کاهش مصرف الکترود در کوره های قوس الکتریکی در زمینه فولادسازی و ریخته گری پیوسته


ساعت: 10:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1918464

در کارخانه های فولادی که با استفاده از کوره های قوس الکتریکی، فولاد تولید می کنند، کاهش مصرف مواد اولیه و نسوزها همواره به عنوان یکی از راهکارهای اقتصادی و مقرون به صرفه تولید مطرح بوده است. تا اینکه به یکی از دغدغه های کارشناسان این حوزه تبدیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در فولاد مبارکه از ابتدای شروع کار تاکنون با انجام پروژه ها و تحقیقات مختلف تلاش های زیادی برای کاهش مصرف الکترود در کوره های قوس این شرکت صورت گرفته است. در نتیجه این تلاش ها میزان مصرف الکترود این شرکت در هشت ماهه سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.92 درصد کاهش یافت و فولاد مبارکه هم اکنون به عنوان الگوی مصرف در این حوزه در بین شرکت های تولیدی شناخته شده است. تولیدکنندگان پیشرو فولاد در جهان

خبرنگار فولاد پس از موفقیت های ارزنده فولاد مبارکه در این زمینه به سراغ کارشناسان حوزه تولید فولاد و ریخته گری مستمر رفت و چگونگی دستیابی به این موفقیت و اهمیت آن را جویا شد. نتایج این گفتگوها را در ادامه می خوانید.

ابراهیم روح الهی، مهندس فولادسازی و ریخته گری پیوسته

با تلاش کارکنان حوزه فولادسازی، مصرف الکترود در کوره های قوس الکتریکی فولاد مبارکه به 97/1 کیلوگرم به ازای هر تن ورق تولیدی در هشت ماهه سال 1401 رسید که این رقم در 8 ماهه سال 1390 معادل 120/2 کیلوگرم به ازای هر تن ورق بوده است. 1400 و مقایسه آنها کاهش 6.92 درصدی را نشان می دهد. این دستاورد موجب صرفه جویی قابل توجه 100 میلیارد تومانی در این هشت ماه شد.

لازم به ذکر است که این امر حاصل تلاش جمعی همکاران دست اندرکار از جمله گروه فنی، تولید کوره قوس الکتریکی، تعمیرات و دفتر فنی تعمیرات با بهینه سازی فرآیند، کاهش توقف، آماده سازی تجهیزات و تنظیم مداوم کوره ها

سید میثم هاشمی، مسئول کنترل الکترود گرافیتی در حوزه فولادسازی

با توجه به وجود تحریم ها، در شرکت فولاد مبارکه مدیریت مصرف الکترود به همت کارکنان با اقداماتی از جمله سیستم سازی و ثبت دقیق و منظم اطلاعات، تعمیر و ترمیم الکترودها، بررسی و تنظیم جریان عبوری انجام می شود. از طریق فازها و تنظیم شارژ کوره های قوس الکتریکی. بنابراین در هشت ماهه سال 1401 به کمترین میزان مصرف الکترود رسیده ایم. این مهم حاصل تلاش تمامی همکاران تولیدی و تعمیراتی به ویژه برق کاران است که با رعایت دقیق دستورالعمل ها و ثبت صحیح موارد به ما کمک کردند. اطلاعات و به سهم خودم از همه آنها صمیمانه سپاسگزارم.

مهدی رستاگی کارشناس تعمیرات مکانیکی کوره قوس الکتریکی

یکی از اهداف استراتژیک و سالانه در صنعت فولاد در تعمیر کوره های قوس الکتریکی کاهش مصرف الکترود می باشد. در این راستا با تکیه بر تخصص نیروهای داخلی واحد تعمیرات و دفتر فنی، فعالیت های زیر به منظور کاهش مصرف الکترود در سال 1401 تعریف شد: 1- بازنگری و تهیه دستورالعمل جدید مربوط به تنظیمات مکانیکی. کوره های قوس الکتریکی؛ 2- مکان یابی قطعات کلیدی و حساس سیستم تنظیم الکترود. 3- بهینه سازی سیستم تامین آب و خنک سازی الکترودها. 4- بازرسی و کنترل روزانه پارامترهای تنظیم شده در سیستم کوره قوس الکتریکی و پیگیری مستمر جلسات روزانه.

این فعالیت ها منجر به کاهش چشمگیر مصرف الکترود در سال 1401 گردید و در نهایت از زحمات کلیه همکاران در بخش های مختلف تشکر و قدردانی می نمایم.

بهنام ادیبی کارشناس ساخت کوره قوس الکتریکی

در کارخانه های فولادی که به روش کوره قوس الکتریکی کار می کنند کنترل مصرف و به ویژه کنترل مصرف الکترود که یکی از مواد مصرفی استراتژیک و گران قیمت محسوب می شود بسیار مهم است. به طور کلی کاربردهای الکترودها را می توان به انواع پیوسته و ناپیوسته تقسیم کرد. استفاده طولانی مدت به معنای اکسیداسیون سطحی الکترودها و تصعید نوک الکترودها در حین ایجاد قوس الکتریکی است. مصرف قطع شده نیز به مصرف ناشی از خرابی الکترود اشاره دارد.

بدون شک کنترل و کاهش مصرف الکترود را می توان به عنوان شاخصی از عملکرد صحیح کوره قوس الکتریکی ارزیابی کرد. چرا که کاهش مصرف الکترود در کوره های قوس الکتریکی مستلزم حفظ آمادگی کامل تجهیزات و آموزش مناسب اپراتورهای خطوط جریان برای رعایت استانداردهای مربوط به حمل، نصب و راه اندازی این ماده مصرفی ارزشمند است. در این راستا در هشت ماهه اول سال 1401 به منظور کنترل مصرف الکترود اقداماتی از قبیل افزایش توان الکتریکی، تعادل کربن و اکسیژن، تغییر حالت شارژ مواد سرباره ساز، تنظیم دقیق سیستم مکش غبار، بر اساس بر روی فاز عملیاتی کوره، بازرسی های دقیق و کارآمد و اجرای اقدامات اصلاحی با توجه به یافته های این بازرسی ها منجر به کاهش مصرف الکترودهای گرافیتی شد. به نوبه خود از تمامی همکاران تولیدی و تعمیراتی و خدمات فنی تولید و تعمیر بابت ثبت این رکورد ارزشمند صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم در آینده با حفظ همین شرایط بتوانیم ارزش افزوده بیشتری برای فولاد مبارکه بزرگ ایجاد کنیم. مجتمع

عبدالرحیم ذوالفکری کارشناس برق و ابزار دقیق کوره قوس الکتریکی

یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین پارامترهای موثر بر مصرف الکترود، تنظیمات سیستم کنترل الکترود است. این تنظیمات باید به گونه ای باشد که همزمان با افزایش توان الکتریکی کوره برای دستیابی به حداکثر تولید، نگهداری تجهیزات از نظر کاربری و عمر آنها، کاهش مصرف الکترودها منفی نداشته باشد. تاثیر بر مصرف تجهیزات نسوز و جانبی. برای دستیابی به این هدف، پارامترهای الکتریکی و مکانیکی شامل جریان، ولتاژ، ضریب توان و سیستم هیدرولیک به صورت روزانه پایش می شود و اقدامات اصلاحی لازم برای حفظ آمادگی این سیستم ها برنامه ریزی و اجرا می شود. همچنین با توجه به تعداد کوره ها و تنوع الکترودها، تصمیم گرفتیم تنظیمات شناور را برای کوره ها تعریف کنیم و بسته به مواد ورودی و سایر پارامترها متفاوت باشد. خوشبختانه با دانش، تجربه و همدلی پرسنل تولید و تعمیرات واحد کوره قوس الکتریکی و دفاتر فنی قسمت فولادسازی و ریخته گری پیوسته توانستیم با حفظ شرایط تولید ایمن به هدف فوق دست یابیم. کسب این موفقیت بزرگ را به تمامی همکاران گروه مبارکه فولاد تبریک می گوییم.

محمد صادقی کارشناس تولید کوره قوس الکتریکی

بدون شک دستیابی به اهداف ارزشمند حاصل اعتقاد به کار گروهی در تمامی سطوح تولید و تعمیر است که با توجه به افزایش تجربه، پیش نیاز دستیابی به دانش و مهارت کافی است. به نوبه خود از تمامی همکارانی که در بخشهای مختلف فولاد مبارکه را در رسیدن به این هدف یاری کردند با تلاش و کوشش جهادی کمال تشکر را دارم.

دیدگاهتان را بنویسید