چهار دهه جنجال بر سر پوشش زنان ادامه دارد/ آیت الله طالقانی اعتقادی به حجاب اجباری نداشت/ جریان مخالف از برخورد با حجاب سود می برد.

چهار دهه جنجال بر سر پوشش زنان ادامه دارد/ آیت الله طالقانی اعتقادی به حجاب اجباری نداشت/ جریان مخالف از برخورد با حجاب سود می برد.

روز جدید : معاون دادستان مشهد با ارسال نامه ای به استاندار مشهد خواستار ممنوعیت ارائه خدمات به افراد با حجاب در «دفاتر و بانک ها» شد. علاوه بر این استاندار فارس به بی حجابان هشدار داد در صورت عدم رعایت حجاب بدون حقوق به مرخصی بروید.دکتر محسن برهانی استاد حقوق دانشگاه تهران در پاسخ به این نامه معاون دادستان مشهد در توییتر نوشت: عدم ارائه خدمات به افراد بی حجاب در ادارات و بانک ها جرم و مصداق ماده 570 قانون مجازات اسلامی است. حجاب اجباری از اول انقلاب یک چالش بوده است. موضوعی که بیش از آنکه رویکردی عقیدتی و مذهبی باشد به مقوله ای سیاسی تبدیل شده و گاه باعث ایجاد شکاف اجتماعی بین دولت و ملت می شود. این امر محقق نشده است. از سوی دیگر فعالان فرهنگی بر این باورند که لازم است جامعه به گونه ای باشد که مردم خودشان حجاب و عفاف را رعایت کنند، در همین رابطه ستاره صبح با محمدجواد حکشناس، رئیس سابق سازمان فرهنگی و هنری گفت و گو کرد. کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران. همانطور که در زیر خواهید خواند انجام شد:

به نظر شما چرا بحث حجاب به یک موضوع سیاسی یا بعضاً امنیتی در جامعه تبدیل شده است؟

برای بررسی این موضوع باید به روند شکل گیری آن رجوع کرد تا به درک درستی از این موضوع برسیم.اگر نگاهی اجمالی به فضای انقلاب اسلامی داشته باشیم، کسانی که شاهد رفتار و حضور انقلابی اعضای آن بودند. جامعه آن زمان در خیابان می تواند گواهی دهد که در تظاهرات میلیونی مردم در صحنه های مختلف از همه جریانات اجتماعی به ویژه جامعه شهری اعم از زن، مرد، پیر و جوان حضور داشتند. زنان و مردم، شیعه و سنی، با حجاب یا بی حجاب، گفتار یکپارچه مردم استبداد را نفی کرد و جمهوری ایجاد کرد، اسلامی بود. این رویکرد باعث شد که مردم علیرغم وجود رفاه نسبی، آزادی های اجتماعی و فرهنگی، نسبت به رژیم پهلوی ابراز نارضایتی کرده و برای کنار گذاشتن تفکری که مورد حمایت قدرت های بزرگ بود، متحد شوند. همه اقلیت های مذهبی، سیاسی و اجتماعی در تمام مراحل پیروزی انقلاب فرصت اظهار نظر داشتند، زنان دوش به دوش با روسری و بدون روسری جنگیدند و انقلاب را به پیروزی رساندند.

بعد از پیروزی انقلاب عده ای با بی حجابی در جامعه برخورد کردند و این اقدام با واکنش یکی از رهبران انقلاب آیت الله طالقانی مواجه شد و ایشان خطاب به مردم گفتند که حجاب است. واجب نیست

در عین حال نخست وزیر موقت انقلاب (مهدی بازرگان) نیز در مراسمی رسمی در ملاء عام بر سخنان آیت الله طالقانی تاکید کرد. برای کسی مشکلی ایجاد نکرد

روند انقلاب به تدریج به سمتی رفت که حجاب اجباری از نهادهای حاکمیتی شروع شد و سپس به مدارس و دانشگاه ها کشیده شد. از آن زمان، این روند در جامعه بحث برانگیز شد. حجاب اجباری به عنوان یک موضوع بحث برانگیز وجود دارد و باعث تعارض دو گروه اجتماعی می شود.

سوال این است که اگر فردی در اعتقادات دینی خود به حجاب اعتقاد نداشته باشد، آیا باید او را مجبور به حجاب کرد؟ متاسفانه عده ای این سوال را اینگونه مطرح می کنند که “یا روسری است یا روسری!” امروز اگرچه بخشنامه موضوع حجاب از سوی ستاد امربه معروف و نهی از منکر صادر شده است، اما مشخص نیست چنین ستادی چه جایگاه قانونی در قانون اساسی و سایر قوانین دارد. آیا این ستاد می تواند دستورالعملی به ادارات و نهادها بدهد یا خیر؟ افکار خود را در قالب یک نیروی پلیس مانند گشت ارشاد بیان کنید
جامعه زنان از اول انقلاب تاکنون نتوانسته با این رویکرد کنار بیاید و هر ساله به ویژه در ماه های گرم سال تنش هایی را به همراه دارد که می تواند به بحران اجتماعی تبدیل شود و در برخی موارد به دلیل نوع نگرش غیرعادی، بحران اجتماعی به بحران امنیتی تبدیل می شود.

به نظر شما دلیل بازتاب گسترده برخی اخبار مانند گشت نامحسوس حجابی یا عدم ارائه خدمات بانکی به حجاب‌داران در رسانه‌های معاند چیست؟ این خبر چه تاثیری بر جامعه دارد؟

چنین اخباری فاصله و تنش بین افراد جامعه را افزایش می دهد و گروه های اجتماعی را به سمت دوقطبی های غیرضروری سوق می دهد که می تواند به تقابل پلیس و مردم منجر شود.
جریان موسوم به اپوزیسیون فرصت طلب است و به دنبال استفاده از زمان و مکان مناسب برای ابراز مخالفت است و در شرایطی که بین دولت و مردم تنش وجود دارد سعی می کند افکار عمومی را با نیات خود همسو کند.

دیدگاهتان را بنویسید