چگونه یخچالی را که صدا می دهد تعمیر کنیم؟


ساعت: 20:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۶
کد خبر: 1876469

خرابی کمپرسور، کندانسور و اواپراتور سه عامل اصلی ایجاد صدای غیرعادی در یخچال است که باید هر چه سریعتر برطرف شود. یخچال همچنان می تواند کار کند، اگرچه کمپرسور سر و صدای زیادی ایجاد می کند. اما با گذشت زمان، این می تواند منجر به آسیب بیشتر و پرهزینه تر شود، که حتی ممکن است نیاز به تعویض کمپرسور داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یکی از مشکلاتی که برای هر نوع یخچالی با هر برندی ممکن است پیش بیاید، صدای قسمت های مختلف آن است. گاهی اوقات این صداها کوتاه و موقت هستند. اما آسیب دیدن برخی از قطعات باعث ایجاد صداهای مزاحم و دائمی می شود.

خرابی کمپرسور، کندانسور و اواپراتور سه عامل اصلی ایجاد صدای غیرعادی در یخچال است که باید هر چه سریعتر برطرف شود. یخچال همچنان می تواند کار کند، اگرچه کمپرسور سر و صدای زیادی ایجاد می کند. اما با گذشت زمان، این می تواند منجر به آسیب بیشتر و پرهزینه تر شود، که حتی ممکن است نیاز به تعویض کمپرسور داشته باشد.

آیا قسمت هایی از یخچال که سر و صدای زیادی ایجاد می کنند قابل تعمیر هستند؟ آیا می دانید چه چیزی را می توان در یخچال تعمیر کرد؟ چگونه صدای یخچال را از بین ببریم؟

انتظار بیشتری داشته باشید دلایل ایجاد سر و صدای زیاد از یخچال و نحوه حل آنها را توضیح دهید.

دستگاه را تراز کنید

اولین دلیلی که باعث می‌شود یخچال سر و صدای زیادی ایجاد کند، تراز نبودن دستگاه است. ناهمواری دستگاه مانع گردش مبرد، کارکرد کمپرسور و حتی فن های دستگاه می شود. زمانی که صدای زیادی از دستگاه می شنوید، بهتر است قبل از انجام هر کاری سطح دستگاه را بررسی کنید. اگر پایه یخچال شل یا ناهموار است از پایه های مخصوص برای رفع ایراد استفاده کنید. حتی اگر توانایی خرید فونداسیون های جدید را ندارید، می توانید از یک تکه مقوا، فرش یا چوب برای هماهنگی استفاده کنید.

مشکل با فن یا کمپرسور کندانسور

آسیب یا گیر کردن یک جسم خارجی در تیغه یا تیغه فن کندانسور از حرکت آزاد آن جلوگیری می کند و دلیل بعدی صدای زیاد یخچال است. در این مورد، باید موارد زیر را انجام دهید:

  • ابتدا دستگاه را از برق بکشید و وضعیت فن کندانسور و فن اواپراتور را بررسی کنید.
  • از دفترچه راهنمای یخچال برای پیدا کردن کندانسور و اواپراتور استفاده کنید.
  • هنگامی که این دو قسمت را پیدا کردید، تیغه فن را کمی حرکت دهید و جسم خارجی را بررسی کنید.
  • اگر تیغه به راحتی حرکت نمی کند، یک فرد واجد شرایط باید آن را بررسی کرده و مشکل را برطرف کند.
  • اگر جسم خارجی صدا ایجاد کرده است، می توانید از انبردست یا موچین آن را از تیغه فن جدا کنید.

فن کندانسور آسیب دیده است

یکی دیگر از دلایلی که می تواند باعث ایجاد صدای زیاد در یخچال شود، آسیب دیدن فن کندانسور است. هنگامی که فن کندانسور از کار می افتد، صدایی مانند نویز از خود ساطع می کند. وقتی در یخچال را باز می کنید این صدا بیشتر و بیشتر می شود.

این قطعه از یک سری لوله های باریک و یک فن ساخته شده است که مایع خنک کننده یخچال از طریق لوله های باریک آن جریان می یابد. این مایع گرمای هوای داخل یخچال را جذب کرده و با عبور از لوله های کندانسور آن را خنک می کند. این سیال با عبور هوا از انتهای لوله های کویل خنک می شود که توسط یک فن انجام می شود. بنابراین برای بررسی و رفع این بخش باید موارد زیر را انجام دهید:

  • دستگاه را از برق بکشید.
  • یخچال را کمی از داخل کابینت یا از جایی که قرار دارد بردارید تا به پشت کابینت دسترسی پیدا کنید.
  • پره های فن را با دست به دقت بررسی کنید تا به راحتی جابجا شوند.
  • اگر جسم خارجی مانع حرکت آن شد، آن را از فن جدا کنید.
  • اگر با این کار هنوز هم فن صدای زیادی تولید می کند، باید آن را تعویض کنید.
  • برای تعویض قطعات مهم یخچال از متخصص کمک بگیرید.


چگونه یخچالی را که صدا می کند تعمیر کنیم

خرابی فن اواپراتور

اواپراتور از لوله های مسی نازکی که حاوی مایع خنک کننده است ساخته شده است. فن اواپراتور هوای داخل یخچال را از لوله های مسی عبور می دهد تا خنک شود و سپس آن را در داخل یخچال به گردش در می آورد.

خرابی فن اواپراتور باعث ایجاد صدای زیادی در یخچال می شود. این صدا مانند زمانی است که فن کندانسور آسیب می بیند اما پس از باز شدن درب دستگاه بسیار بیشتر می شود.

برای حل این مشکل باید:

  • ابتدا یخچال را خاموش کنید.
  • حالا طبق دفترچه راهنما محل فن اواپراتور را پیدا کنید.
  • آن را به دقت با دست بررسی کنید تا مطمئن شوید که گیر نکرده است.
  • اگر غذا یا جسم خارجی مانع فن شد، آن را بردارید و دوباره امتحان کنید.
  • اگر صدای فن توسط این محلول ها قطع نشد، باید آن را تعویض کنید.

مشکل کارکرد کمپرسور

یکی از قطعاتی که خرابی آن می تواند صدای زیادی ایجاد کند کمپرسور یخچال است. کمپرسور یخچال مهمترین نقش را در ایجاد سرما در یخچال دارد. گاهی اوقات آسیب یا فرسودگی قطعات داخلی این قطعه باعث ایجاد صدای زیادی در حین کار می شود. این قطعه تقریباً به طور مداوم کار می کند و صدا می تواند بسیار خسته کننده باشد، بنابراین مشکل باید سریع برطرف شود. اما به دلیل پیچیدگی ساختار آن، تعمیر یا دستکاری می تواند باعث افزایش آسیب و افزایش هزینه تعمیر شود. به همین دلیل اگر مشکوک به خرابی این قطعه هستید، باید از تکنسین کمک بگیرید تا مشکل را برطرف کند.


مشکل کارکرد کمپرسور

سایش دریچه آب ورودی

اگر یخچال گاهی اوقات صدای زیادی ایجاد می کند; احتمالا مشکل از ورودی آب یا قطعاتی مانند کولر آبی یخچال و فریزر است. خرابی دریچه تامین آب هنگام تخلیه یخچال برای قطعات آماده سازی یخ یا خنک کننده آب باعث ایجاد صدای بلند از دستگاه می شود.

برای رفع این مشکل باید محل ورودی آب در یخچال را طبق دفترچه راهنما بررسی کنید. اگر صدای یخچال به این شکل است، باید آن را تعویض کنید. اگر در کار فنی باتجربه هستید و می خواهید مشکل را حل کنید، خرید شیر ورودی سازگار با برند دستگاه را فراموش نکنید. اما اگر در مهارت های فنی تخصص ندارید، بهتر است یک فرد واجد شرایط این کار را برای شما انجام دهد.

در این مقاله دلایل اصلی ایجاد صدا از یخچال و راه های از بین بردن آنها در نظر داشته باشید که اگر تجربه ای در کار فنی ندارید، بهتر است تصمیم گیری را به یک استاد واجد شرایط یا یک شرکت خدماتی معتبر بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید