نگاهی به آیینه های باستانی نوروز در استان زنجان / سنت هایی که گاه فراموش شده است


ساعت: 13:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۲
کد خبر: 1815148

عید نوروز یکی از مهم ترین اعیاد ایرانیان است که از ایران باستان از دیرباز به نسل ها منتقل شده و همه ساله با شور و نشاط بیشتری در بین تمامی اقوام ایرانی در شهرها، روستاها و عشایر از همه طبقات اجتماعی و آمدن به استان برگزار می شود. بهار زنجان جلوه خاصی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; صدای بهار به گوش می رسد، روزها رنگ و بویی دیگر گرفته اند، بلبل ها می خوانند، درختان شادی می کنند زیرا نوروز وعده داده شده است و این روز را باید جشن گرفت.

اما نوروز یکی از بزرگ ترین اعیاد ملی ایرانیان است که از زمان جمشید به عنوان یک سنت بوده و بخشی از فرهنگ اصیل ایرانی است، این عید بزرگ همه ساله با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود.

این در حالی است که جشن عید و بهار با نام استان زنجان گره خورده است، در روزهای پایانی سال در گوشه و کنار این دیار مراسمی برپا می شود که در تاریخ فرهنگی این استان جایگاه ویژه ای دارد؛ به همین دلیل است که این استان در روزهای پایانی سال، مراسمی برگزار می شود. این روزها از هر کوچه و خیابانی که بگذری، زمستان لباس سفیدش را می بندد و بهار نوید رشد و نو شدن را می دهد.

اما گذر فصل زمستان و آمدن بهار در بین مردم استان زنجان با آداب و رسوم مختلفی همراه است که ابتدا با کاشت سبزه، خانه تکانی و با برگزاری مراسم در روز چهارشنبه عید سعید فطر، روسری آویختن، به تنهایی، چیدمان آن آغاز می شود. سفره، خرید آجیل و لباس هم اکنون دید و بازدیدها ادامه دارد و در نهایت با سیزده بدر به پایان می رسد و هر سال با شکوه تر از سال گذشته برگزار می شود.


کاشت سبزه

شاید در تصور ما خانه لرزان مقدمه ای برای جشن نوروز باشد اما 15 روز مانده به آغاز سال نو زنان با ذوق این استان عدس و گندم و جو را به نیت 14 معصوم، سلامتی خیس می کنند. امام زمان (عج) سلامتی اعضای خانواده را می‌چرخانند و سبزه را در ظروف مسی می‌کارند که به نشانه سالی پرطراوت و پرطراوت بر سر سفره هفت سین می‌گذارند.


9ac8853e 99c6 4aaf 8118 1e98977ee3be خبر خاکستری


عروس های جدید آیدی

اما عید نوروز برای تازه دامادها جلوه و شکوه دیگری دارد، زیرا تازه عروسان از خانواده داماد هدایای ویژه ای دریافت می کنند، از این رو تکه های طلا، تاج گل میوه، آجیل، شیرینی، لباس، آینه و ترمه در سینی می گذارند. یا پارچه ساتن قرمز که نشانه خوشبختی و سعادت است را خانواده داماد تهیه می کنند و اقوام آن را در خانه عروس می پوشند.


176e90dc 326b 4f90 9171 37e1770acc0b خبر خاکستری


چهارشنبه آخر سال

از دیگر آداب و رسوم مهم در روزهای پایانی سال، جشن چهارشنبه آخر سال با انجام آداب و رسومی مانند تهیه و پریدن از روی آتش، پختن پلو مخصوص، رنگ آمیزی تخم مرغ با شله پیاز قرمز و تهیه غذاهای مخصوص مانند شیر برنج است. سوپ

زنجانی ها در شب چهارشنبه آخر سال مشتاقانه آتش روشن می کنند و اعضای خانواده با دیدی خاص از زیر آتش بیرون می پرند تا همه غم و غصه ها و بیماری ها را به آتش بیندازند و با شور و شوق به استقبال سال بروند و سیر شوند. از زندگی

اما در سال‌های اخیر در مکان‌ها آتش بازی و صداهای هولناک ناشی از بمب‌های دست‌ساز جایگزین این رسم قدیمی شده و حتی جان و مال مردم را به خطر انداخته است.


c693a0a4 7b40 454b b504 0d929820558a خبر خاکستری


تخم مرغ ها را با تکه های پیاز قرمز رنگ کنید

یکی از آداب و رسوم جالب زنجانی که با هنر مادری آمیخته شده است، رنگ آمیزی تخم مرغ با پیچیدن آن در پوست پیاز قرمز است تا این تخم مرغ به هم بخورد. داخل برنج قرار می گیرد و بعد از پخته شدن رنگ پوست پیاز حالت خاصی پیدا می کند. هنگام سرو غذا، همه تخم مرغ خود را برمی دارند و پوست پیاز پیچیده شده را باز می کنند، تاثیر نقش برجسته روی تخم مرغ توسط بزرگان تعبیر می شود، این نقش زیبا راهی برای پیش بینی اتفاقات خوب سال آینده می دهد.


4c7bd087 98cc 4cca bb39 9530656ab42e خبر خاکستری


روسری آویزان

اما رسم روسری انداختن یکی از سنت های دیرینه زنجانی است که هنوز در تعداد محدودی از روستاهای استان حفظ شده و ادامه دارد، بنابراین در این مراسم پسران و نوجوانان جوان به پشت بام خانه ها و عموماً از طریق سقف خانه های گلی جایی برای روشنایی و بیرون آمدن دود از تنور توکار روسری به داخل خانه فرستاده می شود و صاحب خانه هدیه کوچکی را تا حد امکان گوشه روسری می بندد و مرد آن را می کشد. روی پشت بام و به عنوان هدیه برای سال جدید با خود حمل می کند.


تکمیل

از دیگر آداب و رسوم زنجانی ها که در سال های اخیر رونق گرفته اما در سال های اخیر رو به افول گذاشته، تکماکیری است که تکماچی با خواندن ترانه نوید بهار را می دهد. اگرچه این رسم دیگر مرسوم نیست اما طبق وعده مسئولان میراث فرهنگی در نوروز امسال. در برخی از اماکن گردشگری استان تکمردانی، این سنت دیرینه غوطه ور در فرهنگ استان زنجان، دوباره رونق خواهد گرفت و فراموش نخواهد شد.


59e5a915 c09f 4b15 b471 86b292493489 خبر خاکستری


آرامش روحی با زیارت قبور و شهدا

آخرین پنجشنبه سال نیز برای مردم استان زنجان بسیار مهم است، زیرا مردم معتقدند اموات همیشه منتظر هستند، بنابراین مردم با زیارت قبور اموات خود طلب آمرزش می کنند، اما نکته مهم این است که قبور شهدای روز گذشته عطر این روز عطر خاصی می‌گیرد و گویی هر انسان با زیارت مزار شهدا و درد دل از غم درونی رها می‌شود و با فراق خیال به دیدار بهار می‌رود.


آرامش و ملاقات با سالمندان

اما با گذشت زمان، سال به پایان می رسد و همه اعضای خانواده لباس نو می پوشند و دور سفره هفت سین می نشینند، سالی نو برای پدر که سالی پر برکت و پر از اسکناس های نو ساخته شده ماه ها پیش داشته باشد. قرآن است و به تک تک اعضای خانواده می دهیم. با توجه به اهمیت آرامش که در بین مردم زنجان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، خانه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یا سرپرست خانواده مقصد اولین دیدار و بازدید نوروزی است و سپس جشن باشکوه سایر اقوام آغاز می شود. .

برخی از مردم زنجان استان های دیگری را به عنوان مقصد گردشگری خود برای گذراندن تعطیلات نوروزی انتخاب می کنند و برخی دیگر در خانه می مانند و پذیرای مهمانان و گردشگرانی هستند که از نقاط مختلف کشور و جهان وارد استان می شوند.


59fa62bc bd85 41be b616 695258f87eb4 خبر خاکستری


گره سبز و جشن در 4 آوریل

در مورد روزهای پایانی نوروز، روزهای اول با همین شور و شوق می گذرد، 12 روز از سال نو می گذرد و باید 13 فروردین را جشن بگیریم و این روز را جشن بگیریم.

جشن سیزدهم فروردین با رفتن به طبیعت، گره زدن سبزه و آرزوی جوان مجرد، انداختن هفت سنگ به رودخانه و پختن آش با رشته آغاز می شود و به پایان می رسد.

این روز که جلوه خاصی دارد زشتی هر آنچه را که در ذهن مردم سیزده فروردین نقش آفرینی می کند از بین می برد. .

اما مهم ترین آیینی که در سیزدهم فروردین وجود دارد و شور و نشاط جدیدی به جوانان و به خصوص خوش شانس ها می بخشد، گره زدن سبزه عید است به این امید که با گشودن این گره در سال جدید تشکیل خانواده بدهند. . البته برخی دیگر به امید برآورده شدن آرزوهایشان علف ها را می بندند و اگر به آب روان دسترسی داشته باشند، علف ها را به رودخانه می اندازند.

یکی دیگر از رسومی که برخی از مردم در روستاهای سیزدهم فروردین انجام می دهند این است که هفت سنگ را به رودخانه می اندازند تا آب جاری همه بلاها، بیماری ها، غم ها، عذاب ها، چالش ها و مشکلات و مشکلات را از خود دور کند و زندگی تازه شود. برای شروع در سال جدید.

اما سنت ها و آداب و رسومی وجود دارد که به کلی فراموش شده است و بارزترین نمونه آن پرکردن آب چشمه توسط دختران فالگیر بی بند و بار است چرا که این روزها چشمه ها کاملاً خشک و بی نمک هستند. ذهن ها؛ البته این اولین موردی نیست که در روزهای پایانی سال از آینه حذف می شود و آخرین گزینه نیز نخواهد بود.

با این حال سنت های قدیمی هر سرزمینی یادگاری ارزشمند از گذشته مردمان این سرزمین است و باید حفظ شود، اما تمامی آداب و رسوم ایران زمین به ویژه نوروز باستانی در دل تعاملات فرهنگی فراز و نشیب هایی را تجربه کرده است. آن سالها تمام سرزمین ما با آداب و رسومی خاص، هرچند جزئی و ناقص، مردم استان زنجان نیز با آیین های توصیف شده به استقبال بهار و سال نو می روند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید