چه کسی سود می برد؟

چه کسی سود می برد؟

روز جدید : حذف 4200 تنی منجر به ثبت رکورد بی سابقه تورم ماهانه و سالانه در خرداد ماه شد. در این شرایط قیمت کالاها همچنان در حال افزایش است و متاسفانه دولت و مجلس پاسخگو نیستند. مردم اکنون تحت فشار اقتصادی و معیشتی هستند. به گفته حسین رگفر، اقتصاد رها شده بود و گاه به دست صاحبان ثروت و قدرت می افتاد. سوال این است که ترمز گران قیمت را چگونه باید اعمال کرد؟ متن زیر گزیده ای از دیدگاه این اقتصاددانان منتقد به نقل از ایلنا است.

این کارشناس اقتصادی گفت: کسانی که در دفاع از افزایش نرخ ارز و حذف 4200 ارز رگ های گردنشان متورم شد. نمایندگان مجلس و همچنین کارشناسان دولت و سازمان برنامه امروز باید پاسخگوی پیامدهای سیاسی و اجتماعی و تصمیم گیری باشند، اما متأسفانه مردم به خاطر تصمیمات اشتباهی که گرفته اند مجازات نمی شوند.

حسین رگفر، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با ایلنا گفت: تورم در سیزدهمین سالگرد دولت سیزدهم به بیش از 50 درصد رسیده است. اما سوال اینجاست که چرا چنین شتابی در تورم وجود دارد و برای این روند افزایشی تورم، امروز باید افرادی که به قول خودشان طرفدار جریان اصلی اقتصاد هستند پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: همین افراد در محاسبات خود مدعی شدند که اگر ارز ترجیحی را حذف کنیم، حداکثر افزایش ها بین 6 تا 7 درصد خواهد بود، در حالی که امروز شاهد افزایش 200 درصدی قیمت کالاهایی هستیم که قیمت گذاری آنها مربوط به ارز ترجیحی است. واحد پول. واحد پول.”

کارشناس اقتصادی بابیان اینکه اقتصاد در دولت سیزدهم رها شده بود، گفت: وی گفت: این افزایش تورم طبیعتاً ناشی از حذف 4200 تنی و هرج و مرج در اقتصاد کشور است و می بینیم که این اقتصاد چگونه تحت تأثیر جریان های قدرت و ثروت قرار گرفته است.

راگفر تصریح کرد: در این میان شعار می دهند که دستوری قیمت گذاری نشود یا هیأت های نظارت برچیده شود، اما با روند فساد مواجه هستیم که تصمیمات آن باعث افزایش قیمت ها شده است. افزایش شدید قیمت ها در ماه های اخیر مشهود بوده و هفته به هفته قیمت ها به ویژه کالاهای اساسی و اساسی افزایش یافته و هفتگی با افزایش قیمت مواجه هستیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: کسانی که از این وضعیت منتفع می شوند صدها رسانه دارند و در واقع رسانه های آنها در حال جاسوسی و دفاع از منافع گروه های خاصی هستند اما در مقابل منافع ملی را به شدت تهدید می کنند. وی بابیان اینکه آنچه امروز شاهد آن هستیم بحث نفوذ است و می بینیم که این نفوذ چه اقداماتی برای ایجاد بی ثباتی در اقتصاد کشور و ایجاد نارضایتی انجام می دهد. «شک نکنید برخی از این اقدامات اقتصادی عمدی و سه عاملی است، ما با طمع، جهل و نفوذ مواجه هستیم و هر سه در این شرایط تأثیرگذار هستند.

رگفر ادامه داد: با توجه به تحولات اخیر در جریان نفوذ در حوزه سیاسی، فکر می کنم باید از برنامه هایی که برخی افراد برای ایجاد هرج و مرج در جامعه دنبال می کنند آگاه باشیم و قطعا نقش نفوذ منجر به جریان سازی شده است. بحران اقتصادی و اجتماعی در جامعه اتفاقی نیست که این مشکلات و بحران ها ادامه دارد، اما از سوی دیگر باید توجه داشت که ناتوانی نیروها در کنترل بازارها و قیمت ها نقش تعیین کننده ای در افزایش نرخ تورم فعلی داشته است.

این کارشناس اقتصادی افزود: گروه هایی هستند که منافع آنها افزایش قیمت ها را دیکته می کند. همین آقایان مدعی اقتصاد بازار آزاد هستند اما از طرفی دستمزدها را سرکوب کرده اند و در عین حال از بازار آزاد صحبت می کنند. شاید این تضادها چندان ساده لوحانه نباشد و باید به دنبال سهم نفوذ در این سیاست ها بود.

رگفر بابیان اینکه این آقایان مدعی هستند با حذف ارز ترجیحی حداکثر 4 قلم نرخ تورم تا 6 درصد می شود، اما از همان ابتدای لغو ارز ترجیحی برخی کالاها افزایش قیمت داشته اند، گفت: تا 200 درصد لغو یارانه 4200 تومانی نشان می دهد که بر خلاف ادعای مسئولان و برخی افراد، این یارانه جواب داده و موثر بوده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: سوال اینجاست که چرا مسئولان و سیاستمدارانی که اینقدر بی ادب هستند و در این تصمیمات ساده انگارانه تصمیم گرفته اند و به بحران کشور کمک کرده اند، پس دولت، مجلس و حتی هیات امنا باید پاسخگوی مردم باشند. . “بودن.

رگفر گفت: معمولا دولت قاطع نیست، بلکه شرایط موجود را توجیه می کند و کسانی که این آزادسازی حوزه های اقتصادی کشور را ترویج می کنند در واقع کارگزاران قدرت و ثروت هستند و رسانه های متعددی دارند و نفوذ آن ها به حدی است که دور می زند. مسئولین و اطلاعات غیرواقعی می دهد.«مسئولان می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید