چند صد میلیون وام مسکن بدون قاعده!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کردتودی، «قیمت مسکن سر به فلک کشیده» جمله ای است که در این روزها و ماه ها زیاد از مسئولان شنیده ایم، چرا که روز گذشته امام جماعت سنندج از گرانی و آشفته بازار مسکن انتقاد کردند. که تعداد زیادی از خانواده ها با پایه اقتصادی ضعیف و درآمد کم در جامعه نمی توانند ودیعه و اجاره بها بالا بپردازند.

وی افزود: بسیاری از شهروندان برای تامین مسکن مناسب مشکل دارند و مسئولان باید برای رفع این مشکل و مقابله با افزایش بی رویه اجاره بهای مسکن چاره اندیشی کنند.

ماموستا رستمی تصریح کرد: برخی از مالکان و مالکانی که خانه و مغازه برای اجاره دارند، اجاره بها را بالاتر از حد معمول افزایش داده اند که بسیاری از شهروندان توان پرداخت آن را ندارند.

به راستی چرا و به چه دلیل این بازار به چنین وضعیتی دچار شده است، مسئولین مقصر هستند یا مالکانی که عدالت را زیر پا گذاشته اند؟

با یکی از مستاجرانی که به دنبال سرپناهی برای خانواده اش بود گفت وگو کردیم و از اوضاع آشفته اجاره بها گفت: سال گذشته یک میلیون اجاره و 60 میلیون رهن پرداخت کرده بود اما چند روز دیگر صاحبخانه در تماسی اعلام کرد که اجاره سه میلیونی و 200 میلیون تومان رهن برای سال جدید اعلام شد و این واقعا برای ما کافی نیست و در این بازار مجبوریم به دنبال سرپناهی بسیار کوچکتر در حاشیه شهرها باشیم.

سنندج شهری با 500 هزار نفر جمعیت را به راحتی می توان یکی از گران ترین شهرهای ایران دانست چرا که صاحب خانه بدون توجه به همسایگی، عرض خانه و… می تواند خانه خود را اجاره دهد. در این میان جایی برای نظارت بر دستگاه ها وجود ندارد.

واریا احسن، رئیس اتحادیه مشاوران املاک سنندج می گوید: متاسفانه اجاره بها به قدری افزایش یافته است که طبقه متوسط ​​جامعه مجبور است برای اجاره خانه به حومه شهر سنندج برود، زیرا مالک بدون توجه به موقعیت مکانی امکانات واحد مسکونی خود را بدون کارشناسی و بر اساس سلیقه و نیاز خود برای ملک خود قیمت گذاری می کند.

وی گفت: به دلیل عدم وجود گیرنده ویژه، سقف اجاره بها را مالک تعیین می کند و حتی مشاوران املاک نیز در این موضوع تاثیری ندارند و لازم است دولت برای یکی از نهادهایی که بر آن نظارت می شود، قانونی تعریف کند. و نظارت شد.


663f81d5 503d 46be 86d1 b5aa101c92f5 خبر خاکستری

وی تصریح کرد: تشکیل کارگروه یا ستادی برای نظارت بر اجاره بها و جلوگیری از تعیین خودسرانه قیمت ملک توسط مالک ضروری است.

وی برداشتن دیوار را یکی از راه های کاهش هزینه اجاره بها دانست و گفت: متاسفانه با وجود برنامه دیوار، دیگر کسی برای اجاره به مشاوران املاک مراجعه نمی کند، اما این روزها توسط مالک، ملک را به قیمت دلخواه تبلیغ می کند. ممکن است بینی بود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دولت سیزدهم راهکار اساسی برای حل این مشکل در نظر خواهد گرفت یا خیر!

دیدگاهتان را بنویسید