کانادا اعتبار خود را در ورزش از دست داد/ فیفا در مورد میزبانی جام جهانی تجدید نظر کرد


ساعت: 12:38
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842574

هیچ کشور دیگری دیگر نمی تواند به کانادا اعتماد کند

مدیر بین الملل وزارت ورزش با انتقاد از دلایل سیاسی کانادا برای لغو بازی دوستانه مقابل ایران گفت: فیفا باید برای میزبانی از این کشور در جام جهانی پیش رو تجدید نظر کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسن تقی زاده، مدیرکل ورزش و جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره لغو یکطرفه بازی تیم ملی ایران مقابل کانادا توسط میزبان این مسابقه گفت: دلیل لغو این قرارداد از سوی کانادا است.وضعیت ژئوپلیتیک ناپایداراما اعلام شده که در ادبیات ورزشی واژه ژئوپلیتیک نداریم و این واژه واژه جدیدی در ورزش محسوب می شود. ما منشور المپیک در ورزش داریم، بنابراین استفاده از این ترکیب در بیانیه کانادا دلیل قانع کننده ای نیست.

وی ادامه داد: در خصوص ابطال این قرارداد موضوعات مختلفی از جمله “قرارداد شکنی” وجود دارد که فدراسیون فوتبال کانادا بدون دلایل موجه و یک جانبه این قرارداد را لغو کرد و این تصمیم غیرورزشی خسارات مالی زیادی به خصوص خسارات معنوی به بار آورد.

مدیرکل ورزش و جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به «نقض حقوق بشر» کانادا با لغو دیدار مقابل ایران گفت: همانطور که می بینید یکی از مصادیق حقوق بشر حق ورزش است. مخاطبان. می دانید که تعدادی از بازیکنان ایرانی برای گرفتن ویزا به ترکیه رفتند و حتی رئیس و دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران در ترکیه بودند که متوجه شدند قرارداد این بازی به صورت یک طرفه و ناگهانی فسخ شده است. این «حق» از تماشاگرانی که بلیت این دیدار را خریدند نیز گرفته شد و این دو نقض حقوق بشر است.

تقی زاده با اشاره به ادعای غرب مبنی بر «ورزش بدون سیاست» گفت: بحث بعدی تأثیر «سیاست بر ورزش» است و غرب بر خلاف ادعای ورزش بدون سیاست که همواره بر آن تاکید دارد، از این ابزار در مطابق با اهداف امپریالیستی آن غیر قابل قبول است.

وی با اشاره به اقدامات قانونی فدراسیون فوتبال ایران برای احقاق حقوق ورزش ایران، گفت: فدراسیون فوتبال در حال پیگیری جنبه های حقوقی لغو این قرارداد و البته از زمان امضای این بازی با کانادایی است. فدراسیون فوتبال، مسئول مستقیم نقض این توافقنامه با فدراسیون فوتبال است.»

ما معتقدیم کشوری که فدراسیون فوتبال آن چنین بازیچه ای برای سیاستمداران است، اصلا صلاحیت میزبانی جام جهانی 2026 را ندارد و از فیفا می خواهیم که میزبان کانادا باشد تا در این دوره از رقابت ها تجدید نظر کند.

مدیرکل بین الملل وزارت ورزش در پاسخ به این سوال که چه اقدامات قانونی انجام خواهد شد و آیا ایران می تواند غرامت دریافت کند، گفت: فدراسیون فوتبال ایران در مکاتبه با فدراسیون کانادا اولین است. ابتدا باید دلیل فسخ یک طرفه قرارداد را بیان کنیم و مشخص کنیم که چگونه می توانند خسارت مادی و معنوی را که به تیم ملی ایران وارد کرده اند جبران کنند، سپس از طریق این ارگان ها اقدامات قانونی لازم را انجام دهند. انجام خواهیم داد.

تقی زاده در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کنید دولت کانادا بر تصمیمات فدراسیون فوتبال کانادا تاثیر می گذارد، گفت: ما در وهله اول زیبایی و جوانمردی را در ورزش انجام می دهیم. در اینجا عهدشکنی مخالف جوانمردی است و فتوا را در ورزش زیر سوال می برد.

وی افزود: از سوی دیگر با این تصمیم یک جانبه و غیرورزشی، وجهه کانادا در سطح بین المللی به شدت خدشه دار شده است. با این تخلف معلوم نیست کانادا چگونه می تواند این چهره مخدوش را در عرصه بین المللی اصلاح کند. هیچ کشوری دیگر نمی تواند به کانادا اعتماد کند، زیرا کشوری که به سادگی یک معاهده رسمی را لغو می کند، دیگر نمی تواند مورد اعتماد هیچ کشور دیگری باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی پرستی با اشاره به تهدیدات علیه تیم ملی ایران قبل از لغو بازی از سوی برخی افراد، گفت: اخیرا شاهد تحرکاتی علیه تیم ملی فوتبال ایران بوده ایم. در پی این اقدامات، فدراسیون فوتبال ایران این نگرانی‌ها را در دو مکاتبه رسمی جداگانه با فدراسیون فوتبال کانادا اعلام کرد و فدراسیون فوتبال کانادا رسماً به ما اطمینان داد که شرایط مدنظر شما در کانادا بررسی خواهد شد. آنها ابراز اطمینان کردند که ما سعی کرده ایم تهدیدات را خنثی کنیم و از فوتبال فقط برای آماده سازی تیم ملی کانادا استفاده می کنیم، اما ناگهان دیدید که کانادا یک طرفه بازی را لغو کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید