چه کسی گزارش جنجالی فولاد مبارکه را منتشر کرد؟

چه کسی گزارش جنجالی فولاد مبارکه را منتشر کرد؟

روزنامه سازندگی نوشت: هیچکس نمی خواهد مسئولیت محتوا و انتشار گزارش تحقیق و تفحص از فولاد را بپذیرد. حتی نمایندگان مجلس یازدهم که تهیه کردند!

زمانی که اولین بار گزارش منتسب به تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه از سوی کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس یازدهم در فضای مجازی منتشر شد، هیچکس تصور نمی کرد این گزارش که قرار بود سندی از فساد ساختارمند در دولت سابق باشد، ناگهان نام و درج شود. نهادها و تمایلات اصولی و انقلابی را دوست ندارند. گزارشی که قرار بود چهره های دولت حسن روحانی را از بالا تا پایین در فساد و تخلفات فولاد مبارکه نشان دهد، اما ناگهان اثر انگشت امامان سدوسیما و جمعه را نشان داد.

7 مردادماه، زمانی که کانال تلگرامی کانا ثانیه خلاصه گزارش 300 صفحه ای مجلس درباره فساد فولاد مبارکه را منتشر کرد، جریان برنامه ریزی خارجی و پرونده های جدید فاش شد: «خلاف 92 هزار میلیارد تومانی با احتساب پروژه توئیتر گیرندگان. در مجموع 417 میلیون فولاد پل برای جلوگیری از تحقیق و بررسی با ریتوئیت و استریم به دست آوردند و البته رقم 22 میلیارد هم فلش زد. یک میلیارد و 440 میلیون تومان برای دفاتر ائمه جمعه و ستاد نماز جمعه و 950 میلیون تومان برای حوزه علمیه، بنیاد غدیر و ساخت مصلی پرداخت شد.

اما در اینجا همه چیز برخلاف برنامه پیش رفت. البته انتشار غیررسمی و قبل از قرائت در مجلس و ارسال به قوه قضائیه فرصتی برای زیر سوال بردن ماهیت موضوع و حتی اعضای کمیسیون تحقیقات و تحقیق و تفحص و کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم بود. همچنین گفت: این گزارش تایید نشده و تا زمانی که به قوه قضائیه ارسال نشود، قوه قضاییه اختیاری ندارد.

این بار رسانه های نزدیک به دولت و مجلس فعلی شروع به زیر سوال بردن این گزارش کردند. روزنامه همشهری با اشاره به گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه نوشت: شورای انقلاب فساد یک بنگاه اقتصادی را بررسی و افشا کرد و سپس این اقدام ضد فساد نشان از فساد نهفته و فساد سیستمی شد و ما به آن پایبند هستیم. جمهوری اسلامی». روابط عمومی مجلس همچنین تاکید کرد: نهادهای مختلف در حال پیگیری و شناسایی منتشرکنندگان این گزارش قبل از مهلت قانونی در فضای مجازی هستند. این گزارش هنوز به قوه قضاییه تحویل نشده است، بنابراین افراد متهم هستند، مجرم نیستند.

رئیس کمیسیون تحقیق و تفحص در میان تکذیب ها و انتقادات چهره هایی از دولت قبل مانند نهاوندیان و واعظی در خصوص ذکر نام آنها در این گزارش گفت که متن منتشر شده را حتی در شرایط موجود قبول ندارم. که رئیس جمهور دستور پیگیری قاطع داد و رئیس قوه قضائیه تاکید کرد. وی گفت: گزارشی به دستگاه قضایی نرسیده و پس از دریافت آن، قوه قضائیه کار خود را در این زمینه آغاز می کند. اعضای کمیته صنایع و معادن و کمیته تحقیقات و تحقیقات یکی یکی در مورد این گزارش دوجانبه صحبت کردند. پاشنه آشیل برجسته سازی مفاسد ساختاری دولت قبل نیز روز به روز ضعیف می شد و کارایی خود را از دست می داد.

حالا دیروز یک گزارش پژوهشی نشان داد که سوگیری واکنش ها به گزارش استفساریه فولاد مبارکه دیگر فقط متوجه دولت قبل نیست. پایگاه خبری جماران با انتشار این مطلب نوشت: تحلیل توییت‌ها برای لایک نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد لایک‌ها به موضوعات انتقادی از دولت اختصاص دارد. همچنین برخی از کاربران بر اساس این گزارش به این نتیجه رسیدند که فساد در کشور سیستمی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید