کارشناس آب: شاید در سال 1401 ، شرکت آبرسانی و فاضلاب تهران مجبور باشد آب قسمت های شهر را با آب انبار تامین کند.

کارشناس منابع آب: شاید در سال 1401 ، شرکت آب تهران مجبور به تامین آب قسمت های شهر با تانکر باشد.

داریوش مختاری، کارشناس ارشد آب گفت: شاید در سال 1401 تهران وضعیتی مشابه بخش هایی از اصفهان 1400 پیدا کند و شرکت آب تهران مجبور شود با تانکر آب بخشی از شهر را تامین کند. حتی فراتر از آن ، دقیقاً به حجم آب پشت سدها بستگی دارد. پیشنهاد می شود که شرکت آب و فاضلاب تهران وضعیتی مشابه سالهای گذشته را بررسی کند ، زمانی که سدهای اطراف تهران تخلیه شدند و طبق بارهای بعدی در تهران ، مشخص شد که میزان بارندگی چقدر کسری مخزن سد را برطرف کرده و تقاضا را در سال 1401 برآورده می کند.

در اکتبر 1400 اعلام شد که 458 میلیون متر مکعب آب در سدهای تهران ذخیره شده است در حالی که سال گذشته در همان زمان این مقدار معادل 753 میلیون متر مکعب بود. این نشان دهنده 295 میلیون متر مکعب کسری مخزن پنج سد تهران در اکتبر امسال است و تصور کنید که در فصل بارندگی ، یعنی. در پاییز و زمستان 1400 ، سدهای تهران نمی توانند این کسری را جبران کنند. در این صورت ، به گفته کارشناسان ، در خوشبینانه ترین حالت ، سهمیه آب تهران در تابستان 1401 نهایی می شود.

داریوش مختاری با بیان اینکه شاید در سال 1401 تهران وضعیتی مشابه قسمتهایی از اصفهان 1400 پیدا شود و شرکت آب تهران مجبور به تامین آب قسمتهایی از شهر با تانکر شود ، گفت: این بستگی به حجم آب پشت سدها دارد. . پیشنهاد می‌شود شرکت آب و فاضلاب تهران وضعیتی مشابه سال‌های گذشته که سدهای اطراف تهران تخلیه شده بود، بررسی کند و با توجه به بارهای بعدی در تهران، تعیین کند که چه میزان بارندگی باعث رفع کسری سد و پاسخگویی به تقاضای سال 1401 می‌شود. .

وی افزود: مراقبت های لازم برای تثبیت آب استان تهران با جمعیت حدود 17 میلیون نفر و شهر تهران با جمعیت حدود 9 میلیون نفر بسیار ضروری است. اگر بارندگی کافی نباشد و مثلاً فقط به اندازه ای باشد که مخازن سدها را پر کند ، می توانند تأمین آب را تا تابستان 1401 پوشش دهند. در این حالت ، نقطه کانونی بحران در پاییز 1401 ظاهر می شود. پاسخ نمی دهد.

این کارشناس ارشد آب گفت: به نظر می رسد هر سال فاصله کم آبی های خطرناک در تهران بیشتر می شود و معنای این وضعیت پاسخگو نبودن جیره های آبرسانی به منازل و در نتیجه اقدامات اولیه بر روی آب است. جاده. تهران به تدریج خالی از سکنه می شود. این وضعیت حاصل چند برابر شدن توان اکولوژیکی دشتی است که در دهه 30 و 40 کاملاً متلاطم بود و سپس کالاهای خطرناک در آن دشت بارگیری شد. اکنون این دشت با چندین میلیون انحراف آب و ایجاد ده ها هزار واحد صنعتی در اطراف آن به ویژه غرب دشت تهران با ده ها بحران زمین شناسی مواجه است.

مختاری با بیان اینکه در چنین شرایطی تصمیمات پس انداز واقع بینانه ترین راه حل است، در شرایطی است که قانون توسعه و بهینه سازی مصرف آب شهری (مصوب اسفند 1394) همچنان می گوید: اجتناب از بارهای بیشتر نیز می تواند کمک کند. ارائه آمار دقیق مسکن در تهران می تواند به تعیین اینکه آیا کمبود مسکن یک واقعیت است یا بار اضافی و غیر ضروری برای افزایش انحراف آب کمک کند. اجتناب از تغییرات فزاینده در استفاده از زمین های شهری در دشت تهران ، جلوگیری از توسعه شهرک های بزرگ و غیر ضروری در اطراف تهران یکی از واقع بینانه ترین راه حل ها است.

وی ادامه داد: جدا از این ، مهاجرت یک امر خصوصی است و کاهش بار فعلی در این محدوده جغرافیایی کار آسانی نیست و یا مجبور نیست. به خصوص اینکه گران ترین مناطق شهری کشور در کلان شهر تهران قرار دارند و معمولاً توانایی جذب مهاجر به کلان شهر تهران بسیار بیشتر از سایر کلانشهرها است.

به گفته این کارشناس ، 70 درصد آب تهران توسط سدهای مخزنی تأمین می شود و بهره برداری بیشتر از سفره مسطح تهران به فرو رفتن سالانه آن در حدود 40 سانتی متر (یعنی 4 متر در هر 10 سال) کمک می کند و هر عملیات و تصرف نیز انجام شده است. توسط حوضه های آبریز مجاور به نظر می رسد اگر زمستان امسال با بارش های سیل آسا مواجه شویم، خطرات کم آبی در سال 1401 فراتر از حد معمول نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید