چهره جدید ژئوپلیتیک خاورمیانه روزی نو

چهره جدید ژئوپلیتیک خاورمیانه روزی نو

روز جدید سه روز پس از بازگشت بایدن از سفر جنجالی به خاورمیانه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با همان اهداف همتای آمریکایی خود وارد خاورمیانه شد و به دنبال تقویت روابط با کشورهای منطقه بود. سفر فوری پوتین به منطقه که تحت الشعاع تمایل روسیه برای مخالفت با تلاش های بایدن برای بازپس گیری رهبری در خاورمیانه قرار گرفت، نوعی اعلام حمایت از شرکای خاورمیانه ای مسکو را در مخالفت با برنامه های منطقه ای دولت بایدن مطرح کرد. نکته اینجاست که سفر پوتین به تهران چند روز پس از اجرای طرح پدافند هوایی خاورمیانه توسط آمریکا انجام شد که با هدف همکاری نزدیک اسرائیل و کشورهای عربی علیه تهدیدات منطقه ای ایران انجام شد. .

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در 13 ژوئیه 2022 وارد اسرائیل شد تا در اولین سفر خود به خاورمیانه، فرصتی برای ارتباط بین کشورهای منطقه و حمایت از منطقه ای با ثبات تر فراهم کند. بایدن در این سفر چهار روزه به اسرائیل و عربستان سعودی، با تقویت روابط با متحدان قدیمی و نزدیک کردن ریاض و تل آویو به یکدیگر، میراث ترامپ در خاورمیانه را در توافق ابراهیم تثبیت کرد و به استراتژی خروج باراک اوباما از منطقه پایان داد.

سه روز پس از بازگشت بایدن از سفر جنجالی به خاورمیانه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با همان اهداف همتای آمریکایی خود وارد خاورمیانه شد و به دنبال تقویت روابط با کشورهای منطقه بود.

سفر فوری پوتین به منطقه که تحت الشعاع تمایل روسیه برای مخالفت با تلاش های بایدن برای بازپس گیری رهبری در خاورمیانه قرار گرفت، نوعی اعلام حمایت از شرکای خاورمیانه ای مسکو را در مخالفت با برنامه های منطقه ای دولت بایدن مطرح کرد. نکته اینجاست که سفر پوتین به تهران چند روز پس از اجرای طرح پدافند هوایی خاورمیانه توسط آمریکا انجام شد که با هدف همکاری نزدیک اسرائیل و کشورهای عربی علیه تهدیدات منطقه ای ایران انجام شد. .

به نظر می رسد که درگیری در اوکراین با داغ شدن رقابت بین مسکو و واشنگتن، جهان را از نظر ژئوپلیتیکی رقابتی تر کرده است و مداخله در خاورمیانه بار دیگر منطقه را به عرصه رقابت بین دو قدرت تبدیل خواهد کرد.

برای بایدن، حس بازی دوباره در یک صحنه بزرگ ژئوپلیتیکی در حال افزایش است، در حالی که پوتین انتظار داشت که بتواند به راحتی در غیاب ایالات متحده وارد کنش سیاسی شود.

اهداف سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه برای دستیابی به اهدافی مانند حفظ ثبات در منطقه خاورمیانه، بازگرداندن توافق هسته ای ایران و حل و فصل بحران انرژی در اروپا به وضوح منافع روسیه در منطقه را هدف قرار داده است. اگر:

به عنوان اولین هدف و برای حفظ ثبات در منطقه، بازگرداندن اعتماد بین واشنگتن و متحدان قدیمی مهم است تا شرکای منطقه ای متقاعد شوند که ایالات متحده قصد ندارد از مسئولیت خود در قبال امنیت و ثبات یک منطقه کناره گیری کند. . سفر بایدن به عربستان، اسرائیل و اراضی فلسطینی کرانه باختری بر این اساس بود که آمریکا در قالب دیپلماسی جدید روابط جدیدی را با کشورهای خاورمیانه آغاز کند و مسئولیت بیشتری برای امنیت آنها بر عهده بگیرد.

ماهیت این هدف این بود که اطمینان حاصل شود که هیچ قدرت خارجی نمی تواند بر موقعیت آمریکا در منطقه تسلط یابد یا مزیت های استراتژیک به دست آورد. بایدن در ایجاد فرصتی جدید برای ایالات متحده، تشویق همکاری بین اسرائیل و کشورهای عربی برای کاهش خطرات نفوذ منفی روسیه را ضروری دانست.

در تلاش برای حفظ رهبری جهانی، ایالات متحده آمادگی خود را برای مقابله با تهدیدات روسیه اعلام کرده است و بایدن به این نتیجه رسیده است که واشنگتن برای تنبیه اقتصادی مسکو به دلیل حمله نظامی به اوکراین به کمک متحد قدیمی خود در منطقه، عربستان سعودی نیاز دارد. . رای ممتنع عربستان سعودی به همراه کشورهای عربی الجزایر، عراق و مراکش در 2 مارس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین تجربه ای تلخ و غیرمنتظره برای آمریکا بود.

با شروع جنگ در اوکراین، رقابت بین مسکو و واشنگتن دوباره داغ شده و بایدن در تلاش است تا کشورهایی را که می تواند توسط روسیه جذب شود، به ائتلافی با آمریکا تبدیل کند. این رقابت استخدام، خاورمیانه را از نظر ژئوپلیتیکی رقابتی تر می کند و ایالات متحده را مجبور می کند تا به شدت در خاورمیانه درگیر بماند.

در هدف دوم و احیای توافق هسته ای با ایران، بایدن با سفر به اسرائیل و امضای بیانیه بیت المقدس متعهد شد که «هرگز اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته ای را نخواهد داد و آماده است تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از دستیابی به سلاح هسته ای استفاده کند. از این نتیجه استفاده کنید.» وی متعهد شد که با اسرائیل و سایر متحدانش برای مقابله با تجاوزات جمهوری اسلامی و مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده شبکه نیابتی منطقه ای آن همکاری کند.
تشویق همکاری اعراب با اسرائیل، به ویژه در حوزه امنیت مشترک علیه ایران، راهی برای واشنگتن برای ایجاد واکنش جهانی قوی‌تر به تهاجم روسیه به اوکراین است. دولت بایدن نگران است که ایران با فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در میدان نبرد در اوکراین، در واقع به روسیه در جنگ اوکراین کمک می کند. با ابراز این نگرانی، آمریکا می تواند هشدار دهد که همکاری بیش از حد ایران با روسیه می تواند پیامدهایی در سراسر خاورمیانه داشته باشد.

روابط راهبردی تهران و مسکو احتمال توافق جدید بین ایالات متحده و ایران را تضعیف می کند و تأثیر فزاینده ای بر روابط ایالات متحده با اسرائیل و نگرانی های مشترک آنها در مورد ایران خواهد داشت. پذیرش ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه ایران تهدیدی برای منطقه است، نشان دهنده تغییر عمده در سیاست خاورمیانه ای بایدن از دولت اوباما است که تمایل بیشتری به مذاکره با ایران داشت.

در هدف سوم، نفت کاتالیزور سفر بایدن به خاورمیانه است تا از آن در مواجهه با رقابت قدرت های بزرگ و نیاز به رسیدگی به نفوذ فزاینده روسیه در منطقه استفاده کند. بایدن در طول سفر خود به عربستان سعودی به دنبال احیای روابط با سعودی ها بود که نقش کلیدی در بازار جهانی نفت دارند. غرب می خواهد نفت بیشتری تولید کند تا مرهمی برای تشدید بحران جهانی انرژی که همزمان با جنگ اوکراین آغاز شد.

نگاه یک جانبه به حل بحران انرژی اروپا این واقعیت را نادیده می گیرد که عربستان سعودی منافع واقعی خود را در حفظ رابطه نفتی با روسیه در اوپک پلاس می داند. عربستان سعودی روابط با روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان، را راهی برای کمک به تأثیرگذاری بر بازارهای جهانی انرژی، رگ حیاتی اقتصاد عربستان می داند. روسیه و عربستان سعودی از سال 2016، زمانی که ریاض موفق شد مسکو را متقاعد کند تا به نسخه جدیدی از سازمان کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک پلاس بپیوندد، نزدیک‌تر شده‌اند. این همکاری دوجانبه تا حدی به دلیل ناامیدی عربستان سعودی از توسعه فناوری های تولید نفت شیل بود که منجر به افزایش تولید نفت در ایالات متحده شد.
در حالی که منافع آمریکا در منطقه ثبات و دسترسی به نفت است، روس‌ها مشتاق هستند تا از حفظ نفوذ خود بر قیمت‌های جهانی نفت اطمینان حاصل کنند که با امضای تفاهم‌نامه‌ای به ارزش حدود 40 میلیارد دلار بین شرکت ملی نفت ایران تأیید شد. و گازپروم روسیه شد.

اگرچه رقابت ایران و روسیه به عنوان تولیدکنندگان نفت و گاز از ابتدای جنگ در اوکراین آغاز شد و به دلیل صادرات نفت ارزان روسیه به چین و هند شدت گرفت، اما این امر نتوانست مانع از روابط عمیق استراتژیک دو کشور شود. نزدیک شدن راهبردی دو کشور با امضای توافقنامه همکاری برای آمریکا اتفاق ناخوشایندی است که با نگرانی نظاره گر آن است.

سفر پوتین به ایران نگاهی اجمالی به روابط بین دو کشور صادرکننده نفت که هر دو تحت تحریم های اقتصادی غرب قرار گرفته اند، ارائه داد. ایالات متحده پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از توافق هسته ای 2015، تحریم ها را مجدداً علیه ایران اعمال کرد و روسیه پس از تهاجم نظامی خود به اوکراین در فوریه 2022 با تحریم های تنبیهی غرب مواجه شد. تعهد و اجماع بیشتر با ایران به روسیه کمک می کند تا با ایالات متحده مبارزه کند. – رهبری غرب در ژئوپلیتیک انرژی.

آنچه مسلم است تصویر ژئوپلیتیک جدیدی در خاورمیانه در حال شکل گیری است که از یک سو، آمریکا با چرخشی اساسی و با تغییر رویکرد سیاست خارجی خود، بار دیگر به عرصه تولید انرژی بازگشته است. کشورهای خاورمیانه و در عین حال روسیه در نمایش قدرت این پیام را می دهد که ایالات متحده دیگر تنها قدرت بزرگ جهان نیست و نمی تواند آینده منطقه را برای کشورهای جهان تعیین کند. کشورهای خاورمیانه

دیدگاهتان را بنویسید