کالاهای اساسی ارزان امکان پذیر نیست

کالاهای اساسی ارزان امکان پذیر نیست

نسرین هزاره مقدم

جامعه ایران به ویژه طبقات حقوق بگیر سالهاست که با گرانی و تورم دست و پنجه نرم می کند. مصرف مواد غذایی مغذی مانند گوشت قرمز، گوشت سفید، لبنیات و تخم مرغ به پایین ترین حد خود رسیده است، اما برخی از ابهامات کلیدی در کشور هنوز حل نشده است. آیا کالاها داده می شود، آیا قیمت ها همچنان افزایش می یابد، یارانه نقدی کاهش می یابد یا اقدامات روشنی برای افزایش حقوق و مزایای کارگران انجام می شود؟

اگرچه به گفته برخی کارشناسان، تعیین تکلیف وضعیت اقتصادی کشور با تکلیف دور جدید مذاکرات برجام گره خورده است، اما در روزهای اخیر پاسخ به یک سوال چالش برانگیز روشن شده است که قیمت کالاها از جمله چند کالاهای اساسی که در اردیبهشت ماه هدف دولت برای کاهش یارانه قرار گرفته بودند تا شهریور 1400 افزایش نخواهند یافت.

کالابرگ پرابهام به عنوان یک الزام قانونی

در زمان تنظیم لایحه بودجه سال 1401 که دولت بر حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی اصرار داشت، به درخواست نمایندگان در روند این لغو شرطی درج شد: بازگشت به قیمت های شهریور 1400. با اتخاذ سیاستی برای کالاهای الکترونیکی، به این معنا که دولت به ازای هر کالایی که ارز دولتی آن لغو می شود، برگه کالاهای الکترونیکی در اختیار مردم قرار می گیرد و مصرف کنندگان می توانند کالا را با قیمت 1400 شهریور ماه خریداری کنند. برگه های محصول هدف قانونگذار از شمول این شرط یکی است; مصرف کنندگان نهایی نباید متضرر شوند و بار حذف یارانه ها تنها بر دوش مردم نباشد.

امروز پس از گذشت بیش از پنج ماه از سال جدید و حدود سه ماه پس از لغو ارز دولتی کالاهای اساسی، دولت بر اصلاح قانون بودجه به منظور حذف شرط بازگشت قیمت ها به شهریور 1400 اصرار دارد. در عین حال اگر شرط قیمت های شهریور 1400 نباشد، سیاست کالابرگ نیز تحت تأثیر قرار می گیرد زیرا در اینجا یک سوال پیش می آید که قیمت کالاهای کوپنی یا کالابرگ چقدر خواهد بود و بر چه اساس خواهد بود؟ با این حال، اعمال همین سیاست کالابرگ، بدون توجه به وجود یا عدم وجود شرایط قیمت، تا حد زیادی در هاله عدم قطعیت است. ابتدا قرار بود از تیرماه کوپن الکترونیکی بدهند اما چون زیرساخت وجود نداشت به شهریور ماه موکول شد و امروز موضوع به مهر منتقل شده است.

سوم مردادماه که طبق وعده های قبلی باید زیرساخت های فهرست کالاها آماده شود، «ابوالفضل ترابی» نماینده مردم نجف آباد، تیران و تاج در مجلس گفت: ایجاد فهرست الکترونیکی کالا نیاز به زیرساخت دارد. که توسط دولت انجام می شود، اما این گام بزرگ زمان برد و باید به دولت فرصت داد. وی مبنای قیمت کالاهای عرضه شده به مردم با برگه کالای الکترونیکی را بر اساس قیمت شهریور ماه سال گذشته عنوان کرد و ادامه داد: مابه التفاوت قیمت توسط دولت فروشنده پرداخت می شود که مشابه این اقدامات در سال گذشته نیز اتفاق افتاد. کشورهای اروپایی.

چالشی به نام برگشت قیمت

اما به نظر می‌رسد چالش اصلی بر اساس قیمت کالا یا شرایط قانونی مرجوعی در شهریور 1400 است که دولت زیر بار پذیرش آن نیست. هنوز یک هفته از اظهارات این معاونت نگذشته بود که «رئیس سازمان برنامه و بودجه» آب پاکی را بر سر مردم و جامعه مصرف کننده ریخت و قاطعانه اعلام کرد: بازگشت قیمت ها غیرممکن است. تا شهریور 1400.

مسعود میرکاظمی درباره بلاتکلیفی لایحه دولت در خصوص حذف بند مربوط به بازگشت قیمت ها به شهریور 1400 گفت: در نیمه دوم سال افزایش مجدد قیمت ها را داشتیم. وقتی بودجه بسته شد، اتفاقات روسیه و اوکراین نبود و سومین جهش قیمت در بودجه دیده نشد، بنابراین وقتی می گوییم به شهریور 1400 برگردیم یا باید تصور کنیم که مردم هزینه آن را می دهند یا ما. باید یارانه خود را اضافه کنند. اگر هر کدام را بپذیریم دیگر لازم نیست بگوییم قیمت ها به شهریور برمی گردد و معیار اقدام اسفند و زمان بسته شدن بودجه است چون بودجه با کسری بسته می شود. اگر مجلس قبول نکرد باید یارانه را تعیین کنیم و خدای نکرده یارانه بیشتری اختصاص دهیم. امروز لایحه اصلاح یارانه ها را برای روشن شدن این موضوع به مجلس فرستادیم.

میرکاظمی: وقتی می گوییم به شهریور 1400 برمی گردیم، یا باید تصور کنیم که مردم هزینه آن را پرداخت می کنند یا باید یارانه آنها را اضافه کنیم. اگر هر کدام را بپذیریم دیگر لازم نیست بگوییم قیمت ها به شهریور برمی گردد

در اظهارات میرکاظمی چند نکته مهم وجود دارد. اول اینکه بازگرداندن قیمت ها به شهریور 1400 برای مردم هزینه دارد و مردم باید هزینه آن را بپردازند، اما معلوم نیست کاهش قیمت چه ضرری برای مردم داشته باشد. دوم اینکه تلویحا امکان بازگشت قیمت ها به آن زمان را رد کرد و مهمتر از آن اشاره ای به ارائه کاتالوگ الکترونیکی و حتی صحبتی درباره لایحه اصلاح یارانه ها نکرد. با این حساب علاوه بر خاموش شدن برگشت قیمت، ای کاتالوگ هم کاملا خاموش میشه؟

این در حالی است که در روزهای گذشته رسانه ها و مسئولان از تمرین کالابرگ در ماه اکتبر خبر داده بودند. به عنوان مثال، سید محمدهادی سبانیان معاون وزیر اقتصاد و دارایی روز جمعه 7 مرداد گفت که در صورت تصویب طرح اجرایی در دولت، ممکن است از اول مهرماه به صورت آزمایشی اجرا شود.

و در اینجا کالابرگ فقط به عنوان یک احتمال آزمایشی مطرح شد، در حالی که فردای آن روز رئیس سازمان برنامه و بودجه کاملاً در این مورد سکوت کرد و از جایگزینی به نام لایحه اصلاح یارانه ها صحبت کرد که البته احتمال ضعیفی هم دارد. در هر صورت به نظر می رسد بازگشت قیمت به شهریور 1400 کاملاً منتفی است و طرح کاتالوگ الکترونیک در این مرحله منتفی است.

وعده های بی پشتوانه دولتمردان

«مرتضی افگه» استاد اقتصاد درباره اظهارات میرکاظمی و زیر سوال بردن شرایط قیمتی قانون بودجه می گوید: از ابتدا مشخص بود که در تصمیم گیری ها خلط وجود دارد. به نظر می رسد وزرای اقتصادی و صاحب نظران وعده های بدون پشتوانه می دهند اما عمل نمی کنند. وقتی درآمد نفتی وجود ندارد و نمی توان کالای ارزان قیمت به مردم داد یا زیرساخت ها فراهم نیست، وعده کالاهای با قیمت شهریور 1400 را ندهند.

وی می افزاید: مشخص بود که بازگشت قیمت به شهریور 1400 محقق نمی شود، هرچند منظورشان از عقب نشینی قیمت فقط قیمت چند اقلام بود که باید لیست قیمت می دادند و در غیر این صورت تورم سایر کالاها بود. ادامه خواهد داشت، اما می گویند مردم باید پرداخت کنند. این کاملا بی معنی است. باید از میرکاظمی پرسید که در واقع منظورش از اینکه مردم باید برای عقب نشینی قیمت پرداخت کنند، چیست؟ بازپرداخت قیمت یعنی مردم پرداخت نمی کنند! به نظر می رسد اشتباه می کنند! به هر حال دولت پول ندارد و تا پول به بیت المال نرسد این تمهیدات به نتیجه نمی رسد. حتی مالیات هم اگر سازوکار دقیقی داشته باشند و بتوانند آن را دریافت کنند، غیرمستقیم به پول نفت وابسته است. بدون پول، بسیاری از فعالیت های تولیدی متوقف شده و مالیات دریافت نمی شود. به گفته این استاد اقتصاد، زیرساخت کوپن الکترونیکی وجود ندارد و در صورت توافق احتمال انصراف از کوپن وجود دارد، زیرا کوپن و کوپن مختص دوران تحریم و ورشکستگی و سپس رفع تحریم است. ، کوپن معنی ندارد. این چیزی است که فشار دولت بر آن استوار است. او می‌خواهد ببیند با برجام چه می‌شود، هرچند شواهد نشان می‌دهد که دولت توان مالی، اداری و لجستیکی لازم برای تامین کالا را نداشته و زیرساخت‌های لازم برای این کار فراهم نیست.

افکه: حتی با لغو کامل تحریم ها، ارزان شدن کالاهای اساسی کارساز نیست. فقط پول از دولت می آید و می تواند بخشی از معوقات معلمان، کارمندان و مستمری بگیران را پرداخت کند و در نهایت می تواند درآمد را متناسب با تورم و سبد معیشتی افزایش دهد.

البته ارزان نخواهد بود. افکه می گوید: حتی اگر تحریم ها به طور کامل برداشته شود، ارزان شدن کالاهای اساسی کارساز نیست. فقط پول به دولت می رسد و می تواند بخشی از معوقات معلمان، کارمندان و مستمری بگیران را پرداخت کند و در نهایت درآمد کارگروه ها افزایش یابد و اگر دولت بخواهد می تواند درآمد را به نسبت افزایش دهد. به تورم و سبد معیشتی .

ادعایی به نام بازیابی دستمزد

خلاصه کردن این شرایط چندان پیچیده نیست. از یک سو بازگشت قیمت ها به شهریور سال گذشته وعده ای که دولت و مجلس در زمان حذف ارز دولتی به مردم داده بودند را مستثنی می کند و از سوی دیگر فعلاً حداقل در کوتاه مدت. هیچ سیاستی تحت عنوان کالاهای الکترونیکی وجود نخواهد داشت. با این لایحه وقتی کالاها ارزان نمی شوند یا حداقل سهمیه محدودی از آنها با قیمت مناسب و قابل قبول برای دهک های متوسط ​​و کم درآمد عرضه می شود، تنها یک گزینه روی میز باقی می ماند و آن ترمیم دستمزد و حقوق است. . در غیر این صورت کالاهای بیشتری از جدول حذف خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید