یلدا آیینه ای تمام عیار از تلفیق فرهنگ و سنت در کهگیلویه و بویراحمد


ساعت: 15:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918699

کرامی بیان کرد: شب یلدا آیینه تمام نمای تلفیق فرهنگ و سنت در کهگیلویه و بویراحمد است که توجه ویژه مردم استان به این آیین باعث ماندگاری آن شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید باقر خرمی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس با اشاره به ریشه تاریخی یلدا در آداب و سنن کهگیلویه و بویر احمد گفت: یکی از مهمترین اعیاد ایرانیان در کنار نوروز، جشن شب یلدا است که تاخیر خاصی دارد که اکثر باستان شناسان تاخیر آن را بیش از 7 هزار سال پیش بینی می کنند.

این نویسنده و کارشناس ادبیات فارسی تاکید کرد: این شب از غروب دی ماه تا سحرگاه اول دی ماه ادامه دارد و تنها تفاوت این شب که طولانی ترین شب سال نامیده می شود این است که 60 ثانیه یا یک دقیقه است. که این شب را در تاریخ متفاوت تر می کند..

خرمی افزود: شب یلدا را شب چله نیز می نامند که روزها بلندتر می شوند و گاهی به آن شب ولادت نیز گفته می شود که یک کلمه سریانی است که بیشتر به شب چله و شب معروف است. یلدا در بین مردم استان ما.

نویسنده کتاب «زندگی مخفیانه یک زن» تاکید کرد: در این شب افراد در فضایی صمیمی در خانه بزرگتر یا پدربزرگ و مادربزرگ در فضایی صمیمی گرد هم می آیند و در فضایی صمیمی با سرود خوانی جشن می گیرند. ابیاتی از شاهنامه و غزلیات حافظ و گاه نی و آواز تا آخر شب در کنار هم است.

وی در ادامه گفت: یلدا با تولد و زایمان و یلدا با میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) نیز سازگار است.

نویسنده کتاب فرهنگ نامه لری چویل تاکید کرد: یکی از نمادهای مهم و تاثیرگذار ایرانیان استقبال پرشور از آتش در دیمه است که پیوندی دیرینه با فرهنگ ایرانی دارد چرا که آتش نماد سرخی است. و نشانه تندرستی که در فرهنگ قدیم سرخی نشانه تندرستی است

یک کارشناس ارشد ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: در شب یلدا از همان ابتدای آداب و تعقل در تالار، خوردن و غذا، قصه گویی، حکایت و شاهنامه بود و بعد از اسلام نیز این روند ادامه یافت. شاهنامه خوانی، غزلیات حافظ و اشعار او، بحث کردند که این امر عمدتاً با حماسه خوانی سالمندان و بزرگان به سبک شاهنامه خوانی همراه بوده است.

وی تاکید کرد: در استان ما این آداب و رسوم با برپایی چله تشی و مجالس پیوند خورد که علاوه بر پذیرایی از میهمانان با انار و انگور و آجیل در این عصر یلدا نیز سرشار از عشق بود.

خرمی گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در شهرستان بویراحمد توجه بهتر و بیشتری به شب یلدا شد به طوری که برگزاری این شب همچنان در این مناطق پرشورتر از شب یلدا است. سایر مناطق استان .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید