“چهارشنبه نستینارسکا”؛ آغاز جشن نوروز/ چگونه این عید زیبا و باستانی تحریف شد؟!

“چهارشنبه نستینارسکا”؛  آغاز جشن نوروز/ چگونه این عید زیبا و باستانی تحریف شد؟!

جشن سوری یکی از آیین های کهن ایران زمین و میراث گرانبهای نیاکان سرزمین پارس است که گنجینه ای گرانبها از باورها، باورها و آداب و رسوم یک ملت محسوب می شود و تاریخ غنی تمدن ایرانی را در خود پنهان می کند. جشن سوری در فرهنگ آریایی پیشرو عید است. می دانیم که نوروز در طول تاریخ همیشه قبل از سال نو برگزار می شده و هنوز هم در بین ایرانیان جایگاه بالایی دارد.

نواندیش: چهاربانسوری یکی از ادیان کهن ایران زمین و میراث گرانبهای نیاکان سرزمین پارس است که گنجینه ای گرانبها از باورها، باورها و آداب و رسوم یک ملت به شمار می رود و تاریخ غنی تمدن ایرانی را در خود پنهان می کند. در قلبش

ایرانیان باستان پایان سال و آغاز سال نو را جشن می گرفتند و جشن سوری که امروزه به نام چهاربان سوری شناخته می شود، در واقع آغاز جشن های نوروزی محسوب می شد.

در فرهنگ آریایی جشن سوری به عنوان پیشرو عید نوروز شناخته می شود که از نظر تاریخی همیشه قبل از فرا رسیدن سال نو برگزار می شده و همچنان در بین ایرانیان از جایگاه والایی برخوردار است.

چهارشنبه سوری سنت و آیینی باستانی محسوب می‌شود که قرن‌ها در میان مردم ایران رایج بوده و به عنوان یک رسم اصیل ایرانی در گذشته بر این باور است که آتش تنها چهار عنصری است که آلوده نمی‌شود. و پاک می ماند؛ تاسیس شد

این آیین در واقع یکی از آیین‌های باستانی پنج روز پایانی سال است که پنجه دوسدده یا اندرگاه نامیده می‌شود و یکی از آیین‌های کهن زرتشتی است که در عصر چهارشنبه آخر سال شمسی در میان اقوام آریایی برگزار می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده می توان گفت که تاریخ برگزاری جشن سوری در ایران باستان به سه صورت قابل تعیین نیست. این مراسم یا در 26 اسفند یا در شب اول پنجه بزرگ (پنج روز پایان سال) و احتمالاً در آخرین شب سال انجام می شد.

کلمه سور به معنای سرخ است و به آتش اشاره دارد. البته سور در فارسی به معنای مهمانی و جشن نیز به کار می رود. برافروختن آتش در این روز نیز راهی برای گرم کردن دنیا و زدودن سرما و خشکی و بدی از بدن است. بسیاری از آداب و رسومی که در پایان سال و در شب چهارشنبه سوری باقی می ماند، کنایه آمیز و نمادی از قربانی کردن انسان برای خدایان و ارواح است.

آتش برای ایرانیان باستان نماد روشنایی، پاکی، طراوت، خلاقیت، حیات، سلامتی و نشانه خداوند در زمین بود.

فردوسی در شاهنامه خود از مراسم چهارشنبه در نزدیکی نوروز یاد می کند که نمادی از قدمت این عید است.

برخی از آداب و رسوم عید سوری عبارتند از: بوته‌کاری، آب پاشی و آب بازی، فالگوش نشستن، قاشق شکستن، کوزه شکستن، فال روی کوزه، چهارشنبه آش سوری، خوردن آجیل مشگل گوشا، ساختن روسری و… … که ایرانیان موظف به انجام آن هستند همه یا برخی از آنها می دانند.

یکی از آداب و رسومی که در شب چهارشنبه سوری بسیار در خور توجه است، تهیه آجیل برای حل مشکلات است. بر اساس باورهای باستانی ایرانیان، هر فردی که مشکلی داشته باشد، این آجیل را می خرد و به عنوان نذر و نذری برای متوفی بین دیگران تقسیم می کند. آجیل مشکل گشا، آجیل است که از هفت نوع میوه خشک مانند پسته، بادام، سنجد، کشمش، گردو، برگ هلو، انجیر و خرما تشکیل شده است که در آیین های باستانی دیگر توزیع می شده است.

فال کوزه که در جشن چهارشنبه سوری انجام می شود با هدف درک سرنوشت از طریق شعر خوانی و فال گویی انجام می شود، گفتنی است فال کوزه بیشتر در مراسم مهمانی و جشن های عمومی و خانوادگی و یا در جشن های مردمی برای فال گیری و سرگرمی استفاده می شد. استفاده شده.

رسم شال انداختن نیز از دیگر آداب و رسوم این جشن باستانی است که به این ترتیب جوانان به ویژه نامزدها روسری های خود را از پشت بام خانه دختر می اندازند و صاحب خانه نیز شیرینی و گاهی پیراهن و … می گذارد. در روسری.. می پیچد و گره می زند. افرادی که روسری یا کایاو به سر دارند دیده نمی شوند و نباید آنها را شناخت. شایان ذکر است که در آذربایجان مراسم شالستسی و در سایر شهرها آیین شالستسی اجرا می شود.

آیین قاشق در تهران و بسیاری از مناطق ایران یکی دیگر از اشکال کجاوهشتی است. زنان خود را با پارچه‌ای بزرگ مخصوصاً در چادر زنانه پنهان می‌کنند و نباید همدیگر را بشناسند و حرف نزنند و افرادی که در خانه هستند در کاسه یا کاسه آنها آجیل، تخمه، سبزی و غیره می‌ریزند.

اما با گذشت زمان این آیین نیکو دستخوش تغییرات بسیاری شد و رواج برخی اعمال نادرست تا حدودی مراسم چهاربان سوری را از شکل کهن و کهن خود خارج کرد. در حال حاضر انجام برخی رفتارهای نامتعارف و نامتعارف به بهانه برگزاری این مراسم، همه ساله باعث اتفاقات ناگوار و در کنار وارد آوردن خسارات مالی، تلفات انسانی نیز می شود که گریبانگیر ایرانیان در شب سال نو و جشن ها می شود. نوروز تلخ است. بیشترین قربانیان این رفتارهای خطرناک، نوجوانان و جوانان هستند که با شور و شوق دوران نوجوانی، رفتارهای هیجانی غیرقابل کنترلی از خود بروز می دهند و با چنین رفتارهایی برای خانواده و جامعه مشکل ایجاد می کنند.

در آداب و رسوم همه جوامع جشن هایی وجود دارد که اگر کارکرد مثبتی در جهت همدلی، افزایش تعاملات اجتماعی، تفریح ​​و شادی داشته باشد، پذیرفتنی است، اما اگر خطرات جانی و مالی را به همراه داشته باشد، نه تنها مذموم نخواهد بود. بود، اما آن سنت ها و آداب و رسوم را تحت الشعاع قرار داد و آنها را به حاشیه برد. در واقع هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و بی احتیاطی در برگزاری مراسم چهارشنبه سوری می تواند خسارات مالی و جانی شدید و غیر قابل جبرانی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل ابتدا باید نگاه آسیب شناسانه به این مراسم داشت.

کارشناسان راهکارهایی را برای جلوگیری از آسیب های احتمالی در شب چهارشنبه شب پیشنهاد داده اند که شامل نظارت و کنترل والدین، مردم و دولت، آموزش و یادآوری مضرات استفاده از مواد محترقه، حضور خانواده ها به همراه فرزندانش در چهارشنبه تشریفات و تخصیص مکان های خاص با نظارت نامحسوس پلیس برای کنترل و پیشگیری از حوادث و تا حدودی برخورد فوری با حوادث.

همچنین از دیگر روش های پیشنهادی برای کاهش خطرات چهارشنبه آخر سال، جلوگیری از اطفاء حریق در معابر عمومی و پرتردد، جلوگیری از ورود مواد قابل اشتعال و یا نظارت بر توزیع آنها، نظارت کامل توسط ذیربط است. مسئولین در خصوص فروش مواد اشتعال زا، نیاز به مجوز فروش برای فروشندگان مواد اشتعال زا و همکاری و هماهنگی کامل بین سازمان های مختلف به منظور نهادینه سازی اخلاق، حقوق شهروندی و گرایش به سمت شادی واقعی و ارائه تسهیلات لازم از قبیل تخصصی می باشد. و پارک های خانوادگی

البته نباید فراموش کرد که وقتی از چهاربان سوری صحبت می شود، قصد بر این است که این جشنواره به همان شکل کهن و زیبا برگزار شود، نه بر اساس آنچه در دهه های اخیر برگزار شده است و متاسفانه به دلیل تجارت پرسود، برای برخی از مردم بیشتر یک جنگ است تا جنگ. تعطیلات!

دیدگاهتان را بنویسید