغل و ایجاد کمک هزینه مسکن کارگران – مصوب 1370 – که مقرر می دارد: کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار سالانه توسط شورای عالی کار تعیین می شود. و به تصویب هیأت وزیران رسید متن مصوبه 42294/ت59703 ح مورخ 18.03.1401 نیز در خصوص عدم رعایت شرایط مندرج در ماده مغایر با قانون است.
محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان در شورای اسلامی مجلس درباره نامه رئیس مجلس گفت: رئیس مجلس طی نامه ای به رئیس جمهور مصوبه سازمان تامین اجتماعی را که افزایش 38 درصدی حقوق را در نظر گرفته است، ابلاغ کرد. بازنشستگان و کارگران، اما دولت فقط 10 درصد افزایش داد، تصویب شد، خلاف قانون است. رئیس مجلس این مصوبه دولت را لغو و به شورای دولت ارسال کرد. شورای دولت نیز یک هفته فرصت دارد تا این مصوبه را بررسی کند اما این موضوع الزامی است».
ابلاغ رئیس مجلس حکم قانون دارد
محسن باقری، کارشناس و فعال کارگری با اشاره به نامه رئیس مجلس به ابتکار گفت: میزان حقوق و حق مسکن تغییر می کند زیرا در صورت عدم تمکین دولت ابلاغ رئیس مجلس اراده مجلس قانون تلقی می شود و نهادها و کارفرمایان موظف به رعایت قانون هستند.» افزایش را رعایت و اجرا کنند، به صراحت اعلام شده است که باید براساس سطح معیشت حقوق بازنشستگی افزایش یابد، اما متاسفانه دولت معتقد است که چون قوانین در دست من است، می توانم هر طور که بخواهم تصمیم بگیرم و عمل کنم.وی ادامه داد: برای تعیین میزان افزایش حقوق بازنشستگی قوانینی وجود دارد و افزایش دستمزد باید بر اساس تورم و هزینه زندگی تحمیل شده به خانوارها باشد. .
شورای عالی کار حق مسکن را تعیین می کند
باقری در ادامه سخنان خود به موضوع حق مسکن اشاره کرد و گفت: قانون در مورد حق مسکن چیز دیگری می گوید و تعیین ارقام فعلی نشان دهنده تخلف آشکار دولت است.این نماینده مجلس می گوید حق مسکن مسکن را شورای عالی کار تعیین می کند و دولت فقط قانون را تصویب می کند. به بیان واضح تر، شورای عالی کار حق مسکن کارگران را تعیین می کند و دولت حق دخالت ندارد و فقط تصمیمات را تصویب و ابلاغ می کند.
این فعال کارگری بار دیگر تاکید کرد: متاسفانه شورای دولت احساس می کند قدرت کافی برای در نظر گرفتن هر رقمی برای کارگران و مستمری بگیران را دارد. خیر، اعداد و ارقام بر اساس هزینه معیشت تعیین می شود و دولت دیگر نمی تواند از این موضوع چشم پوشی کند زیرا ابلاغ مجلس حکم قانون دارد و تا زمانی که دولت اصلاح و اصلاح نکند همان مصوبه لازم الاجرا خواهد بود.
ما همیشه دنبال تورم می دویم
باقری در بخشی دیگر از سخنان خود به افزایش ناگهانی تورم اشاره کرد و گفت: با ارقام و افزایش هایی که انجام شده معیشت در حد تورم نیست. ما همیشه از تورم عقب هستیم و همیشه دنبال تورم هستیم. بنابراین دستیابی به تورم قطعا کار دشواری خواهد بود.
وی در پایان گفت: در خصوص تامین مسکن کارگران و بازنشستگان نیز باید بگویم که همه نهادها و کارفرمایان باید حقوق مسکن تعریف شده و مصوب شورای عالی کار و شعار رئیس جمهور مبنی بر ساخت موظف یک میلیون واحد مسکونی را اجرا کنند. در سال در حال تحقق هستند تا بتوانیم با مشکلات معیشتی مقابله کنیم وگرنه در صورت ادامه شرایط و سازوکارهای فعلی فکر نمی کنم به جایی برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید