کانال های مجازی با اخبار غیرواقعی سوار بر انتظارات تورمی می شوند/ هیچ اتفاق واقعی و اقتصادی برای افزایش قیمت ارز رخ نداده است.


ساعت: 09:23
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1909462

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه هیچ اتفاق واقعی و اقتصادی که منجر به افزایش قیمت ارز شود، رخ نداده است، از نتایج مثبت جلسات مجلس و بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و بازار ارز خبر داد. گفت: این روزها کانال های مجازی با اخبار غیرواقعی مبتنی بر انتظارات تورمی باعث افزایش قیمت ارز شده که به زودی توسط بانک مرکزی اصلاح خواهد شد.

مهدی تقیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص نتایج جلسات اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس و مسئولان بانک مرکزی به منظور کنترل بازار ارز، اظهار داشت: فشاری که در یک ماه گذشته به مردم ایران وارد شد، انتظارات تورمی را تحت تاثیر قرار داده است. فعالان بازار در مسیر صعودی قیمت ها قرار گرفتند که در نهایت منجر به همین انتظارات تورمی در طول هفته شد و اخیراً یکسری تحرکات و قیمت های غیرواقعی در کانال های شبکه های مجازی رخ داده و باعث التهاب در بازار ارز بلند شد


هیچ اتفاق واقعی اقتصادی برای افزایش قیمت ارز رخ نداده است

وی ادامه داد: از نظر مولفه های واقعی بازار در ماه های گذشته مشکلی وجود نداشت و اکنون نیز مشکلی وجود ندارد و در واقع امروز عرضه ارز از سال های گذشته پیشی گرفته و صادرات کشور نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. سال قبل به دلیل همین مشکل . عرضه ارز به بازار نیز افزایش می یابد

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: زمانی که انتظار تورمی و به نوعی انتظار افزایش قیمت وجود دارد، معمولا بخشی از فعالان بازار، کسانی که خریدشان خریدهای کلان و واقعی است (مثل واردکنندگان) )، خریدهای آتی را به قیمت های فعلی تبدیل کنید. ; یعنی قیمت خرید خود را قیمتی متورم می دانند و از طرفی صادرکنندگان دست خود را روی عرضه ارز خود در بازار نگه می دارند.

بیشتر بخوانید:
برنامه های جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و سکه

وی افزود: این مسائل در کنار هم به ترس و انتظار تشدید دامن می زند تا باعث التهاب کوتاه مدت شود بازار ارز بودن

این نماینده مجلس گفت: اقدامات در بانک مرکزی در حال بررسی و اجراست و در کمیسیون اقتصادی نیز جلساتی با بانک مرکزی داشته ایم، بنابراین اگر نیاز به اقدام مجلس و تصویب قانونی باشد، کار باید ادامه داشته باشد و در جلسه هفته گذشته نیز نتایج خوبی در گشایش بیشتر بازار به روی ارز وارداتی حاصل شده است و مدیران و رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این جلسه حضور داشتند.

وی در خصوص اتفاقات جاری در این جلسه گفت: مرسوم است که در این گونه جلسات شکایت از روند تسهیل شود. اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با تسهیل این فرآیند، صادرکنندگان می‌توانند ارزهای خود را راحت‌تر وارد بازار کنند و ما در مجلس برای آرام کردن بازار این گره‌ها را رصد می‌کنیم.


کانال های مجازی بر اساس انتظارات تورمی با اخبار غیر واقعی کار می کنند

تقیانی تصریح کرد: در چند روز اخیر نظارت های جدی تری انجام شده است بازار ارز اولویت بندی کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که فعالیت کانال هایی که در فضای مجازی اخبار منتشر می کنند و نرخ هایی که هیچ ارتباطی با واقعیات اقتصادی بازار سرمایه ندارند در ساعت های 18 و 19 منتشر می شوند که هیچ بازاری وجود ندارد. فعال در حالی که بسیاری از آنها حتی در کشور وجود ندارند، این روزها التهاب را در بازار افزایش داده است.

وی با اشاره به تاثیر این خبر منفی بر بازار، تصریح کرد: در کشور ما بازار رسمی پول و حواله وجود دارد که بیش از 96 درصد معاملات رسمی و حقوقی مشارکت کنندگان حقیقی و حقوقی در تولید، واردات و صادرات در آن انجام می شود. از نیازهای آنها به این بازار است و در کنار آن یک بازار غیررسمی وجود دارد که امروز می بینیم این کانال ها بر این بازار کوچک غیررسمی تأثیر می گذارند تا مردم را متقاعد کنند که قیمت در حال افزایش است.

این دکترای علوم اقتصادی گفت: شرایط را به اطلاع شما میرسانم بازار ارز کشور امروز هم از نظر اسکناس و هم از نظر حواله بسیار بهتر از چند سال گذشته است و افزایش قیمت این روزها با شرایط اقتصادی و مولفه های واقعی همخوانی ندارد و جهش قیمت ها در سال جاری توسط بانک مرکزی کنترل می شود. روزهای آینده با این حالات عاطفی و التهابی.


کنترل ارز تورم مورد انتظار را کنترل خواهد کرد

وی در پاسخ به اینکه آیا تزریق ارز موجب تورم می شود یا خیر، گفت: افزایش قیمت ارز و اثرات آن بر مواد اولیه تولید یا واردات با ارز گرانتر است که باعث تورم می شود و کنترل قیمت تورم مورد انتظار را کنترل می کند.

مهدی تقیانی گفت: در اقتصاد به غیر از عوامل اقتصادی فقط همین انتظارات تورمی باعث افزایش قیمت می شود و مردم باید توجه داشته باشند که تحت تاثیر این اخبار قرار نگیرند و من با صداقت می گویم: هیچ اتفاق واقعی و اقتصادی وجود ندارد که علل افزایش قیمت ارز در ماه های اخیر نباید کاهش یابد و به شرط عدم ورود انتظارات تورمی به بازار که ممکن است بر فعالان بازار تأثیر بگذارد. قیمت ارز تغییر قابل توجهی نخواهد داشت

وی در پایان گفت: هر آنچه برای حفظ بازار وجود داشته باشد توسط کمیته اقتصادی مجلس و مسئولان بانک مرکزی اجرا می شود و تمام تلاش خود را برای کنترل این شرایط به کار می گیریم.

دیدگاهتان را بنویسید