چه کسی به رئیس آمار دروغ می گوید؟

چه کسی به رئیس آمار دروغ می گوید؟

روز جدید رئیس جمهور مدعی است با تورم 60 درصدی کشور را تصاحب کرده است، لطفا اسناد این تورم را ریاست جمهوری منتشر کند تا مردم بدانند رئیس جمهورشان صادق است.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیروز در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم درباره آخرین مشکلات اقتصادی و تورم، آمارهای مختلفی را ارائه کرد و با اشاره به افزایش شدید قیمت کالاها در روزهای اخیر با اشاره به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، دولت قبل، اشاره کرد. بحران جهانی و البته مصوبات مجلس. و اعمال قانون را توجیه می کند. در مجموع به گفته آقای رئیسی، دولت انقلابی هیچ نقشی در تورم سرسام آور کنونی نداشت!

به گزارش آفتاب نیوز، در کنار این ادعاها، رئیس آمار تورم نیز گفته که این موضوع صحت ندارد و جای تعجب و البته تاسف دارد که چطور رئیس جمهور در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم چنین آمار غیرواقعی را اعلام کرد.

وی درباره افزایش قیمت کالاها گفت: تورم در حال حاضر یک مشکل جهانی است. قیمت سوخت در ایران تغییری نکرده است اما قیمت سوخت در دنیا چندین برابر شده است. با … تورم 60 درصدی کشور را تحویل گرفتیم … اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تورم در کشور افزایش می یابد بنابراین وارد اصلاحات اقتصادی شدیم. (جزئیات بیشتر)

در مورد این بیانیه اساسی باید به چند نکته اشاره کرد.

1. رئیسی گفت ما با تورم 60 درصدی دولت را تحویل گرفته ایم!

اما گزارش مرکز آمار در این باره چه می گوید؟ (مرکز آمار راهنمای رسمی اعلام تورم در کشور است.) بر اساس گزارش مرکز آمار (اینجا بخوانید)، تورم در شهریور 1400 45.8 درصد بوده است. بنابراین تورم 60 درصدی صحت ندارد و معلوم نیست آقای رئیسی این آمار را از کجا و از چه کسانی گرفته است!

2. علاوه بر این، رئیس جمهور گفت: «اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، تورم در کشور افزایش می یابد…» رئیس جمهور گفت: اقدامات دولت جلوی رشد تورم را گرفت، اما آیا این واقعیت دارد؟ برای تایید این گفته اولیه می‌توان به گزارش اخیر اعلام شده مرکز آمار مراجعه کرد.

بر اساس گزارش مرکز آمار با عنوان «شاخص قیمت مصرف‌کننده – 14 خرداد» (اینجا بخوانید)، تورم نقطه‌ای در دوم خرداد به 1.8 درصد رسید. به عبارت دیگر، خانوارهای کشور به طور متوسط ​​2.7 درصد بیشتر از ژوئن Ру (آخرین فصل کاری دولت روحانی) برای خرید «مجموعه ای از کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردند. بنابراین، این گفته اصلی درست نیست.

پیش از این وزیر اقتصاد با اعلام آمار نادرست تورم که آفتاب نیوز با استناد به گزارش مرکز آمار اظهارات وزیر اقتصاد را تکذیب کرده بود (اینجا بخوانید) اما رئیس دولت انقلاب باز هم این اظهارات کذب را مطرح کرد.

محمد مبین، فعال سیاسی و رسانه ای در واکنش به اظهارات رئیس جمهور نوشت: رئیس جمهور مدعی است با تورم 60 درصدی کشور را تصاحب کرده است. لطفاً اجازه دهید ریاست جمهوری اسناد این تورم را منتشر کند تا مردم بدانند رئیس جمهور آنها صادق است.»

دیدگاهتان را بنویسید