چه کسی بند واردات خودرو را از بودجه 1401 حذف کرد؟

چه کسی بند واردات خودرو را از بودجه 1401 حذف کرد؟

این اعتراضات روز گذشته در جلسه علنی مجلس نیز تکرار شد و گانی نظری نماینده مردم خلخال در تذکر شفاهی درباره حذف بند واردات خودرو از لایحه بودجه 1401 گفت: در خصوص حذف واردات خودرو از لایحه بودجه، باید بگویم مجلس کمیته مشترکی داشت و مجلس تصمیمات لازم را در این زمینه اتخاذ کرد. واردات خودرو یکی از مطالبات امروز مردم است و ضعف خودروسازی داخلی بارها در مجلس علنی مطرح شده است.نظری گفت: مهم این است که فقط مجلس باید قوانین را تصویب کند. باید به رقابت اجازه ظهور بدهد و خودروسازان محلی را متزلزل کند.» نمایندگان نباید به نهادهای دیگر اجازه دخالت در قوانین را بدهند. بارها تاکید شده است که بخشهای دیگر در حوزه قانونگذاری قرار نگیرد. این موضوع باید روشن شود و قلب همه نمایندگان پارلمان اروپاست، زیرا قطعنامه ها نباید بدون اطلاع مجلس دستکاری شوند یا نهاد دیگری موازی با نمایندگان پارلمان اروپا باید در قانون مداخله کند. اساسنامه شورا حسب مورد مشخص است و تعریف مشخصی هم دارد که مجمع باید طبق همان تعریف عمل کند.»
اما علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در واکنش به این تبصره نظری مبنی بر حذف مناسب این بند از بودجه توسط شورا، آن را تکذیب کرد و آن را داستان جدیدی خواند. نق زاد گفت: رای مجلس درباره واردات خودرو مشروط بود و به هیات مدیره اجازه داده شد در صورت مخالفت هیات امنا، آن را اجرا کند. هیأت عالی نظارت بر شورای تشخیص صلاحیت نیز نظر خود را تقدیم هیئت امنا کرد. «اینکه افکار عمومی معتقد است لغو این بند در هیأت عالی نظارت مجلس صورت گرفته صحت ندارد.
نق زاد گفت: لغو این بند در مذاکرات هیئت رئیسه مجلس و هیات امنا و نه هیات عالی نظارت بر شورا، حسب مورد مطرح شده است، بنابراین فصل جدیدی در قانون گذاری ایجاد نشده است. اما اظهارات نق زاد با توضیحات حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیته مشترک درباره نحوه حذف این بند از بودجه کمی متفاوت است. حاجی بابای روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کمیسیون تلفیق با مجوز هیئت رئیسه مجلس و رفع ایراد هیات عالی نظارت مجلس تشخیص، مصوبه واردات خودرو را پس گرفت. ” بنابراین به گفته حاجی بابایی، این قسمت از اظهارات نیکزاد درباره نقش هیئت در حذف این بند صحیح است، اما ظاهراً دلیلی که هیئت را به این کار سوق داده مخالفت هیئت عالی نظارت با بند واردات خودرو و حاجی بابا بوده است. صراحتاً آمده است که «کمیته مشترک نظر مجمع را با اجازه هیئت رئیسه اعمال می کند».
حاجی بابای البته به ایرادات شورای نگهبان نیز اشاره کرد و گفت: این ایرادات را یک روز در شورای نگهبان از صبح تا اذان ظهر و از ساعت 13:30 تا اذان مغرب در شورای مناسبت». وی در پایان خاطرنشان کرد: حتی اگر مجوز لغو این مصوبه را نداشتیم، با توجه به مخالفت شدید هیات عالی نظارت با واردات خودرو، ارسال آن به مجمع عمومی کارساز نخواهد بود. در نهایت به نظر می رسد در این مورد ابهامی وجود دارد، زیرا نیکزاد به صراحت از عدم دخالت هیأت عالی نظارت بر لغو بند واردات خودرو می گوید.
مجوز واردات خودرو زمانی در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنان خود از کیفیت خودروهای داخلی گلایه کردند. حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور، روز یکشنبه از کیفیت تولید خودروهای داخلی و تصادفات جاده‌ای گلایه کرد و گفت: پشت صحنه‌هایی در صنعت خودروسازی کشور وجود دارد که مانع از پیشرفت صنعت خودروسازی کشور شده است. کشور می تواند به تعهدات خود به درستی عمل کند و در جهت استانداردسازی و ارتقای کیفیت خودروهای صنعتی گام های موثری بردارد.
برخی از نمایندگان پارلمان اروپا یکی از دلایل پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی را عدم رقابت در بازار خودرو می دانند. به عنوان مثال، رضایی کوچی، رئیس کمیسیون شهروندی مجلس، گفت که مجلس بارها به موضوع بی کیفیتی خودروسازان پرداخته است. قیمت آنها نیز روزانه افزایش می یابد. نماینده مردم جهرم و حفر در مجلس افزود: مردم در حوزه خودرو چاره ای ندارند و مجبورند با همین خودروها رانندگی کنند که متاسفانه کیفیت خوبی ندارد و ایربگ بسیاری از خودروهای داخلی هم ندارد. در صورت بروز حوادث باز شود.”
کیومر سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی دیگر از حامیان واردات خودروهای خارجی است. سرمدی معتقد است: یکی از راه های ارتقای کیفیت خودروهای داخلی این است که «درهای کشور را حتی برای مدت کوتاه به روی خودروهای کلاس جهانی باز کنیم تا خودروساز داخلی برای تحویل خودروهای بی کیفیت و بدون تعمیر و نگهداری بهینه به مردم متکی نباشد. و خدمات پس از فروش این نماینده اسد با القاب و دلسوزی های آشکار و برای مضر بودن و تضعیف تولید ملی و ریسمان زدن به آسمان ساخته شد تا چند صباحی دیگر بر جیب مردم مسلط شوند و مردم را محدود کنند. انتخاب‌هایی برای محصولاتی که گاهی حتی آن‌ها رنگ دستگاه خود را تا زمانی که آن را دریافت نکنند، نمی‌دانند.»
مجلس در لایحه بودجه سال 1401 واردات 70 هزار خودرو را درج کرد و این لایحه را برای تصویب نهایی به هیات امنا فرستاد و بحث واردات خودرو نبود. بر این اساس نمایندگان مجلس نیز شرایط واردات خودرو را تغییر دادند.
ورود شورای تشخیص به بحث واردات خودرو در حالی صورت گرفت که اصولاً هیچ اختلافی بین مجلس و هیات امنا وجود نداشت تا شورای تشخیص فرصت ورود پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید