چند نفر 60 ساله مجرد هستند؟ | افزایش تجرد مطلق دختران در دهه پنجاه

چند نفر 60 ساله مجرد هستند؟  |  افزایش تجرد مطلق دختران در دهه پنجاه

به گفته یک جمعیت شناس، تا سال گذشته 1400000 مرد و 830000 زن 60 ساله (30-40 ساله) مجرد بودند.

شهلا کاظمی پور جمعیت شناس درباره آمارهای موجود از ازدواج جوانان در دهه 60 گفت: بر اساس آمار موجود در سال 1394 حدود 8.5 میلیون مرد و حدود 8300 هزار زن در دهه 60 بوده اند که این تعداد کل جمعیت زنان و مردان دهه 60 است. تا آن زمان حدود 16 میلیون و 800 هزار نفر بود.

این جمعیت شناس با اشاره به آمار سال گذشته ادامه داد: در سال 1400 تعداد مردان مجرد 60 ساله یک میلیون و 400 هزار نفر بوده است. این بدان معناست که حدود 7 میلیون مرد مجرد در دهه 60 زندگی خود تا سال گذشته ازدواج کرده اند. همچنین تعداد زنان مجرد دهه شصت در سال 1400 حدود 830000 نفر بوده و در واقع حدود 7300000 نفر از زنان مجرد دهه شصت تا سال قبل ازدواج کرده اند.

بسیاری از مردان بالای 40 سال در حال ازدواج هستند

وی با یادآوری اینکه امسال دهه 60 31 تا 41 ساله شد اما آمار ذکر شده مربوط به سال گذشته بود که متولدین آن دهه بین 30 تا 40 سال داشتند، گفت: می توان گفت تا سال گذشته تقریبا 70 تا 80 درصد مردان در دهه 60 ازدواج کردند البته باید در نظر داشت که سن ازدواج برای مردان الزاماً در محدوده 30 سالگی نیست و بسیاری از مردان بالای 40 سال ازدواج می کنند و می توان گفت تقریباً مردان 60 ساله باقی مانده همچنین در این گروه سنی ازدواج خواهد کرد.

30 سال و کاهش فرصت ازدواج زنان

کاظمی پور در عین حال با اشاره به اینکه زنان بعد از 30 سالگی شانس کمتری برای ازدواج دارند، خاطرنشان کرد: شانس ازدواج برای زنان بعد از 30 سالگی کاهش می یابد، در حالی که برای مردان چنین محدودیتی وجود ندارد و ازدواج خواهند کرد. .

این جمعیت شناس درباره تجرد مطلق متولدین دهه 60 بر اساس آمارهای موجود از سال گذشته نیز اضافه کرد: سن تجرد مطلق را عموماً برای مردان 50 سال و برای زنان 45 سال می دانیم و در صورت عدم ازدواج تا در آن سن به تجرد مطلق می رسند و در واقع تمایلشان به ازدواج یا شانس ازدواج کاهش می یابد. بنابراین از آنجایی که مردان و زنان دهه 60 هنوز به سنین مذکور نرسیده اند، نمی توان آماری از تجرد مطلق آنها ارائه داد.

در دوره های اخیر تجرد مطلق زنان افزایش یافته است

این جمعیت شناس درباره تجرد مطلق متولدین دهه پنجاه نیز گفت: تاکنون آمار تجرد مطلق برای مردان 2 درصد و برای زنان 1.8 درصد بوده است. اما در دوره های اخیر تجرد مطلق زنان اندکی افزایش یافته است. به عنوان مثال، آماری از تجرد مطلق متولدین دهه 1950 وجود دارد. تجرد مطلق مردان پنجاه ساله ۲ درصد و تجرد مطلق زنان پنجاه ساله نزدیک به ۵ درصد است. ضمناً باید در نظر داشت که این میزان تجرد مطلق برای زنان ثابت نیست و مثلاً این آمار تجرد مطلق برای زنان هفتاد ساله از بین می رود.

این دانشیار در پاسخ به این سوال که آیا از منظر جمعیتی نگرانی برای به تعویق انداختن ازدواج در دهه 60 وجود دارد، توضیح داد: می توان گفت نگرانی هایی در مورد زنان 60 ساله وجود دارد که ممکن است در نهایت به تجرد برسند. شاید حدود 300 یا 400 هزار زن در دهه 1960 به تجرد مطلق برسند، اما آنچه تجربه در مورد تجرد مطلق مردان به ما نشان می دهد این است که حدود 2 درصد از مردان مجرد مطلق می مانند و بقیه مردان ازدواج می کنند.

به گفته کاظمی پور، اگرچه در حال حاضر تعداد زنان مجرد 60 ساله کمتر از مردان مجرد 60 ساله است، اما نباید فراموش کرد که طبق هنجارهای موجود در جامعه ما معمولاً فاصله سنی پنج ساله ازدواج بین یک مرد محسوب می شود. و یک زن و بنابراین طبیعتاً مردان مجرد در 60 سالگی که حدود 30 تا 40 سال سن دارند با زنان مجرد 25 تا 35 ساله ازدواج خواهند کرد.

با بخشنامه و دستورالعمل نمی توان گفت ازدواج کن

این جمعیت شناس در پاسخ به اظهارنظر اخیر یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر پیشنهاد راه حلی برای کاهش تجرد مطلق و جلوگیری از خروج دهه 60 از چرخه باروری، یک مورد دیگر نیز وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که محدوده سنی پنج سالگی که با توجه به هنجارهای جامعه ما معمولاً به عنوان فاصله سنی پنج ساله بین دختر و پسر برای ازدواج در نظر گرفته می شود. مثلاً متولد 1960 سال گذشته 40 ساله شد. اما اگر این مرد 40 ساله در 60 سالگی تصمیم به ازدواج بگیرد، با یک زن 33 ساله ازدواج می کند نه با یک دختر 40 ساله. بنابراین نمی توان با بخشنامه به مرد 40 ساله شصت ساله گفت که با زن 40 ساله ازدواج کند.

نگرانی برای زنان مجرد 35 سال و بالاتر

این جمعیت شناس با بیان اینکه در مجموع با توجه به توضیحات ذکر شده نگرانی چندانی در خصوص ازدواج مردان در دهه 60 وجود نداشت، گفت: شاید در دهه 60 به دلیل مشکلات اقتصادی ازدواج مردان با تاخیر مواجه شده باشد اما این تاخیر نبوده است. دائمی و در نهایت ازدواج می کنند. به عبارت دیگر، شاید اکنون به دلیل تغییرات اجتماعی، مردان 60 ساله تجرد زیستی را ترجیح می دهند، اما در نهایت ازدواج برای اکثر این مردان اتفاق می افتد. نگرانی موجود برای آن دسته از زنان 60 ساله است که 35 ساله شده اند.

این دانشیار دانشگاه راهکارهایی را برای کاهش مجردی در بین مردان جوان دهه 60 ارائه کرد و اظهار داشت: برای افزایش ازدواج مردان در دهه 60 باید مسائل و مشکلات اقتصادی، امنیت اجتماعی و فرهنگی و مشکلات کلی حل شود. در مورد زنان دهه 60 جدای از لزوم حل مشکلات و سوالات ذکر شده، فرهنگ سازی بسیار حائز اهمیت است.

کاظمی پور با تأکید بر اینکه «برابر بودن» در ازدواج فقط به سن دختر و پسر مربوط نمی شود، خاطرنشان کرد: تنها «سن» موضوع ازدواج نیست. تزکیه بسیار مهم است. اکثر مطالعات ما نشان می دهد که اکثر زنان تحصیل کرده در مناصب بالا ازدواج خود را به تاخیر انداخته اند. در چنین شرایطی، دامنه انتخاب همسر برای این زنان محدود است. بنابراین این خانم تحصیل کرده به دنبال یک مرد تحصیلکرده در سطح خود و با شغل بالا برای ازدواج است که در این صورت شانس انتخاب او بسیار کم خواهد بود. بنابراین باید مردم را به ساده زیستی تشویق کنیم تا علاوه بر مشکلات مادی به «انسانیت» طرف مقابل نیز توجه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید