چه چیزی باعث حمله قلبی می شود؟ | روز جدید

چه چیزی باعث حمله قلبی می شود؟  |  روز جدید

یک متخصص قلب گفت: افراد بدیهی سالم برای اطمینان از سلامت قلب خود باید زیر نظر پزشک سلامت قلب خود را بررسی کنند.

در برنامه شبکه بهداشت و درمان سیما، برادران عبدالوهاب، متخصص قلب، فلوشیپ آنژیوپلاستی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به بحث سکته قلبی پرداختند.

این کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که سکته قلبی چیست، گفت: شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا سکته قلبی و سکته مغزی است که با تشکیل لخته در عروق کرونر که مسئول خون هستند، سکته قلبی رخ می دهد. خون رسانی به قلب خون رسانی به این رگ ها قطع می شود، در این حالت سکته قلبی رخ می دهد، گاهی اوقات لخته به طور کامل رگ را نمی بندد و خون رسانی تا حدی حفظ می شود که با علائمی مانند درد شدید و فشار روی رگ همراه است. قفسه سینه و همچنین تعریق زیاد.

این بورسیه آنژیوپلاستی در پاسخ به این سوال که آیا می توان سکته قلبی را پیش بینی کرد، گفت: اگر علم به جایی برسد که بتواند سکته قلبی را پیش بینی کند، پیشرفت زیادی در درمان این بیماری ایجاد شده است که متاسفانه ، در حال حاضر غیر ممکن است.

وی افزود: برای اطلاع از سلامت مسیرهای هدایت قلب، نوار قلب انجام می دهیم. در صورت نیاز به اطلاعات در مورد دریچه های قلب، اکوکاردیوگرافی انجام می دهیم و همچنین برای بررسی سلامت عروق قلب با تشخیص و توصیه پزشک آنژیوگرافی انجام می شود.

این متخصص قلب و عروق در پاسخ به این سوال که چرا سکته قلبی رخ می دهد، گفت: اگر رگ ها به شدت تنگ شده باشد، احتمال سکته قلبی بالاست، ذکر این نکته ضروری است که تنگی متوسط ​​نیز می تواند باعث سکته قلبی شود.

وی افزود: فرآیند سکته مغزی با ایجاد التهاب در پلاک چربی ته نشین شده در رگ ها رخ می دهد. در این فرآیند پلاک چربی پاره می شود و با اضافه شدن عوامل دیگری به این پلاک، لخته بزرگی ایجاد می شود که مسیر را کاملا مسدود می کند و فرد دچار حمله قلبی می شود.

در زیر علل تشکیل پلاک چربی در رگ ها و عوامل خطر مانند دیابت، فشار خون، چربی و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، کم تحرکی، سن بالای 45 سال در مردان و سن بالای 55 سال در زنان، عدم رعایت موارد زیر را بیان کرد. تغذیه او را سالم، اضطراب و استرس، خواب ناکافی، نگرانی های روحی می داند.

این متخصص قلب و عروق یادآور شد: با مشکلات قلبی فقط به دنبال علائم شدید و ناتوان کننده نیستیم، باید کوچکترین علائم را نیز به ویژه در افراد دارای عوامل خطر (افراد دارای بار خانوادگی، چاقی و فشار خون بالا، دیابت و …) جستجو کنیم. ..) مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

وی افزود: افرادی که سابقه پزشکی مثبت دارند باید رگ ها را مستقیم ببینند که به آن آنژیوگرافی می گوییم. آنژیوگرافی از رگ های بازو یا پا انجام می شود، در صورت باریک شدن رگ ها با آنژیوپلاستی و قرار دادن فنر (استنت) در رگ باریک شده آن را باز می کنیم. در این راستا استفاده از استنت طبی ترجیح داده می شود که ظاهر خاصی دارد و با توجه به اندازه رگ انتخاب و قرار می گیرد.

برادران گفت: افراد بدیهی سالم سلامت قلب خود را زیر نظر پزشک بررسی کنند.

این استاد دانشگاه توصیه می کند: افرادی که دچار درد قفسه سینه می شوند سریعا با اورژانس تماس بگیرند، این افراد در منزل نوار قلب گرفته می شوند و نوار از طریق تله مدیسین به مرکز قلب ارسال می شود و توسط متخصص قلب بررسی می شود و در صورت مشاهده سکته قلبی مشاهده می شود. در نوار قلب بیمار بلافاصله به بخش آنژیوگرافی نزدیکترین بیمارستان تعیین شده منتقل می شود و رگ بسته در اسرع وقت برای برقراری جریان خون باز می شود و در این روش میزان تخریب عضله قلب بسیار کمتر و به طور معجزه آسایی است. سلامتی به فرد باز می گردد.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران فشار خون بالاتر از 130 روی 80 را فشار خون بالا می داند که نیازمند اقداماتی از تغییر سبک زندگی تا مصرف دارو است.

وی خاطرنشان کرد: فشار خون معمولاً علامتی ندارد و در نهایت با ایجاد خونریزی در قلب و عروق مغز می تواند باعث سکته شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید